بازدید اختصاصی پنجره ایرانیان از مجموعه بزرگ ونوس شیشه؛

بالندگی صنعت شیشه ایران با ونوس شیشه

گروه خبری پنجره ایرانیان در تاریخ 10 خرداد 1396 از مجموعه بزرگ ونوس شیشه واقع در شهرک صنعتی شمس‌آباد بازدید به عمل آورد؛ و در حاشیه این بازدید با مهندس محمدحسن نوروزی، مدیرعامل این شرکت و گیتی نوروزی، کارشناس ارشد توسعه محصول به گفتگو نشست. در ادامه ماحصل این گفتگوها و گزارش تصویری از کارخانه ونوس شیشه از نظر شما می‌گذرد:
  • پنجشنبه 15 تیر 1396 ساعت 17:55

«عملیات سوراخ‌کاری بدنه برج میلاد برای نصب نمای شیشه‌ای این برج از دوم مهرماه آغاز شده و پس از ایجاد 680 سوراخ در بدنه بتنی برج میلاد از امروز عملیات نصب سازه نگهدارنده نمای شیشه‌ای آغاز می‌شود و از ابتدای هفته آتی شاهد شیشه‌های نصب شده در بدنه برج خواهیم بود. ابعاد هر جام از شیشه‌های بدنه میلاد 420 در 240 سانتی‌متر، وزن آن معادل 980 کیلوگرم و مطابق با برترین استانداردهای روز دنیا، و قطر هر کدام از این شیشه‌ها 30 میلی‌متر است. تکنولوژی ساخت این شیشه‌ها در دنیا بی‌نظیر است. شیشه‌های مورد استفاده در نمای برج دارای رنگ منحصربه‌فردی است که متناسب با تابش نور تغییر رنگ می‌دهد و با بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا و تحت لیسانس یک شرکت معتبر آلمانی در داخل تولید شده است. دانش ساخت این شیشه‌ها از یک شرکت معتبر آلمانی به داخل کشور وارد شده و یک شرکت تولید شیشه داخل کشور هم به منظور ساخت این شیشه‌ها به دستگاه‌های روز دنیا مجهز شده است. در ساخت این نوع شیشه‌ها از بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده و دارای مقاومتی بالا و بی‌نظیر در مقابل زلزله است.» (خبرگزاری مهر، 9آبان 1386)

 برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

خبر فوق ده سال پیش به نقل از مدیر عامل شرکت یادمان سازه، مجری پروژه برج میلاد روی خروجی خبرگزاری‌های کشورمان قرار گرفت. در این زمان چهارمین برج بلند جهان پس از ده سال که از شروع به ساخت آن می‌گذشت به یکی از مراحل حساس خود یعنی مرحله نصب شیشه رسیده بود. در آن روزگار بسیاری بر این عقیده بودند که هیچ شرکت ایرانی توان تامین شیشه‌های بزرگترین پروژه شهری کشورمان را ندارد. شاید به همین دلیل بود که در ابتدای امر نیز ساخت این شیشه‌ها بر عهده شرکتی خارجی گذاشته شد. اما کیفیت شیشه‌های تولیدی این شرکت اماراتی مورد تایید قرار نگرفت و همه نگاه‌ها به یک شرکت داخلی معطوف شد. شرکتی که در همان سال‌ها نصب شیشه‌های یکی از بلندترین برج‌های کشور، برج بین‌المللی تهران را به پایان رسانده بود.

اما قرار گرفتن در نقطه اوج صنعت شیشه کشورمان به این سادگی‌های میسر نشده بود و سختکوشی بسیاری باید به خرج داده می‌شد و فراز و فرودهای فراوانی باید برای رسیدن به این نقطه طی می‌شد.

مهندس محمدحسن نوروزی، با نکته‌سنجی‌ خاص خود، نخستین فراز و نشیب پیش روی ونوس شیشه را همان تپه‌ماهوری می‌داند که به‌عنوان زمین برای ساخت کارخانه در اختیارش گذاشتند. زمینی به وسعت 7 هکتار در شهرک صنعتی شمس‌آباد در سال 1381 در اختیار این شرکت قرار گرفت؛ زمینی که همچون راه دشوار پیش رو به هیچ وجه هموار نبود. با این حال، وی پستی بلندی‌های این زمین را آسان‌ترین فراز و نشیب عمر ونوس شیشه تاکنون می‌داند.

این تپه ماهور در کمتر از 16 ماه مسطح شده و 18 هزار متر سوله در آن ساخته شد و در نخستین روزهای سال 1384 این کارخانه در دو بخش محصولات خودوریی و ساختمانی به بهره‌برداری رسید. این واحد تولیدی از همان ابتدا با پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات کار خود را آغاز کرد و با تجهیز مستمر خود، در تمام این سال‌ها تمامی توان خود را به کار برد تا کشورمان از فناوری‌های روز دنیا عقب نماند؛ تا به امروز که بنا به اظهار مهندس نوروزی، پس از معرفی فناوری‌های جدید جهان، در کمترین زمان ممکن این فناوری‌ها در خدمت ونوس شیشه قرار می‌گیرند، که از آن جمله می‌توان به شیشه‌های های‌پرفورمانس اشاره کرد که همگام با پیشرفته‌ترین کارخانه‌های دنیا در ونوس شیشه تولید و در پروژه‌های بزرگ داخلی نصب می‌شوند. برخی از محصولات ساختمانی ونوس شیشه را می‌توان بدین شرح برشمرد: شیشه‌های دوجداره، شیشه‌های اسمارت یا مات شونده، شیشه‌های مقاوم در مقابل سرقت، شیشه‌های مقاوم در مقابل انفجار، شیشه‌های مقاوم در مقابل گلوله و شیشه‌های دکوراسیون داخلی.

 بدون تردید موفقیت‌های بزرگ ریشه در اهداف بزرگ دارند و ونوس شیشه نیز از ابتدا با شعار «نگاه نو، بنای نو» تلاش داشته تا با ایجاد تغییر بنیادین در نگاه معماران، بناهای نوینی را برای صنعت ساخت و ساز کشورمان به ارمغان آورد. از این منظر، مهندس نوروزی هدف اصلی خود را از بنیانگذاری ونوس شیشه به‌طور کلی بهره‌مند ساختن کشورمان به آخرین فناوری‌های روز دنیا، و در بخش ساختمانی صرفه‌جویی در مصرف انرژی برمی‌شمارد. اهدافی که تا حد بسیاری محقق شده‌اند. امروزه به لطف به‌روز بودن مدیران این شرکت، صنعت شیشه کشورمان از به‌روزترین تکنولوژی‌های جهان برخوردار است و پابه‌پای بزرگترین تولیدکنندگان دنیا، ونوس شیشه نیز محصولات مدرن و پیشرفته‌ای را ارائه داده و می‌دهد؛ همچنین استفاده از شیشه‌های دوجداره در ساختمان‌های کشورمان رشد روزافزونی از آن سال‌ها داشته است و بدین ترتیب از اتلاف انرژی تا حد بسیاری جلوگیری شده است.

ونوس شیشه در هر دو بخش تولیدی خود به موفقیت‌های چشمگیری رسیده است. در بخش خودرو، ونوس شیشه امروز یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان شیشه‌های ایران خودرو بوده و صددرصد قطعات لازم خودوری پژو 206 را تامین می‌کند. ضمن اینکه این شرکت برای نخستین بار صاحب تکنولوژی تولید شیشه‌های پیچیده این خودرو در ایران شده است.

در بخش ساختمانی نیز، کارنامه ونوس شیشه درخشش فوق‌العاده‌ای داشته است. با مرور نام پروژه‌هایی که از محصولات این شرکت بهره برده‌اند این ادعا به‌خوبی اثبات می‌شود: برج مهستان، برج بین‌المللی تهران، پردیس سینمایی ملت تهران، بیمارستان مغز و اعصاب دکتر سمیعی، سفارت هلند، ساختمان وی.آی.پی و سی.آی.پی فرودگاه امام خمینی، هتل ایبیس، باغ موزه دفاع مقدس، ساختمان بانک مرکزی، فرود گاه شیراز، ترمینال حجاج فرودگاه مهرآباد، فرودگاه اردبیل و ده‌ها پروژه بزرگ دیگر که همه نشان از برتری ونوس شیشه در این عرصه دارد.

در این میان اما تهیه شیشه‌های مدرن و پیچیده برج میلاد ماجرایی دیگر دارد. مسلما ساخت برج میلاد در تهران بزرگترین و پیشرفته‌ترین پروژه ساختمانی کشور بود که ساخت بسیاری از بخش‌های آن به شرکت‌های خارجی واگذار شد. اما یکی از حساس‌ترین مراحل ساخت این پروژه به ونوس شیشه سپرده شد و این شرکت با تجهیز و ارتقای خود در سال 1385 توانست از پس این مهم برآید و با موفقیت کامل شیشه‌های برج میلاد را تولید و آنها را با تضمین ده ساله به شرکت مجری این پروژه تحویل دهد و مایه سربلندی میهنمان در این عرصه شود.

شیشه‌های ارائه شده به برج میلاد از خانوادۀ شیشه‌های V-Cool شرکت ونوس شیشه هستند که به روش‌های سکوریت و لمینیت تقویت شده‌اند. در شیشه‌های سقف برج میلاد نیز از شیشه‌های چاپی تولیدی شرکت ونوس شیشه استفاده شده است.

رشد روزافزون شیشه در معماری مدرن

مهندس نوروزی دورنمای استفاده از شیشه در معماری را بسیار روشن می‌بیند. از نقطه‌نظر وی تغییر سبک زندگی مردم و افزایش شهرنشینی و در نتیجه رشد اجباری شهرها، باعث تغییراتی بنیادین در شیوه ساخت و ساز شده است. امروزه بلندمرتبه‌سازی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و رشدی روزافزون دارد؛ و در ساختمان‌های بلند، مصالح نوین به‌ویژه شیشه به‌واسطه مزایای فراوانی که دارد نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. سبُکی، سهولت کار، ایمنی، سرعت کار، و زیبایی از جمله امتیازات شیشه است که سبب اقبال فزاینده معماران به این محصول شده است. ضمن اینکه با توجه به انواع بسیار مختلف این محصول، کاربری‌های متفاوتی را می‌توان برای آن تعریف کرد. برای مثال با توجه به ساخت شیشه‌های ضدگلوله یا ضد انفجار، بانک‌ها یا ساختمان‌هایی که نیاز به امنیت بیشتری دارند، از این محصول استقبال بالایی نشان می‌دهند.

یکی از مهمترین مزایای این محصول و به‌طور خاص شیشه‌های دوجداره، صرفه جویی در مصرف انرژی است. روشن است که امروزه کاهش استفاده از انرژی یکی از ضرورت‌های کشورمان است و جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها یکی از راهکارهای موثر در این زمینه به شمار می‌رود. در عین حال، این مزیت باعث شده که شیشه به یکی از ارزان‌ترین مصالح نوین در ساختمان سازی تبدیل شود؛ زیرا با توجه به جلوگیری از اتلاف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با آن، استفاده از شیشه برای مصرف‌کنندگان بسیار مقرون به صرفه است.

 ضمن اینکه قابلیتی وجود دارد که می‌توان برای اقلیم‌های متفاوت از شیشه‌های مختلفی استفاده کرد تا از هدررفت انرژی با توجه به اقلیم مربوطه جلوگیری کرد. همچنین با استفاده از شیشه‌های مقاوم در برابر زلزله می‌توان خانه‌های امن‌تری را برای شهروندان به ارمغان آورد.

مهندس نوروزی علاوه بر این مزایا به مورد مهم دیگری نیز اشاره دارد. شیشه باعث آسایش بیشتر شهروندان در خانه‌هایی شده است که سبک ساخت آنها با گذشته تفاوت بسیاری کرده است. امروزه اکثر جمعیت شهرنشین در آپارتمان‌هایی زندگی می‌کنند که وسعت چندانی ندارند؛ استفاده از شیشه‌های بزرگ در چنین بناهایی ارتباط داخل خانه را با پیرامون تا حد بسیاری گسترش می‌دهد و آسایش خانه‌های کوچک را برای ساکنان آن بیشتر می‌کند.

شیشه یکی از ایمن‌ترین مصالح ساختمانی

در سال‌های گذشته برخی محدودیت‌ها از جانب برخی نهادها برای استفاده از شیشه اعمال شد. توجیه اصلی اتخاذ چنین سیاست‌هایی ایمنی پایین این محصول عنوان می‌شده است. اما با نگاهی به کشورهای زلزله‌خیز مانند ژاپن مشاهده می‌شود که در برخی از این کشورها استفاده از شیشه در ساختمان‌های بزرگ حتی الزامی شده است. این پرسش را با مهندس نوروزی در میان می‌گذاریم که واقعا دلیل این دوگانگی چیست؟

وی این مسئله را ناشی از وجود یک مشکل بزرگ در مسیر استفاده از شیشه برمی‌شمرد: یعنی فقدان قوانین مشخص یا عدم اجرای صحیح این قوانین. بنا به نظر مدیرعامل ونوس شیشه، اگر برای شرایط مختلف و خصوصیات پروژه‌ها قوانین مشخصی وضع شود که بر اساس آن، خصوصیات شیشه مورد استفاده در شرایط مختلف تعیین شود، و بر اجرای این قوانین نظارت کامل صورت گیرد، نه‌تنها شیشه در ساختمان هیچ خطری ندارد بلکه یکی از ایمن‌ترین مصالح خواهد بود. گواه این مدعا نیز آن است که در هیچ کدام از کشورهای زلزله‌خیز نه تنها استفاده از شیشه ممنوعیت ندارد بلکه در برخی از آنها استفاده از آن الزامی شده است.

گواهینامه‌های تضمین کیفیت و استاندارد ونوس شیشه

در زمینه تضمین کیفیت شرکت ونوس شیشه موفق به کسب استاندارد ISO-9001-2008 و نیز ISO-TS-16949-2009 شده است. در زمینه کیفیت، ونوس شیشه دارای گواهینامه استاندارد ملی ایران جهت تولید شیشه‌های ساختمانی و خودرویی می‌باشد.

 ونوس شیشه تنها تولیدکننده شیشه ساختمانی در ایران است که موفق به دریافت گواهینامه کیفی برای تولیدات سکوریت، لمینیت و انواع شیشه‌های دوجداره خود از شرکت AGC بلژیک شده است. همچنین ونوس شیشه تنها شرکت ایرانی مورد تایید شرکت Guardian آمریکا جهت استفاده از انواع شیشه‌های High Performance خانواده SunGuard می‌باشد.

شیشه‌های ضدسرقت و ضدگلوله ونوس شیشه توسط موسسه Beschussamt Ulm آلمان ارزیابی شده و مورد تایید قرار گرفته‌اند. محصولات خودرویی مرتبط با خودرهای پژو شرکت ونوس شیشه از لحاظ کیفی به تایید رسمی کیفیت از پژو فرانسه رسیده‌اند.

ونوس شیشه جهت دستیابی به برترین کیفیت به طور داوطلبانه از استانداردهای ASTM پیروی کرده و تمامی محصولات ساختمانی خود را به مدت 5 سال گارانتی می‌کند.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 117-تیر 96 

 


ثبت نظر

ارسال