گزارش اختصاصی پنجره ایرانیان از بازار آهن شادآباد

  • یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 10:25

بازار آهن شادآباد در غرب تهران قرار دارد. این بازار بزرگ و نسبتا قدیمی تهران، بورس آهن، میلگرد، انواع لوله، ماشین‌آلات صنعتی، پیچ و مهره، ابزار و یراق ساختمانی، شیرآلات و اتصالات و تمامی وسایل مورد نیاز یک ساختمان است. در سال‌های اخیر صنف‌های جدیدتری مثل چسب و رنگ و رزین، یراق‌آلات در و پنجره یو.پی.وی.سی و حتی تعمیرات موتورسیکلت به این مجموعه اضافه‌شده است. منطقه‌ای نزدیک به مرکز شهر که به سه اتوبان فتح، آیت‌الله سعیدی و آزادگان دسترسی دارد. از طرف سه‌راه آذری به‌طرف خیابان فتح یا برای دسترسی بهتر از جاده شیر پاستوریزه می‌توان به این محل رسید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این منطقه ایستگاه آزادی است. شادآباد خارج از طرح ترافیک و طرح زوج و فرد است و علاوه بر این ماشین‌های سنگین می‌توانند به‌راحتی تا جلوی مغازه‌ها رفت‌وآمد کرده و اقدام به بارگیری یا تخلیه بار کنند. بااین‌حال، معضل پارکینگ که تقریبا در تمام تهران نهادینه‌شده است! متاسفانه در اینجا هم وجود دارد. به همین خاطر کسبه بازار آهن شادآباد در گفتگویی که پنجره ایرانیان با آن‌ها داشت از مشکلات 24 ساله این منطقه گلایه داشتند و بزرگ‌ترین مشکلشان را نبود پارکینگ در این بازار می‌دانستند. این بازار در اصل جایگزین بازاری که در منطقه گمرک تهران بود شده و در پی تخریب مغازه‌های صنوف آهن‌فروشان در خیابان گمرک در قالب طرح «والعادیات» در سال 67 مقرر شد زیان‌دیدگان و کسبه این منطقه به محل کنونی بازار آهن تهران و مجتمع 17 شهریور منتقل شوند. اما مشکلات کسبه از آن سال تاکنون ادامه دارد. مشکل اینجاست که وقتی جایی برای تردد خودرو‌ها نباشد، ماشین‌های سنگین نیز نمی‌توانند برای خالی کردن بار آهن مورد نیاز کسبه به این بازار آمدوشد کنند و به همین علت نیز بخشی از کاهش فروشی که کسبه از آن گلایه دارند، به فقدان پارکینگ مناسب مرتبط است. با وجود آنکه 24 سال از ساخت این مجتمع می‌گذرد، هنوز تاسیسات و زیرساخت‌های این مجتمع معضلی برای کسبه این بازار به شمار می‏‌آید. وزارت کشور تاکنون وضعیت پارکینگی را که در ابتدا و در نقشه اولیه برای کسبه این بازار بوده و بعدها شهرداری روی آن دست گذاشته، روشن نمی‌کند. گفته می‌شود شهرداری قصد دارد در زمین این پارکینگ مجتمع تجاری احداث کند. به‏‌هرحال، شایسته است که دستگاه‏‌های ذی‏ربط برای آسایش قشر زحمتکشی که در بازار آهن شادآباد مشغول فعالیت هستند، امکانات لازم را فراهم آورند.

گروه خبری پنجره ایرانیان روز 4 آبان 1395 برای بررسی چندوچون فعالیت تلاشگران این بازار به شادآباد رفت و با فعالان مرتبط با صنعت در و پنجره گفتگوهایی انجام داد، که گزارش آن از نظر شما می‏‌گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

بازرگانی کارن / محسن آقایی

محسن آقایی مدیر شرکت پترو گاز البرز در خصوص زمینه فعالیت این شرکت گفت: شرکت پترو گاز البرز درزمینه تولید چسب و رنگ فعالیت دارد. کارخانه در شهرک صنعتی نصیرآباد و فروشگاه مرکزی بانام بازرگانی کارن در بازار شادآباد واقع است. در حال حاضر چسب سیلیکون ماستیک (lover) مورداستفاده در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی و انواع رنگ‌های صنعتی و ساختمانی در این کارخانه تولید می‌شود.

وی درباره پیشینه بازار آهن شادآباد و سابقه حضورش در این بازار اظهار کرد: احداث بازار آهن شادآباد از سال 70 شروع شد و در سال 73 مغازه‌ها را به مردم واگذار کردند. من از ابتدای راه‌اندازی بازار آهن شادآباد در اینجا حضور دارم البته آن موقع در فروشگاه پدرم که از بازاریان حسن‌آباد بود و به اینجا منتقل شدند، فعالیت می‌کردم ولی از 13 سال پیش به‌صورت مستقل کار می‌کنم. امروزه اصناف مختلفی در شادآباد فعال هستند ولی همان‌طور که از نامش مشخص است اینجا در اصل به‌عنوان بازار آهن بود ولی به‌مرور صنف‌هایی مثل پیچ و مهره، ابزار و یراق، چسب و رنگ و کلیه صنوفی که در بازار حسن‌آباد و خیابان قزوین فعال بودند به اینجا منتقل شدند. هم‌اکنون از صفر تا صد مواد و مصالح مورد نیاز یک ساختمان در بازار آهن شادآباد پیدا می‌شود.

آقایی در مورد وضعیت رونق بازار شادآباد گفت: در سال‌های ابتدایی حضورمان در این بازار یعنی سال‌های آخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد وضعیت بازار و کاسبی در اینجا خیلی خوب بود ولی به‌مرور رکود زیاد شد و تاکنون ادامه داشته است. دلایل زیادی در این امر دخیل است ولی مهم‌ترین مسئله سیاست‌های اقتصادی حاکم بر کشور است که باعث رکود بازار و صنعت ساختمان شده است.

مدیر بازرگانی کارن با اشاره به مهم‌ترین مشکلات بازار شادآباد اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل بازار شادآباد کمبود پارکینگ در این منطقه است. زمین خالی که روبروی بلوک A واقع است پارکینگ بود ولی چند سال پیش شهرداری بدون اطلاع اهالی و کسبه بازار اقدام به فروش این زمین به شخصی کرد که آن شخص هم شبانه با آوردن لودر و بولدوزر اقدام به تخریب پارکینگ و گودبرداری برای احداث ساختمان کرد. سند این زمین به نام بازار و کسبه و به‌عنوان پارکینگ اینجاست، به همین دلیل کسبه مانع ادامه کار آن فرد شدند. متاسفانه زمین مورد نظر از آن زمان همان‌طور به حال خود رهاشده و نه به‌عنوان پارکینگ می‏توان از آن استفاده کرد و نه شهرداری مشکل آن را حل می‌کند تا کار دیگری در آن صورت گیرد.

آقایی که در بخش تولید نیز فعال است با اشاره به فراوانی مشکلات بخش تولید، گفت: اصلی‌ترین مشکل ما، به واردات مواد اولیه مربوط می‏‌شود. متاسفانه مواد اولیه کار ما از خارج وارد می‌شود که در این راه مشکلات گمرکی که هرروزه بیشتر هم می‌شود، آسیب زیادی به بخش تولید وارد می‌کند. مواد اولیه موردنیاز کار ما تولید آلمان است که ما این مواد را از طریق یک شرکت ترکیه‌ای وارد می‌کنیم. در این مسیر تعرفه‌های گمرکی و عوارض و مالیات‌هایی که به‌انحاء مختلف هرچند وقت یک‌بار افزایش پیدا می‌کنند باعث می‌شود محاسبات ما به هم بریزد و حساب سود و زیان کار از دستمان خارج شود. علاوه بر این‌ها مواردی مثل هزینه کارگر، اجاره سوله و سایر مخارجی که واقعا سرسام‌آور است باعث می‌شود انگیزه کار در ما از بین برود. متاسفانه باوجود توصیه مقام معظم رهبری به حمایت از تولید داخلی، عملا حمایت خاصی از تولیدکنندگان داخلی صورت نمی‌گیرد. آقایی در پایان درباره دلایل ورودش به بخش تولید، گفت: ما از ابتدا فقط در بخش فروش و بازرگانی فعال بودیم ولی تصمیم گرفتیم برای توسعه کار و درآمدزایی بیشتر و همچنین کمک به اشتغال‌زایی به بخش تولید هم ورود پیدا کنیم. متاسفانه همان‌طور که گفتم نه‌تنها وضعیت تولید نامناسب است بلکه وضعیت فروش و بازرگانی هم نسبت به سال‌های گذشته افت بسیار زیادی داشته است. حتی کسانی مثل ما، که هم تولیدکننده و هم فروشنده هستند دو بار مالیات یک محصول را می‌پردازند؛ یک‌بار موقع واردکردن مواد اولیه و بار دوم موقع فروش محصول تولیدشده!

نوین صنعت پایتخت / طاهر اوجی

طاهر اوجی درباره کارگاه نوین صنعت پایتخت گفت: نوین صنعت پایتخت درزمینه تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی در بازار آهن شادآباد فعالیت دارد. ما از 15 سال پیش تاکنون در این بازار مشغول کار هستیم که البته از ابتدا به کار آهنگری اشتغال داشتیم و 4 سال است که وارد کار ساخت پنجره یو.پی.وی.سی شدیم.

وی درباره بازار شادآباد اظهار کرد: بازار شادآباد ازنظر امنیت و ایمنی مشکلی ندارد و فضای خوبی دارد. از لحاظ دسترسی هم شرایط خوبی دارد چون درجایی قرار دارد که خارج از طرح ترافیک است و از همه نقاط شهر به‌راحتی می‌توانید وارد این بازار شوید. عبور و مرور همه نوع ماشین سبک و سنگین هم در بازار آزاد است و از این نظر هم هیچ دشواری نداریم و کلا راضی هستیم.

اوجی افزود: هر وقت بازار ساخت‌وساز و مسکن فعال باشد کار ما هم رونق می‌گیرد ولی متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل رکودی که در کار ساختمان‌سازی وجود دارد بازار کار ما هم اوضاع مناسبی ندارد. بازار یو.پی.وی.سی چند سالی خوب بود و کارگاه‌های آهنگری زیادی به خاطر این‌که دیگر کسی در و پنجره آهنی استفاده نمی‌کرد مجبور شدند به کار ساخت در و پنجره یو.پی.وی.سی روی بیاورند. الان که شرایط بازار ساخت‌وساز خراب است این کارگاه‌ها هم اوضاع خوبی ندارند و نه می‌توانند به کار قبلی برگردند و نه می‌توانند این کار را ادامه دهند. البته ما به هر سختی که باشد کار می‌کنیم و مشتریان خودمان را داریم. اگر زمانی هم محصول دیگری آمد و دیگر کسی در و پنجره یو.پی.وی.سی نساخت ما هم تغییر کار می‌دهیم و با آن جنس کار می‌کنیم.

وی در پایان گفت: ما بنا به سلیقه و خواست مشتری هم از پروفیل ایرانی و هم خارجی استفاده می‌کنیم چون الان پروفیل با همه نوع کیفیت و قیمتی وجود دارد. پروفیل ایرانی هیچ کم و کاستی نسبت به پروفیل ترک و آلمانی ندارد و ما حتی پروفیل‌های ایرانی داریم که بهتر از نوع خارجی هستند.

 صنایع شیشه پنجره جام ایران / محسن برزگری

محسن برزگری مدیر فروش صنایع شیشه جام ایران درباره زمینه کاری این شرکت، گفت: صنایع شیشه جام ایران در زمینه تولید انواع شیشه‌های خم، صاف و لمینت دوجداره و مجری انواع نمای کرتین وال، کامپوزیت، فریم‏لس، اسپایدر و ترمووود فعالیت دارد. دفتر مرکزی ما در بازار آهن شادآباد واقع است و دو مجموعه تولیدی دیگر، یکی در شهرک خاوران که شیشه دوجداره صاف تولید می‌کند و شیشه‌های خم نیز در کارگاهی در سه‌راه آدران به روش سنتی تولید می‌شود.

وی در خصوص دلیل حضور این شرکت در بازار آهن شادآباد، اظهار کرد: بورس اصلی شیشه تهران در خیابان خیام است و در بازار آهن شادآباد از صنف ما کسی نیست ولی تعدادی از در و پنجره سازها حضور دارند. البته دلیل حضور ما در شادآباد بیشتر به این خاطر است که اینجا تقریبا بین دو کارگاه ما واقع است و دسترسی به کارگاه‌ها و رفت‌وآمد بین این مکان‌ها ازاینجا راحت است، از سوی دیگر چون کار اصلی ما اجرایی است و برای اجرای کار نیاز به ابزار و مصالح داریم، تهیه این مواد و مصالح از بازار شادآباد به تسریع و تسهیل کار ما کمک بسیاری می‌کند.

برزگر افزود: وضعیت کلی بازار شادآباد متاثر از فضای کلی اقتصاد کشور و رکودی که در صنعت ساختمان وجود دارد، شرایط چندان مساعدی ندارد. از ابتدای احداث این بازار قرار بر این بود که بورس بزرگ و اصلی ابزار و یراق‌آلات ساختمانی در همین بلوک با بیش از هزار باب فروشگاه دایر شود ولی متاسفانه بعد از مدتی اینجا را رها کردند و همان‌طور که می‌بینید الان بسیاری از واحدهای اینجا خالی است.

وی با اشاره به مشکل پارکینگ در بازار شادآباد، عنوان کرد: اصلی‌ترین مشکل اینجا بحث پارکینگ است و مشکلی که هیات مدیره و مالکان اینجا با شهرداری منطقه 18 بر روی پارکینگ پیداکرده‌اند. چند سال پیش شهرداری قصد داشت زمین خالی را که به‌عنوان پارکینگ این مجموعه از آن استفاده می‌شد به شخصی بفروشد که کسبه مانع این کار شدند. از آن زمان به بعد این پارکینگ غیرقابل استفاده شده است.

برزگر در پایان گفت: درزمینه کار و مشکلات آن، مهم‌ترین مسئله بحث عدم نقدینگی کافی در بازار و بدحسابی برخی مشتریانی است که چک‌هایشان پاس نمی‌شود. مورد دیگر بحث عدم افزایش قیمت شیشه در بازار است به‌گونه‌ای که در چند سال اخیر باوجود رشد و افزایش قیمتی که در همه زمینه‌ها در کشور شاهد هستیم قیمت شیشه و خدمات این صنعت ثابت بوده و افزایشی نداشته است.

چسب پارسیان / ولی ربیعی

ولی ربیعی مدیرعامل بازرگانی چسب پارسیان در خصوص فعالیت‌های این شرکت، گفت: بازرگانی چسب پارسیان درزمینه توزیع انواع چسب عمومی، صنعتی و ساختمانی فعالیت دارد. ما نمایندگی رسمی شرکت سودال بلژیک، KCC کره و کویل اوزا اسپانیا را در اختیار داریم. مشتریان ما درباره هر چسبی و در هر زمینه‌ای راهنمایی و مشاوره بخواهند به‌صورت رایگان به آنها برای خرید چسب مشاوره داده می‌شود. دفتر مرکزی و انبار اصلی ما در بازار شادآباد است شعبه‌ای هم در سعادت‌آباد داریم.

وی درمورد شرایط بازار شادآباد توضیح داد: بازار شادآباد چون در کمربندی تهران قرار دارد و در طرح ترافیک و زوج و فرد هم نیست، دسترسی خوبی دارد. از دیگر مزایای این بازار جامع بودن آن است به‌گونه‌ای که اگر یک مشتری به این بازار بیاید هر نوع خریدی که داشته باشد و هر مصالح و ابزاری در رابطه با ساختمان از فونداسیون تا کلید و پریز که بخواهد می‌تواند در این مجتمع به‌راحتی تهیه کند. بازارهای اینجا ضمن این‌که همه نوع کالایی در آن وجود دارد کاملا از همدیگر تفکیک شده هستند و شما می‌توانید جنس موردنظرتان را به‌آسانی و در کمترین زمان از بازار تهیه کنید.

ربیعی ضمن اشاره به مشکل پارکینگ بازار شادآباد، افزود: بازار آهن شادآباد بازار نسبتا بزرگ و گسترده‌ای است که رفت‌وآمد زیادی دارد، به همین سبب ازلحاظ پارکینگ مشکلاتی وجود دارد مخصوصا بلوک A ولی پارکینگ طبقاتی در 10 طبقه و با گنجایش هزار خودرو در ضلع غربی بازار وجود دارد که کسبه، ساکنان و مشتریان می‌توانند از آن استفاده کنند. یک پارکینگ دیگر نیز در حال ساخت است و اگر مشکل زمین پارکینگ ضلع شمالی هم با شهرداری حل شود دیگر مشکلی از این بابت وجود ندارد. ازنظر امنیت، ضمن وجود نگهبان در بلوک‌ها، ساعت شروع کار و تعطیل شدن بازار هم مشخص است به همین دلیل فضای کاملا امن و آرامی بر اینجا حاکم است.

مدیر بازرگانی چسب پارسیان، سود بانکی را رقیب تولید دانست و اظهار کرد: تا زمانی که سود بانکی پایین نیاید وضعیت بازار به همین شکل و حتی بدتر خواهد بود. میزان سود بانکی کشور ما در جهان اول است. سود بانکی در کشورهای همسایه ما نهایتا 7 درصد است درصورتی‌که اینجا سود بانکی از 28 درصد به 22 درصد کاهش پیدا کرده است که هنوز هم میزان بسیار بالایی است. پولی که باید درزمینه تولید، صنعت و ساختمان‌سازی هزینه شود وارد بانک‌ها می‌شد و به این شکل چرخه تولید و بازار دچار رکود می‌شود.

ربیعی با اشاره مشکلات موجود در کار واردات در کشور، بیان کرد: واردات با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه مصائب و معضلات زیادی دارد ولی عمده‌ترین مشکلات ما در کار واردات، به بحث گمرک و افزایش‌های همیشگی عوارض و مالیات‌های آن برمی‌گردد. بعد از مسائل مربوط به گمرک، مسئله سود بانکی و تاثیراتی که بر اقتصاد و چرخه تولید و بازار دارد اصلی‌ترین عامل رکود فعلی بازار ما است. اگر مشکلات تولید در داخل حل شود، من نوعی با تولید در داخل علاوه بر کمک به اشتغال‌زایی، به‌جای واردات کالا از ترکیه، همان جنس را به ترکیه و چند جای دیگر صادر می‌کنم.

وی در پایان، رکود بازار را باعث بسیاری از معضلات، مفاسد و ناامنی‌های جامعه دانست و گفت: وقتی سود بانکی بالا برود تولید میاید پایین، وقتی تولید بیاید پایین بیکاری افزایش میابد، وقتی بیکاری زیاد شود ازدواج کم می‌شود، با کم شدن ازدواج فساد زیاد می‌شود و با افزایش فساد، امنیت کاهش پیدا می‌کند. همه این موارد مانند اعضا یک پیکره به هم مرتبط هستند و اختلال در هرکدام از عضوها باعث بروز مشکل در سایر اعضا می‌شود.

 گلدیران پیچ / حمید رحمتی

حمید رحمتی مدیر فروش شرکت گلدیران پیچ درباره این شرکت توضیح داد: گلدیران پیچ در زمینه توزیع انواع پیچ‌های سرتخت، سرمته‌ای و سوزنی و دستگیره‌های دوطرفه و یک‌طرفه پنجره‌های یو.پی.وی.سی فعالیت دارد. ما نمایندگی انحصاری سون فست تایوان، تولیدکننده انواع پیچ هستیم. انبار و شعبه مرکزی ما در بازار شادآباد است. یک شعبه در میدان قزوین، یک شعبه در حسن‌آباد و نمایندگی‌هایی هم در شهرستان‌ها داریم.

وی با اشاره به مزایای بازار شادآباد بیان کرد: شرایط کار در بازار شادآباد خوب است و ما راضی هستیم؛ چون در اینجا شناخته ‌شده‌ایم و شعبه مرکزی ما اینجا قرار دارد مشتریان بیشتری به اینجا مراجعه می‌کنند و نسبت به شعبه‌های دیگر، شرایط فروش و بازار بهتری داریم. مزیت بازار شادآباد نسبت به سایر بازارهای مشابه مرتبط با صنف ابزار و یراق و مصالح ساختمانی در این است که اینجا ضمن نزدیکی به مرکز شهر، خارج از طرح‏‌های ترافیک و زوج و فرد است و مشکلات ترافیکی کمتری دارد. دسترسی به اینجا بسیار راحت است و از مسیرهای متنوعی می‌توان وارد بازار شد. رفت‌وآمد ماشین‌های سنگین برای بارگیری و تخلیه بار که از اساسی‌ترین مسائل ما است در اینجا خیلی راحت انجام می‌گیرد.

رحمتی عمده‌ترین مشکل در بحث واردات را مربوط به گمرک و مالیات دانست و گفت: الان در گمرک اعلام‌شده که فقط 4 درصد مالیات روی کارت افزایش پیداکرده است ولی عملا این افزایش نزدیک به 20 درصد است، چون سایر هزینه‌های جانبی را که وجود دارد و افزایش‌یافته‌اند محاسبه نمی‌کنند. نکته جالب قضیه این است که گمرک برای این افزایش قیمت‌ها هیچ پاسخی ندارد و توجیهی برای این مسئله وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال کالایی که من قبلا کیلویی 1800 تومان وارد می‌کردم آخرین بار کیلویی 2817 تومان ترخیص کردم. طبیعتا مشتری چنین افزایش قیمتی را نمی‌پذیرد و من مجبورم برای این‌که بازارم از بین نرود و مشتری‌هایم را حفظ کنم از سود خودم بزنم.

وی افزود: بالا و پایین شدن قیمت دلار بر روی کار ما که با ارز کار می‌کنیم خیلی تاثیر دارد درصورتی‌که فهماندن این مسئله به مشتری داخلی کار سختی است و قبول نمی‌کند. طرف حسابمان در خارج، ریال از ما نمی‌پذیرد و مجبوریم با دادن یک هزینه‌ای به صراف، پولمان را به ارز تبدیل کنیم.

رحمتی در مورد محصولات شرکت گلدیران پیچ، توضیح داد: چندین سال است که با شرکت سون فست که یک شرکت تایوانی است و درزمینه تولید انواع پیچ‌ها فعالیت می‌کند کار می‌کنیم و خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی با این شرکت و محصولاتش نداشتیم. تمامی محصولات این شرکت را با ضمانت کامل به مشتری می‌دهیم، یعنی در صورت خراب شدن حتی یک پیچ هنگام کار، تمامی محصول فروخته‌شده، پس گرفته می‌شود.

 صنایع پیچ سهیل / سهیل عزیزی

سهیل عزیزی مدیرعامل صنایع پیچ سهیل در مورد زمینه کاری این شرکت، توضیح داد: صنایع پیچ سهیل مدت 25 سال است درزمینه واردات و توزیع پیچ و مهره و یراق‌آلات فعالیت دارد. در این مدت علاوه بر پیچ و مهره درزمینه واردات مگنت، توری پلیسه و رولینگ و لوازم پنجره یو.پی.وی.سی نیز فعالیت می‌کنیم. نمایندگی انحصاری استارلاین و باک‌هد کانادا در ایران هستیم و از سال گذشته مستقیما کالا از چین به ترکیه صادر می‌کنیم. نمایندگی ما در ترکیه شرکت اویس متال است. دفتر و انبار مرکزی صنایع پیچ سهیل در بازار آهن شادآباد واقع است.

وی درباره وضعیت بازار شادآباد، بیان کرد: بازار آهن شادآباد موقعیت بسیار خوبی دارد. به دلیل دسترسی‌های محلی مناسبی که دارد و همچنین ماشین سنگین به‌راحتی می‌تواند تا جلوی انبار و مغازه بیاید و بارگیری یا تخلیه کند، ما این محل را برای فعالیتمان انتخاب کردیم. اینجا بزرگ‌ترین بازار آهن ایران و حتی خاورمیانه است و کاسب‌های بسیار قوی و حرفه‌ای دارد. البته در حال حاضر به دلیل رکود سراسری که در همه‌جا و به‌ویژه بازار ساختمان وجود دارد، بازار شادآباد هم شرایط مساعدی ندارد و همه ناراضی هستند. متاسفانه وضعیت نامناسب و بی‌ثبات سود بانکی در کشور به بازار ما هم ضربه وارد کرده است.

عزیزی ضمن اشاره به مشکلات بازار شادآباد، افزود: باوجود پارکینگ طبقاتی بزرگی که در ضلع غربی بازار وجود دارد، مشکل پارکینگ در برخی نقاط بازار شادآباد وجود دارد ازجمله در خصوص زمینی که در ضلع شمالی بازار و روبروی بلوک A واقع است و میان کسبه و شهرداری بر روی آن اختلاف وجود دارد. این زمین با کاربری پارکینگ درواقع متعلق به صنف پیچ و مهره است ولی متاسفانه مسئولان نمی‌خواهد که در این زمین پارکینگ احداث کنند و قصد دارند بدون پرداخت هزینه به مالکان اصلی آنجا را بکوبند و مجتمع تجاری بسازند.

وی در خصوص مشکلات واردات اظهار کرد: در زمینه واردات مشکلات بسیار زیاد است از افزایش گاه و بی‏گاه عوارض و مالیات تا چیزهای دیگر همیشه وجود دارد اما تازه‌ترین مشکلی که ما با آن برخورد کردیم این بود که آخرین بارمان را بعد از 50 روز ترخیص کردیم؛ باری که ما در سال‌های گذشته در کمتر از یک هفته ترخیص می‌کردیم. متاسفانه جواب قانع‌کننده‌ای هم درباره این تاخیر به ما نمی‌دادند ولی ظاهرا به خاطر پول‌شویی و اختلاسی که در گمرک صورت گرفته بود و دولت و قوه قضائیه با متخلفان که از کارمندان گمرک بودند برخورد کرده و همه را از کار اخراج کرده بود، دیگر نیرو و کارمندی وجود نداشت که کار اداری ما را انجام دهد و کالای ما را ترخیص کند.

عزیزی در پایان با مخاطب قرار دادن همکاران جوان خود، گفت: توصیه من به همکاران این است که به خاطر سود بیشتر از کیفیت کارشان کم نکنند. شاگردهایی که از شاگردی درمی‌آیند و تجربه زیادی ندارند مواظب باشند به هر قیمتی بارشان را نفروشند؛ نقدی نخرند و چکی بفروشند؛ با سود 2 و 3 درصد جنس نفروشند؛ جنسشان را به‌گونه‌ای با دست ندهند که مجبور شوند با پا بروند دنبال گرفتن پولش! این موارد در بلندمدت علاوه بر این‌که باعث شکست و ضرر و زیان خودشان می‌شود، به اعتبار صنف هم ضربه می‌زند و بازار را خراب می‌کند.

برین یراق / سلمان سرخ مرد

سلمان سرخ مرد مدیرعامل شرکت برین یراق درزمینه فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت برین یراق درزمینه تولید و فروش یراق‌آلات در و پنجره یو.پی.وی.سی فعالیت می‌کند. برین یراق اولین تولیدکننده داخلی اسپانیولت، دستگیره و زبانه در و پنجره یو.پی.وی.سی بود ولی در حال حاضر بیشتر به کار واردات و فروش یراق‌آلات برند جیویس ترکیه مشغول هستیم. کارخانه برین یراق در تبریز، چند نمایندگی در شهرستان‌ها، شعبه تهران و فروشگاه هم در بازار آهن شادآباد فعال است.

وی درباره دلایل حضور در شادآباد اظهار کرد: البته ما در فروشگاه بازار شادآباد مراجعه حضوری زیادی نداریم و بیشتر مکانی است برای ارسال بار به شهرستان‌ها؛ به همین خاطر نیاز به‌جایی داشتیم که عبور و مرور و بارگیری کامیون و ماشین سنگین در آنجا امکان‌پذیر باشد. بازار شادآباد فضای خوبی دارد و ازنظر راه‌های دسترسی و ترافیک و همچنین امکان بارگیری و تخلیه بار ماشین‌های سنگین هم در اینجا فراهم است. ازنظر امنیت هم فضای بازار شادآباد بسیار امن است.

سرخ مرد افزود: متاسفانه وضعیت بازار ما در سال 95 بسیار نامساعد بود و نسبت به سال‌های 94 و 93 نیز افت شدیدی داشت. البته این رکود و شرایط نامناسب اقتصادی در همه زمینه‌ها وجود دارد البته با حضور دولت تدبیر و امید، ما هم امیدوار شدیم که وضعیت بهتر می‌شود ولی متاسفانه ناهنجاری‌ها و سوء مدیریت‌های گذشته این‌قدر زیاد بوده که به این زودی‌ها مشکلات اقتصادی مملکت مرتفع نمی‌شود.

مدیرعامل برین یراق در خصوص مشکلات بخش تولید، توضیح داد: مهم‌ترین مسئله ما در بخش تولید به سیاست‌های پولی و سود بالای بانکی مربوط است و تا زمانی که سود بانکی کاهش پیدا نکند این مسائل حل نخواهد شد. کارخانه ما یک‌زمانی اولین تولیدکننده داخلی یکی از اصلی‌ترین قطعات در و پنجره یو.پی.وی.سی یعنی اسپیولت بود ولی متاسفانه شرایط تولید به‌جایی رسیده است که دستگاه و خط تولیدی که زمانی بیش از 60 نفر کارگر روی آن کار می‌کردند الان با 3 نفر فعالیت می‌کند. وقتی قطعه‌ای که ما با هزار مشکل و سختی در داخل تولید می‌کنیم مشابه خارجی‌اش با قیمت پایین‌تر در بازار وجود دارد، طبیعی است که امکان رقابت در این بازار برای ما وجود ندارد. به همین خاطر ما هم مجبور شدیم باوجود هزینه‌های سنگینی که برای راه‌اندازی کارخانه، ایجاد سوله، تهیه ماشین‌آلات و قالب‌ها و ... کردیم قید تولید را بزنیم و اقدام به واردات همان کالاها از خارج بکنیم.

وی در پایان، افزود: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در این شرایط در بازار یو.پی.وی.سی وجود دارد بدحسابی و پاس نشدن چک بسیاری از مشتریان است که ضربه زیادی به کار ما می‌زند. متاسفانه همکاران نیز در این زمینه همکاری خوبی باهم ندارند و این افراد بدحساب از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند. مسئله دیگر عدم اعتماد مردم به کالای تولید داخل است به‌گونه‌ای که هرچقدر هم کیفیت محصول ما بهتر از نمونه خارجی باشد و بسته‌بندی شکیلی هم داشته باشد باز محصول خارجی به‌صرف داشتن نام و برند خارجی فروش بهتر و بیشتری دارد. در این شرایط طبیعی است که ما هم به‌جای تحمل سختی‌های کار تولید به سمت واردات رو می‌آوریم.

پنجره کرد / مظفر عزیزی

مظفر عزیزی مدیر بازرگانی پنجره کرد درباره زمینه کاری این شرکت، اظهار کرد: بازرگانی پنجره کرد درزمینه تولید پنجره‌های دوجداره و چند جداره یو.پی.وی.سی فعالیت دارد. دفتر مرکزی ما در بازار شادآباد واقع است و کارگاه هم در سه‌راه آدران فعال است.

وی فضای کاری شادآباد را چندان راضی‌کننده ندانست و ادامه داد: متاسفانه فضای کسب‌وکار در بازار شادآباد آن چیزی که باید باشد نیست یعنی به نسبت عوارض و مالیات و هزینه‌هایی که ما در اینجا متحمل می‌شویم کسب‌وکار در این بازار آن‌گونه که باید از رونق آن‌چنانی برخوردار نیست. همان‌طور که می‌دانید، از جمله مواردی که به رونق کسب‌وکار کمک می‌کند طراوت و جذابیت محیط و فضای کسب‌وکار است که باعث جذب مشتری و حضور او در بازار می‌شود. متاسفانه این موارد در بازار شادآباد رعایت نمی‌شود، شهرداری هم اینجا را رها کرده است و یک عده به‌صورت باندی و گروهی اینجا را اداره می‌کنند. به خاطر درگیری‌هایی که شهرداری بر روی پارکینگ اینجا با هیات مدیره و مالکان پیداکرده است دیگر پیگیر رفع مشکلات اینجا نیست و مشکلاتی هم به وجود آمده است. یا حداقل حالا که شهرداری اینجا را به امان خدا رها کرده اگر یک هیات مدیره قوی وجود داشت که طبق قوانین عمل می‌کرد و با جدیت پیگیر مشکلات می‌شد می‌توانستیم امیدوار باشیم که مقداری از مشکلات حل شود ولی متاسفانه هیات مدیره نیز چندان کاری از پیش نمی‌برد.

عزیزی درباره دلایل رکود بازار، عنوان کرد: متاسفانه بازار مسکن دچار رکود شدیدی شده که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران پولشان را از این کار خارج کردند. البته پایین آوردن نرخ سود بانکی باعث یک تکان جزئی در بازار شد چون مردم به‌جای استفاده از پول‌هایشان در بازار و به‌کارگیری در بخش تولید، تمایل دارند پولشان را در بانک‌ها نگه ‌دارند که متاسفانه یکی از اصلی‌ترین دلایل رکود بازار و تولید صنعتی ما همین مسئله است.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلات ما چک‌های برگشتی و مشتریانی است که بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند. قانون چک نیز جدیدا تغییراتی کرد که این تغییرات باعث شد مشکلات بسیاری برای ما به وجود بیاید.

عزیزی در پایان ضمن گلایه از وضعیت واردات پروفیل، گفت: متاسفانه به دلیل نبود اتحادیه و نهاد نظارتی قوی در این زمینه، نظارت دقیقی روی وارد کردن پروفیل به کشور اعمال نمی‌شود. به همین دلیل مقدار زیادی پروفیل بی‌کیفیت خارجی وارد می‌شود که ضمن تاثیر بدی که روی صنعت کشور و بحث اشتغال‌زایی دارد در بلندمدت باعث بدبینی مردم نسبت به پنجره‌های یو.پی.وی.سی می‌شوند. حتی پروفیل‌هایی هست که از چین وارد ترکیه می‌شود و آنجا با نصب لیبل‌های مختلف به ایران وارد می‌شوند و باقیمت‌های بالایی فروخته می‌شوند.

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 110-آذر95


ثبت نظر

ارسال