بازدید اختصاصی پنجره ایرانیان از بخش ‏های مختلف شرکت تکنما پی.وی.سی سپاهان؛

واناوین در اندیشه فتح قله ‏ها

پنجره ایرانیان ;استان اصفهان به‏ عنوان یکی از مراکز اصلی صنعت کشورمان میزبان شماری از تولیدکنندگان مطرح پروفیل یو.پی.وی.سی است که در این میان واناوین داستان دیگری دارد.
  • شنبه 22 مهر 1396 ساعت 12:39

استان اصفهان به ‏عنوان یکی از مراکز اصلی صنعت کشورمان میزبان شماری از تولیدکنندگان مطرح پروفیل یو.پی.وی.سی است که در این میان واناوین داستان دیگری دارد. آغاز به کار شرکت تکنما پی.وی.سی سپاهان در استان مرکزی بود اما بعدها به استان اصفهان نقل مکان کرد.

این مجموعه در میان دو شهر اصفهان و شهررضا و در شهرک صنعتی رازی، در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع واقع شده است. تکنما پی.وی.سی سپاهان فعالیت ‏های تولیدی خود را به ‏طور رسمی از سال 1393 آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 50 پرسنل خود در کارخانه و دفتر مرکزی خود در تهران به تولید پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی با برند واناوین مشغول است.

 

برای مشاهده متن کامل پی دی اف کلیک کنید

 

گروه خبری پنجره ایرانیان طی سفری ی کروزه از بخش‏ های مختلف این کارخانه دیدن کرد و با مدیران ارشد تکنما پی.وی.سی سپاهان به گفتگو نشست. از لابه ‏لای سخنان مدیران سخت کوش و باتجربه واناوین به خوبی مشهود بود که این افراد جز به قله ‏های این صنعت نمی‏ اندیشند. کیفیت محصولات تولیدی یکی از این قله‏ هاست که تدابیر بسیاری برای فتح آن از سوی مدیریت مجموعه اندیشیده شده است. به‏ طور خلاصه کیفیت مقوله‏ ای نیست که واناوین بخواهد اغماضی در خصوص آن از خود نشان دهد و از هر تلاشی که برای ارتقای مستمر کیفیت محصولات خود لازم بوده دریغ نداشته و نخواهد داشت.

یکی از راهکارهایی که در این خصوص اتخاذ شده است، راه ‏اندازی بخش آزمایشگاه و کنترل کیفیت واناوین است که با برخورداری از تجهیزات مناسب محصولات خود را به‏ طور مستمر زیر تیغ آزمون‏ های مختلف قرار می‏دهد و از هیچگونه خطا و اشتباهی چشم‏ پوشی نمی‏ کند.

با این حال روشن است که کیفیت پروفیل تنها بخشی از ارائه یک پنجره استاندارد به شمار می‏ رود و نحوه ساخت و مونتاژ و همچنین نصب در و پنجره ‏های تولیدی به همان اندازه در حفاظت از برند واناوین اهمیت دارد. به همین منظور مدریت مجموعه از یکسو شرایط خاصی را برای توزیع محصولات خود در نظر گرفته است و از سوی دیگر تلاش دارد بر نحوه مونتاژ و حتی نصب در و پنجره با برند واناوین نظارت کامل داشته باشد.

از سوی دیگر تکنما پی.وی.سی سپاهان از بخش خدمات پس از فروش توانمندی برخوردار است و بدین ترتیب مشتریان خود را هیچگاه رها نمی ‏کند و هیچکدام از همکاران واناوین در مراحل فعالیت خود از پشتوانه حمایت‏ های قابل توجه شرکت مادر محروم نیستند و در واقع واناوین با اتخاذ چنین سیاستی نشان داده است که تنها به فروش نمی‏ اندیشد؛ بلکه همکاری دراز مدت و همیشگی با همکاران حرف ه‏ای خود را در سرلوحه کار خویش قرار داده است.

گروه خبری پنجره ایرانیان پس از بازدید از بخش ‏های مختلف مجموعه تکنما پی.وی.سی سپاهان به گفتگو با مدیریت کوشا و باتجربه واناوین نشست. مهندس غلامرضا صالحی در این گفتگو از تلاش ‏های فراوان صورت گرفته برای راه ‏اندازی این مجموعه تولیدی برای ما گفت و همچنین از زحمات طاقت فرسایی که برای تداوم این راه لازم است تا کشیده شود. وی از توجه جدی خود به کیفیت و خدمات پس از فروش و البته مشکلات خرد و کلان فراوان موجود در مسیر تولید به ما گفت.

در گام دوم گروه خبری پنجره ایرانیان گفتگویی با مهندس علیرضا خان‏ محمدی، مدیر فروش و بازرگانی واناوین ترتیب داد. وی در این مصاحبه با اشاره به تاکید شدید مجموعه جهت کسب رضایت مشتریان، از رضایت بالای نود درصدی مشتریان واناوین خبر داد. وی گزارش کوتاهی از تلاش ‏های طاقت فرسای صورت گرفته از سوی مدیریت و کارکنان واناوین برای رسیدن به چنین جایگاهی و جلب رضایت مصرف‏ کنندگان ارائه کرد. همچنین وی از تدابیری برای ما گفت که مدیریت واناوین برای تثبیت قیمت و ممانعت از افزایش آن اندیشیده ‏اند. خان‏ محمدی کیفیت بالا، قیمت مناسب، خدمات عالی واناوین را دلیل جلب توجه مصرف‏ کنندگان عنوان کرد.

در ادامه به سراغ آزمایشگاه و بخش کنترل کیفیت واناوین رفتیم. مدیریت مجموعه در سال‏ های اخیر هزینه بسیاری را برای این بخش صرف کرده‏ است تا کیفیت واناوین با دقت هرچه تمام ‏تر در تمامی مراحل تولید و حتی خرید مواد اولیه تحت نظارت باشد. این آزمایشگاه به قدری مجهز و کامل می ‏باشد که در آینده ‏ای نه چندان دور به ‏عنوان همکار اداره استاندارد فعالیت خواهد کرد. مدیریت این بخش بر عهده مهندس عطا متین ‏نسب قرار گرفته است. در گفتگویی که با وی داشتیم، متین ‏نسب از تجهیزات و دستگاه‏ های به ‏روز، گواهینامه ‏های دریافتی و روند کنترل کیفیت محصولات واناوین برای ما گفت.

در پایان گفتگویی صورت گرفت با محمدرضا علیپور، مسئول خدمات پس از فروش و تبلیغات واناوین. این بخش از واناوین مورد توجه جدی مدیریت قرار دارد و هرروز به فعالیت‏ های خود می ‏افزاید. متین ‏نسب در مصاحبه خود روند کار این بخش را برای ما تشریح کرد اما در سخنان خود همواره بر این نکته تاکید داشت که این بخش خود را همانند مشتریان واناوین می‏داند و برای انتفاع و رضایت آن ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‏ کند. خدمات پشتیبانی و آموزشی این بخش باعث شده است که خانواده بزرگ واناوین هیچگاه احساس تنهایی نکنند و همیشه از چتر حمایتی مجموعه واناوین بهره ‏مند باشند.

آنچه از این بازدید و گفتگو با مدیران ارشد واناوین برداشت کردیم آن است، که مجموعه واناوین جز به فتح قله‏ ها نمی ‏اندیشد و تا رسیدن به اوج از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. با آرزوی اینکه همواره شاهد موفقیت ‏های روزافزون این مجموعه تولیدی موفق از خطه نصف جهان باشیم، نظر شما را به این گزارش جلب می ‏کنیم:

 

گزارشی از گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیرعامل شرکت تکنما پی.وی.سی سپاهان؛

سال‏ها تجربه مدیریتی، پشتوانه‏ای مطمئن برای واناوین

 

 

 

 

 

پس از بازدید از قسمت ‏های مختلف کارخانه واناوین، برای گفتگو با مدیرعامل این مجموعه به سمت بخش مدیریت به راه افتادیم. پس از ورود به اتاق مدیرعامل که بیش از همه سادگی آن کوله ‏بار می‏کرد و از ساده ‏زیستی و بی‏ توجهی مدیریت واناوین به تجملات نشان داشت، با استقبال گرم مهندس غلامرضا صالحی روبه ‏رو شدیم. مدیرعامل شرکت تکنما پی.وی.سی سپاهان اما، دل پری از مشکلات و موانع موجود در سر راه تولید داشت و گپ و گفت ما درباره صنعت خیلی زود گرم شد. مهندس صالحی با کوله ‏بار سنگینی از تجربه در مدیریت بخش ‏های مختلف، بر این باور بود که بخش تولید کشورمان به‏ خصوص عرصه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی یکی از دشوارترین دوره ‏های خود را پشت سر می‏ گذارد. از نظر ایشان و البته تمامی فعالان حوزه تولید، این بخش از مشکلات ساختاری بسیاری رنج می ‏برد که با افزوده شدن رکود سنگین حاکم بر بازار ساخت‏ و ساز، ادامه فعالیت‏ های تولیدی برای سرمایه‏ گذاران و مدیران بیش از هر زمان دیگری دشوار شده است.

مهندس صالحی سالیان بسیاری را در وزارت راه مشغول خدمت به هم‏ میهنان عزیزمان و اندوختن تجربه ‏های گران بها، در سطوح ارشد مدیریتی بوده است. در ادامه وی وارد عرصه انبوه‏ سازی مسکن شد و به عضویت انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان درآمد. وی با مشاهده مشکلات موجود در حوزه در و پنجره کشور تصمیم می ‏گیرد دست به کار خطیری زده و تمامی تجارب خود را در حوزه تولید پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی مورد استفاده قرار دهد. شرکت تک‏نما پی.وی.سی سپاهان فعالیت‏ های خود را ابتدا با برند تکپن آغاز کرد اما در سال‏ های بعد این نام به واناوین تغییر داده شد. در ادامه گزارشی از گفتگوی ما را با مهندس غلامرضا صالحی، مدیرعامل شرکت تک‏نما پی.وی.سی سپاهان می ‏خوانید:

در ابتدا از وی خواستیم در مورد چگونگی ورود خود به عرصه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی و پیشینه واناوین برایمان بگوید. مهندس صالحی در پاسخ به این سوال ضمن اشاره به تجارب فراوان مدیریتی خود در بخش ‏های دولتی و خصوصی توضیح داد: «در سال 1389 وارد عرصه خصوصی‌سازی و صنعت در و پنجره شدم. البته قبل از ورود به این عرصه، علاوه بر سابقه چندین ساله در مشاغل دولتی، چندین سال در زمینه انبوه‌سازی فعالیت می‌کردم و عضو انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان نیز بودم. هنگامی‌که در یکی از پروژه‌های بزرگ که در حال انجام آن بودیم به مرحله ساخت و نصب در و پنجره رسیدیم، با مشکلات این بخش از نزدیک آشنا شدیم و در نتیجه به این فکر افتادیم که  در و پنجره دوجداره مورد نیازمان را خودمان بسازیم. در ابتدا کارخانه‌ای در استان مرکزی راه‌اندازی کردیم و در و پنجره‌های پروژه خود را در آن تولید کردیم. این مجموعه تولیدی با نام شرکت تکنما پی.‌وی‌.سی سپاهان و برند تکپن در سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرد.»

 وی با اشاره به تغییر نام برند این مجموعه از  تکپن به واناوین، ادامه داد: «نزدیک به دوسال این کارخانه مشغول تولید در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی بود و در این دوره محصولات باکیفیتی در این مجموعه تولید و در پروژه ‏های گوناگون نصب شد. سپس به دلایلی تصمیم بر آن شد که این مجموعه را به استان اصفهان منتقل کنیم. برای این منظور در سال 1392 بیش از 10 هزار مترمربع زمین در شهرک صنعتی رازی اصفهان خریداری کردیم و در مدت 18 ماه ساخت‌وساز، تجهیز و راه‌اندازی آن را به پایان رساندیم. پروانه بهره‌برداری شرکت تکنما پی‌وی‌سی سپاهان در سال 1393 صادر شد و از آن موقع تاکنون فعالیت این مجموعه که تولید پروفیل در و پنجره یو.پی.وی.سی بانام تجاری واناوین است ادامه دارد.»

مدیرعامل تکنما پی.وی.سی سپاهان در خصوص وضعیت فعلی این مجموعه گفت: «در این مجموعه تعداد سه خط تولید پروفیل یو.پی.وی.سی فعال است درحالی‌که ظرفیت تولید، سوله و ساختمان‌ها، آب، برق و سایر زیرساخت‌ها برای فعالیت شش خط و تولید سالانه شش هزار تن پروفیل پیش‌بینی‌ شده است. در حال حاضر تعداد نیروی کاری ما در مجموعه واناوین 50 نفر است که در سه شیفت کاری در کارخانه اصفهان و دفتر تهران مشغول به فعالیت هستند.»

وی در ادامه افزود: «ما در مجموعه واناوین تاکنون سهم خوبی از بازار را در اختیار داریم. با این حال، هم ‏اکنون به دلیل رکود سنگینی که در بازار حاکم شده است تنها با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنیم.»

در بخش دیگری از گفتگوی خود با مهندس صالحی از ایشان درباره نحوه توزیع، فروش و خدمات پس از فروش واناوین پرسیدیم؛ وی ضمن توضیح درباره نمایندگی ‏های فروش واناوین در سطح کشور، گفت: «مجموعه واناوین در 13 استان نمایندگی فروش دارد و درصدد هستیم در سایر استان‌ها با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم نمایندگان مناسبی نیز انتخاب کنیم. پروفیل واناوین فقط از طریق این نمایندگی‌ها به بازار عرضه می‌شود و این نمایندگی‌ها وظیفه توزیع و فروش محصولات واناوین به سراسر کشور را به عهده دارند. ضمن اینکه واناوین به‏ صورت کامل از نمایندگان خود پشتیبانی کرده و بر عملکرد واحدهای تولیدی در و پنجره با برند واناوین نظارت دارد.»

وی در خصوص نحوه انتخاب نمایندگان و اعطای نمایندگی در مجموعه واناوین خاطرنشان ساخت: «همان‌طور که اشاره کردم مجموعه واناوین در پذیرش و اعطای نمایندگی تابع یک سری مقرراتی است که برای بهبود شرایط کاری و نیز مراقبت از برند خود در نظر گرفته‌ایم. ما به‌صرف داشتن پول و امکانات به کسی نمایندگی نمی‌دهیم و کسی که برای دریافت نمایندگی واناوین مراجعه می‌کند باید در مرحله اول از مهارت لازم برخوردار باشد؛ به بیانی دیگر باید از نظر فنی و علمی و عملی آشنایی کافی با صنعت یو.پی.وی.سی و مونتاژ در و پنجره دوجداره داشته باشد. در حال حاضر تعداد زیادی از نمایندگی‌های ما از مونتاژکاران قدیمی و باسابقه هستند که پس از بازنشستگی اقدام به اخذ نمایندگی واناوین کرده‌اند. کسانی که به‌عنوان نماینده فروش با مجموعه ما همکاری می‌کنند باید ازنظر اخلاقی نیز مورد تایید بوده و از اعتبار خوبی در منطقه برخوردار باشند. در مرحله بعد باید توانایی انجام کار و مهیا کردن زیرساخت‌ها و امکانات اولیه را دارا باشند.»

مدیرعامل تکنما پی.وی.سی سپاهان از علاقه و تلاش ‏های خود برای صادرات تولیدات واناوین خبر داد و افزود: «واقعیت این است که ما در بخش صادرات مشکلات فراوانی داریم و آن‌طور که باید و شاید نمی‌توانیم همپای دیگر رقبا در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنیم. به‌عنوان ‌مثال ما در سال گذشته صحبتی داشتیم برای صادرات به یکی از کشورهای همسایه ولی جلوتر که رفتیم دیدیم رقبای ما با شرایط بسیار عالی و با کمک مشوق‌هایی که از کشورهایشان گرفته‌اند قبل از ما در آن بازار حضور پیداکرده و رقابت را برای ما سخت کرده‌اند. در واقع رقیبان ما به پشتوانه کمک‏‏ های صورت گرفته از دولت‏ های مطبوع خود به ‏راحتی بازار کشورهای همسایه را به تصرف خود در می‏ آورند و این در حالی است که تولیدکنندگان کشورمان از چنین امتیازی برخوردار نیستند.»

وی در ادامه افزود: «بااین‌حال تاکنون برای صادرات پروفیل واناوین به چند کشور خارجی از جمله تاجیکستان، عراق، عمان و افغانستان رایزنی‌هایی از طریق بخش بازرگانی مجموعه انجام داده‌ایم که در آینده این کار صورت خواهد گرفت.»

از مهندس صالحی پرسیدیم که با توجه به شرایط خاص و دشواری که بر بازار و اوضاع اقتصادی کشورمان حاکم شده است، برای تولید محصولاتی که هم از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند و هم بتوانند با قیمتی مناسب و رقابتی عرضه شوند، چه راهکاری وجود دارد؟ به عبارت دیگر چگونه می‏توان کیفیت محصولات خود را حفظ کرد یا حتی ارتقاء داد بدون اینکه به افزایش قیمت آن مبادرت ورزید؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: «با توجه به شرایطی که به آن اشاره کردید تنها راهی که وجود دارد صرفه‌جویی در مصارف و کاهش هزینه‌هاست. ما باید تا جای ممکن در هزینه‌های جاری و مصرف آب، برق، انرژی و سایر هزینه‏ ها صرفه‌جویی کنیم. استفاده بهینه از مواد اولیه و جلوگیری از ضایعات و دورریز مواد اولیه در مراحل محتلف تولید محصول یا کاهش آن ها نیز می ‏تواند از جمله اقداماتی باشد که در تقلیل هزینه‏ های تولید موثر واقع شود. از سوی دیگر، آموزش حرفه‌ای کارگران نیز عامل موثری خواهد بود تا در برخی موارد هزینه‏ های تولید را پایین بیاوریم. به‏ طور خلاصه برای تولید محصولات باکیفیت بدون افزودن بر قیمت آنها چاره‏ای جز پایین آوردن هزینه‏ های جاری تولید نداریم.»

در پایان از مدیرعامل تکنما پی.وی.سی سپاهان خواستیم تا مشکلات عمده موجود بر سر راه تولید را به طور خلاصه برشمارد؛ مهندس صالحی ضمن ارائه توضیح مختصری در خصوص وضعیت اقتصادی کشورمان، اظهار داشت: «اصلی‌ترین مسئله ما در حال حاضر رکود سنگینی است که بر بازار ساخت‌وساز و صنعت در و پنجره حاکم شده است و به سیاست‌های کلی اقتصادی دولت مربوط می‌شود. تامین مواد اولیه از دیگر مشکلات حوزه تولید است. متاسفانه با وجود اینکه کشور ما جزو تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه پتروشیمی است ولی ما تولیدکنندگان داخلی همچنان با مشکل تامین مواد اولیه دست ‌به ‌گریبانیم و جای شگفتی دارد که بسیاری از تولیدکنندگان کشورهای همسایه که مواد اولیه خود را از کشورهای دیگر از جمله ایران تهیه می ‏کنند با چنین مشکلاتی روبه‏ رو نیستند. مشکلات بخش دارایی و مالیات، تامین اجتماعی و سخت گیری‌هایی که در این زمینه وجود دارد نیز از دیگر مسائل و معضلاتی است که از سویی دیگر بر بخش تولیدی کشورمان فشار وارد می ‏آورد. همچنین مشکلاتی که در بخش بانکی کشور و در زمینه ارائه تسهیلات به بخش صنعت وجود دارد، رنج مضاعفی است که بر دوش زحمت‏کشان عرصه تولید سنگینی می‏ کند. به‏ هرحال امیدواریم با عنایت ویژه مسئولان امر این موانع و مشکلات هرچه زودتر از مقابل تولیدکنندگان برچیده شود تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر محصولات ایرانی در داخل و خارج از کشور عزیزمان باشیم.

راز رضایت مشتریان واناوین:

کیفیت بالا، قیمت مناسب، خدمات عالی

 

 

گروه خبری پنجره ایرانیان در بازدید اختصاصی خود از کارخانه تکنما پی.وی.سی سپاهان دومین گفتگوی خود را با مرد شماره دو واناوین انجام داد. شخصیت شناخته شده‏ ای که نام و سیمایش با برند واناوین عجین شده و برای بسیاری از فعالان صنعت در و پنجره کاملا آشناست. علیرضا خان‏ محمدی، مدیر فروش و بازرگانی واناوین چهره ‏ای آرام و مصمم دارد و از لابه ‏لای کلماتی که ادا می‏ کند به خوبی می ‏توان فهمید که هوایی جز رضایت مشتری در سر ندارد. از نظر وی رضایت مشتریان شرط ماندگاری در بازار است.

به محض آنکه بحث کیفیت واناوین را به میان می‏ کشیم، مهندس خان ‏محمدی از رضایت بالای مشتریان واناوین خبر می‏ دهد: «در نظرسنجی‏ های مختلفی که از مجاری متعدد به ویژه وبسایت تکنما پی.وی.سی سپاهان انجام شده است، درصد رضایت مشتریان از ما در حد قابل توجهی است. بر اساس ارزیابی‏ های انجام شده رضایت از محصولات واناوین بالاتر از 90درصد است».

اما دلیل رضایت مشتریان از واناوین چیست؟ مهندس خان ‏محمدی در پاسخ به این سوال سه عامل را برمی‏ شمارد: «کیفیت بالا، قیمت مناسب، خدمات عالی».

البته به نظر می ‏رسد ارتقای کیفیت محصولات همراه با مقاومت در مقابل افزایش قیمت در شرایط کنونی کشورمان دشوار باشد. وی در ادامه گفتگوی خود به این مشکلات اشاره می‏کند: «در نخستین قدم باید خرید مواد اولیه را به‏ خوبی مدیریت کنیم. همان طور که می‏ دانید حدود 75 درصد مواد اولیه پروفیل را پودر پی.وی.سی و باقی آن را مواد افزودنی تشکیل می‏ دهد. ما از ابتدای تولید واناوین تمامی تلاش خود را به خرج داده‏ ایم که بهترین مواد اولیه موجود را تهیه کنیم و در فرمولاسیون خود که مطابق بالاترین استانداردهای جهانی بوده، کوچکترین تغییری ایجاد نکنیم.»

از آنجایی که پودر پی.وی.سی لازم برای تولید پروفیل در داخل کشور تولید می‏ شود و سایر مواد افزودنی محصولاتی وارداتی هستند، به نظر می ‏رسد که تولیدکنندگان در تهیه پودر پی.وی.سی مشکلی نداشته باشند. اما با توضیحاتی که مدیر فروش و بازرگانی واناوین ارائه داد، با کمال تعجب مشخص شد که اتفاقا بزرگ ترین مشکل تولیدکنندگان در زمینه تهیه مواد داخلی است: «در تعیین قیمت خرید مواد افزودنی خارجی معمولا دو عامل دخالت دارد. نخست نوسانات قیمت‏ ها در سطح جهانی که به ‏ندرت و در دامنه‏ ای بسیار محدود اتفاق می ‏افتد. دوم، نوسان قیمت ارز است که فقط به تولیدکنندگان ایرانی مربوط می ‏شود. تصور کنید با چند برابر شدن قیمت ارز در سال‏ های گذشته، به‏ طور ناگهانی تولیدکنندگان کشورمان با افزایش سرسام ‏آور هزینه‏ های تولید روبه ‏رو شدند، در حالی که تولیدکنندگان خارجی با چنین مشکلی رو‏به ‏رو نبودند. البته با تثبیت نسبی قیمت ارز در سال ‏های اخیر این مشکل برای ما کمرنگ شده است».

وی در ادامه با اشاره به وجود نمایندگی ‏های فعال برندهای معتبر مواد افزودنی در بازار کشورمان افزود: «با وجود چند شرکت بسیار فعال و معتبر که بهترین برندهای جهانی را عرضه می ‏کنند، در خصوص تهیه این مواد مشکل چندانی نداریم؛ و آنچه بیش از همه تولیدکنندگان را آزار می ‏دهد تهیه مواد پتروشیمی تولید داخلی است. خریداری این مواد بوروکراسی خاص خود را دارد که مشکلات بسیار زیادی را برای ما به بار آورده است. به ‏هرحال با وجود همه این مسائل، ما تلاش داشته و داریم که بهترین مواد اولیه را برای محصولات خود تهیه کنیم و راه‏ هایی را بیابیم تا بتوانیم نوسانات قیمت در این بخش را مدیریت کرده و اجازه ندهیم بر قیمت نهایی محصولات تولید شده اثر بگذارد. بدین ترتیب تا حد بسیاری موفق شده ‏ایم ضمن حفظ کیفیت بالای مواد اولیه خود افزایش قیمت چندانی هم نداشته باشیم. ضمن اینکه در روند تولید نیز با تجهیز بسیار مناسب بخش آزمایشگاه و کنترل کیفیت واناوین، کیفیت محصولات تولیدی این مجموعه به‏ صورت مستمر تحت نظارت قرار دارد.»

اما کیفیت تنها بخشی از ماجراست و برای حفظ و گسترش برند مورد نظر تلاش بسیاری باید صورت گیرد. مهندس خان‏ محمدی با اشاره به نحوه توزیع محصولات واناوین وارد این بحث می ‏شود: «سیاست فروش ما از ابتدا نماینده‏ محور بوده است. بر این اساس در غالب استان‏ های مهم یک نماینده فروش داریم و این نمایندگان ما هستند که با مونتاژکاران مرتبط هستند. با به کارگیری این سیاست ما با تعداد افراد و شرکت‏ های محدودی در ارتباط هستیم و درنتیجه ضمن بهره‏ گیری از توانمندی‏ های این افراد که غالبا از میان صنعتگران بومی و معتبر انتخاب شده ‏اند، باعث ایجاد یک هم ‏افزایی شده ‏ایم و خانواده بسیار منسجمی را شکل داده ‏ایم که تمامی توان خود را برای حفظ و ارتقای برند واناوین در بازار صرف می ‏کنند».

وی در ادامه با توضیح در خصوص معیارهای گزینش نمایندگان واناوین، گفت: «ما نمایندگان خود را از میان متقاضیان با ریزبینی و سخت‏ گیری خاصی انتخاب می‏ کنیم و این افراد همگی از جمله معتبرترین و متبحرترین افراد در مناطق خود به شمار می‏ روند. این افراد محصولات ما را در انبارهای خود ذخیره می‏ کنند و به بازاریابی، فروش و توزیع آن ها اقدام می‏ کنند. درست است که با اتخاذ این سیاست، سود حاصله برای شرکت تکنما پی.وی.سی سپاهان کاهش می ‏یابد اما ما بر این باوریم که این روش ضمن برقراری ارتباطی برد ـ ‏برد با نمایندگان، ماندگاری برند واناوین را در بازار به ‏طور کامل تضمین می‏ کند.»

مهندس خان‏ محمدی در ادامه در خصوص سبد کالایی واناوین خاطرنشان ساخت: «محصولات ما تا سال 1395 فقط شامل سری های بازشو بود. از آن پس سری‏ه ای ریلی را نیز اضافه کردیم تا در استان‏ های شمالی به مشکل برنخوریم. به‏ طور کلی واناوین نیاز و مطالبات بازار را کاملا زیر نظر دارد و تنها به ‏منظور پاسخ دهی به این موارد به توسعه محصولات خود اقدام می ‏کند. برای مثال اخیرا تولید بازشو فریم بازسازی و لمینیت بازشوها را در دستور کار خود قرار داده ‏ایم.»

با این حال، مدیر فروش و بازرگانی واناوین تاکید دارد که نماینده ‏محور بودن واناوین به معنای عدم ارتباط با مونتاژکاران نیست: «بخش خدمات پس از فروش تکنما پی.وی.سی سپاهان فعالیت‏ های بسیار گسترده ‏ای دارد. در واقع این بخش رابط میان مجموعه واناوین و مصرف‏ کنندگان نهایی است. این واحد علاوه بر ارائه خدمات فنی به مونتاژکاران، خدمات آموزشی گسترده ‏ای را نیز به این کارگاه‏ ها ارائه می‏ دهد و نظارت کامل بر ساخت و نصب پنجره ‏های ساخته شده از پروفیل واناوین در پروژه‏ ها دارد. بر اساس بررسی‏ هایی که این بخش انجام می ‏دهد کارگاه ‏های واناوین به سه درجه A، B و C دسته ‏بندی می‏ شوند و کارشناسان فنی واناوین تمامی تلاش خود را به خرج می دهند تا با ارائه خدمات آموزشی رتبه کارگاه ‏های خود را ارتقا دهد.»

وی در ادامه خاطر نشان می ‏سازد: «با اتخاذ چنین سیاستی نه تنها می‏ توانیم از برند خود در بازار مراقبت کنیم، بلکه بدین وسیله به تمامی مونتاژکاران و مصرف‏ کنندگان این اطمینان را می ‏دهیم که همگی آنها به ‏طور کامل تحت حمایت واناوین قرار دارند، و واناوین به‏ هیچ وجه همکاران خود را تنها نمی‏ گذارد. در واقع باید تاکید کنم که واناوین فقط به فروش نمی‏ اندیشد بلکه به ‏دست آوردن سود مشترک و جمعی و رضایت مصرف کننده نهایی هدف اصلی این مجموعه می‏ باشد.»  

مهندس خان‏ محمدی تاکید واناوین بر مقوله تبلیغات عمومی را در همین راستا دانسته و خاطرنشان ساخت: «مجموعه تکنما پی.وی.سی برای تداوم روند برندسازی و دلگرمی کلیه نمایندگان و مونتاژکاران اعتبار قابل توجهی را به تبلیغات اختصاص داده است. و در روزهای اخیر نیز تبلیغات تلویزیونی واناوین را آغاز کرده‏ ایم. به‏ عبارتی دیگر تلاش داریم همانطور که رضایت مونتاژکاران را به‏ واسطه کیفیت و خدمات مناسب واناوین جلب می ‏کنیم، به‏ وسیله تبلیغات عمومی و همگانی مصرف‏ کنندگان نهایی و مردم را نیز برای پیوستن به خانواده واناوین ترغیب کنیم.»

مدیر فروش و بازرگانی واناوین در پایان این گفتگو خاطرنشان ساخت: «به ‏طور کلی آرزو داریم که تمامی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت به دنبال یک هدف مشترک باشند، یعنی تمامی تلاش خود را برای تقویت و توانمندسازی این حوزه صرف کنند. ما باید این صنعت را احیا کنیم و برای این کار چاره‏ای جز بالا بردن آگاهی‏ و مهارت‏ های فنی و در نتیجه عرضه کیفیت مطلوب به بازار نداریم.»

گزارشی کوتاه از بخش آزمایشگاه و کنترل کیفیت واناوین

کیفیت راز ماندگاری در بازار

 


 

مجموعه تکنما پی.وی.سی سپاهان از بخش آزمایشگاه و کنترل کیفیت بسیار مجهزی بهره می ‏برد. مدیران این شرکت که توجه و تاکید بسیاری بر کیفیت تولیدات واناوین دارند هزینه بسیاری را برای راه ‏اندازی این بخش صرف کرده‏ و تیمی ماهر و سخت کوش را موظف کرده ‏اند تا کیفیت واناوین را در تمامی مراحل تولید زیر نظر بگیرند و بدون هیچ اغماضی بر تحقق استانداردهای مورد نظر نظارت داشته باشند. البته استانداردهایی که در این مجموعه لحاظ شده است فراتر از معیارهای الزامی اداره استاندارد می ‏باشد و برای ارتقای کیفیت تولیدات واناوین و کسب رضایت مستمر مشتریان، یک سری استانداردهای کارخانه ‏ای نیز تعریف شده است که همگی آنها موبه‏ مو اجرا می ‏شود. همه این موارد باعث شده است که پروفیل واناوین افزون بر برخورداری از کیفیتی بسیار مناسب، موفق به دریافت گواهینامه ‏های بسیاری شود که تصاویر تعدادی از آن ها را مشاهده می‏ کنید.

تجهیزات مدرن و دستگاه‏ های به ‏روز آزمایشگاه واناوین سبب جلب توجه اداره استاندارد استان اصفهان شده است، به‏ گونه‏ای که در آینده ‏ای نزدیک واناوین به‏ عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد استان فعالیت‏ های خود را گسترش خواهد داد و ضمن پر کردن این خلا در استان، در مسیر ارتقای کیفیت تولیدکنندگان زحمت کش اصفهانی گام برخواهد داشت.

مدیریت بخش آزمایشگاه و کنترل کیفیت واناوین بر عهده جوانی خوش‏فکر و کوشا قرار گرفته است. مهندس عطا متین ‏نسب به‏ طور کامل بر مقوله کیفیت مترکز شده است؛ این تمرکز و جدیت به حدی است که به نظر می ‏رسد وی از سوی نهادی دیگر ماموریت یافته تا بدون هیچ چشم داشتی کیفیت پروفیل واناوین را کنترل کند. آنچه در ادامه از نظرتان می ‏گذرد، خلاصه‏ ای است از گفتگوی گروه خبری پنجره ایرانیان با مهندس عطا متین نسب،  مدیرآزمایشگاه و کنترل کیفیت؛ با هم این گزارش را می‏خوانیم:

آغاز نظارت بر کیفیت واناوین از زمان خرید مواد اولیه

پس از آنکه طرح اولیه محصول ارائه و تصویب شد باید برای خریداری مواد اولیه اقدام شود. ابتدا مواد اولیه به خصوص مواد افزودنی مورد آزمون قرار می ‏گیرند. تمامی مواد افزودنی مورد استفاده در تولید واناوین از بهترین و معتبرترین برندهای موجود در بازار تهیه می‏ شوند. با این حال برای تایید اصالت این مواد شماره شناسایی درج شده روی بسته ‏های مواد اولیه را مورد پیگیری قرار داده و نتیجه به اطلاع مدیریت مجموعه رسانده می‏ شود و تنها در صورت تایید اصالت این مواد، مجوز خریداری آنها صادر می‏ شود. همچنین از آنجا که امکان آنالیز تمامی این مواد در هیچ مجموعه ‏ای وجود ندارد، گزارش ‏های آزمون‏ های صورت گرفته روی این مواد را از شرکت ‏های توزیع‏ کننده آنها دریافت می‏ کنیم.

کنترل کیفیت روی خط تولید

پس از تایید و تهیه مواد اولیه، این مواد براساس فرمولاسیون مربوطه توزین شده و برای ترکیب وارد میکسر می‏ شوند. البته این بخش از تولید واناوین به‏ صورت کاملا اتوماتیک انجام شده و نیروی انسانی هیچ نقشی در توزین و انتقال مواد اولیه ندارد. پس از ترکیب مواد در میکسر، 24 ساعت به آنها استراحت داده می‏ شود تا خواص مغناطیسی ذاتی مواد پلاستیکی به حداقل ممکن برسند. سپس مواد وارد اکسترودرها می ‏شوند. لازم به ذکر است که اکسترودرهای واناوین از از جمله پیشرفته‏ ترین و به ‏روزترین دستگاه ‏های دنیا هستند که از قابلیت فرایندپذیری بسیار بالایی برخوردارند.

واحد کنترل حین خط ما از سه اپراتور تشکیل شده است که در سه شیفت مشغول فعالیت هستند. بنابراین در طول 24 ساعت شبانه ‏روز یک نفر به ‏طور مداوم روند خطوط تولید را زیر نظر دارد. این افراد وظیفه کنترل ابعاد، وزن و رنگ محصولات را بر عهده دارند. یکی از تجهیزات به ‏روز واناوین دستگاه اسپکتروفتومتر است که به ‏وسیله آن این افراد رنگ و میزان براقیت پروفیل‏ ها را در هنگام تولید می‏ سنجند.

کنترل کیفیت در آزمایشگاه

در این مرحله نمونه محصول وارد آزمایشگاه می ‏شود و پس از 24 ساعت استراحت، آزمون ‏های مختلفی روی این نمونه ‏ها انجام می‏ گیرد. لازم به ذکر است که در این مرحله آزمایش ‏های بسیاری انجام می‏ شود و تنها به آزمون‏ های اجباری تعیین شده از سوی اداره استاندارد بسنده نمی‏ شود. در اینجا به ذکر شماری از مهم ترین آزمون‏ های انجام شده می ‏پردازیم.

آزمون ضربه

آزمون‏ های فیزیکی مانند تست ضربه از جمله آزمون‏ های مهم هستند. برای انجام این آزمون تعداد 10 نمونه 20 سانتی‏متری از محصول به مدت یک ساعت در دمای 10- درجه فریز می ‏شوند. سپس تست ضربه سقوط آزاد با وزنه یک کیلوگرمی از ارتفاع یک متری روی آن انجام می‏ گیرد. الزام استاندارد اجباری این است که از این ده نمونه حداکثر یک نمونه بشکند. با این حال آزمایشگاه از این فراتر رفته و بر اساس استاندارد کارخانه ‏ای واناوین، اگر هر 10 نمونه در این آزمون سالم بمانند، آنها را دوباره به مدت یک ساعت در فریز قرار می‏ دهند منتها این بار دما را روی 15- درجه تنظیم کرده و دوباره همان آزمون را روی آنها انجام می‏ دهند. میزان شکست خوردگی، شکننده بودن آن ها و ترک‏هایی که برداشته ‏اند آنالیز می ‏شود و تصمیم‏ گیری نهایی صورت می ‏گیرد که آیا این فرمولاسیون از نظر ضربه ‏پذیری صلاحیت لازم را برای تداوم تولید دارد یا نه.

آزمون مقاومت جوش گوشه

یکی از آزمون‏ های دیگری که در این مرحله انجام می ‏شود، آزمون مقاومت جوش گوشه است. نمونه بر اساس پارامترهایی که استاندارد آنها را تعیین کرده برش و جوش داده می ‏شوند. این نمونه ‏ها پس از سرد شدن تحت فشار مشخصی قرار می ‏گیرند و آستانه شکست و لحظه شکست آنها مورد تحلیل قرار می‏ گیرد.

آزمون ضربه چهارپی

این آزمون توسط دستگاه ضربه پاندولی یا چهارپی انجام می ‏شود. برای انجام این آزمون نمونه‏ ها با دستگاه فرز از سطح پروفیل درآورده می ‏شوند و با دستگاه دیگری به نام ناچ‏زن روی دستگاه ضربه پاندولی ناچ داده می ‏شوند و آزمون چهارپی روی آنها انجام می ‏شود. البته این الزام بیشتر برای پروفیل ‏هایی است که در ساخت آنها از مواد بازیافتی استفاده شده است و در واقع محصولات واناوین به این تست نیازی ندارند و به‏ منظور کسب شرایط لازم برای تبدیل نقش ‏آفرینی واناوین به عنوان یک آزمایشگاه مرجع و همکار اداره استاندارد این دستگاه خریداری شده است.

آزمون برگشت حرارتی

برای انجام این آزمون روی سه نمونه 25 سانتی‏متری خراش ‏هایی داده می‏ شود و به مدت یک ساعت در آون و در دمای 100 درجه قرار می‏ گیرند. سپس این نمونه‏ ها در دمای محیطی خنک می ‏شوند و میزان برگشت‏ پذیری آنها مورد ارزیابی قرار می‏ گیرد.

آزمون 150 درجه

برای انجام این آزمون نمونه محصول‏ های 25 سانتی‏متری به مدت نیم ساعت در آون و در دمای 150 درجه نگه داشته می‏ شوند. در انتهای این آزمون نباید هیچگونه ترک، تاول زدن، پوسته شدن، سوختگی یا موج‏ زدگی روی پروفیل به‏ وجود آید. در صورت دیده شدن هریک از این موارد، از تولید این محصول جلوگیری می ‏شود.

واناوین مقاوم در شرایط سخت

به‏ جرات مدعی هستیم که پروفیل واناوین برای شرایط سخت اقلیمی مناسب است. با اینکه استاندارد 12294 تولیدکنندگان را ملزم کرده است تا محصولاتی تولید کنند که حداقل برای شرایط معتدل مناسب باشند، مدیران تک‏نما پی.وی.سی سپاهان تدابیری اندیشیده‏ اند و ما نیز در این بخش تمام تلاش خود را مصروف داشته‏ ایم تا محصولی تولید شود که در شرایط سخت آب و هوایی نیز از مقاومت لازم برخوردار باشد.

گفتگو با مدیر خدمات پس از فروش و تبلیغات واناوین:

اعضای خانواده واناوین تنها نیستند

 


 

بخش پایانی بازدید گروه خبری پنجره ایرانیان از کارخانه تکنما پی.وی.سی سپاهان به گفتگو با مدیر خدمات پس از فروش و تبلیغات واناوین اختصاص داشت. مهندس محمدرضا علی پور، جوان سخت کوشی است که تاکنون توانسته است به خوبی این بخش مهم را هدایت و مدیریت کند. نکته جالب توجه این بود که وی در سخنان خود تاکید داشت با اینکه واناوین خانواده‏ ای بزرگ است که منافع همگان از مدیر عامل شرکت تا مصرف ‏کننده نهایی در آن از اهمیت برخوردار است، اما بخش خدمات فروش خود را به مشتریان نزدیک‏ تر می ‏بیند، تا جایی که از موضع مشتری نگاه می ‏کند و برای تامین منافع مونتاژکاران و مصرف‏ کنندگان نهایی از هیچ تلاشی دریغ نمی‏ ورزد.

نمی ‏توان تردید داشت که برای نهادینه ساختن یک برند در بازار و در ذهن مصرف‏ کنندگان، کیفیت بالای محصولات به‏ تنهایی کافی نیست. درصورتی که پروفیلی با بهترین کیفیت ممکن وارد بازار شود اما هیچ حمایت و پشتیبانی از محصولات تولید شده با این پروفیل وجود نداشته باشد، مطمئنا در مدت زمان کوتاهی این محصولات به ضدبرند تبدیل شده و سهم خود را از بازار از دست خواهند داد. مدیریت تکنما پی.وی.سی سپاهان با توجه به این اصل مهم، سرمایه‏ گذاری بسیاری در بخش خدمات پس از فروش واناوین انجام داده و دست مدیر و پرسنل آن را برای تامین منافع و کسب رضایت مشتریان کاملا باز گذاشته است.

بخش خدمات فروش واناوین فعالیت ‏های گوناگونی را انجام می ‏دهد اما بیش از همه بر ارائه خدمات آموزشی تمرکز کرده است؛ با توجه به خلاء اطلاعات و آگاهی‏ های فنی در این صنعت، زحمات این افراد را باید قدر دانست زیرا چنین رویکردی تنها به گسترش خانواده واناوین منتهی نمی‏ شود، بلکه ثمرات این تلاش‏ ها کل صنعت در و پنجره را منتفع می‏ سازد. در ادامه از شما دعوت می‏ کنیم تا گزارش کوتاهی از گفتگوی انجام شده با مهندس محمدرضا علی پور، مدیر خدمات پس از فروش و تبلیغات واناوین را در ادامه بخوانید:

در ابتدا از مدیر خدمات پس از فروش و تبلیغات واناوین خواستیم تا بخش تحت مدیریت خود را به‏ طور خلاصه معرفی کند. با این حال وی در آغاز سخنان خود با قاطعیت خاصی تاکید کرد: «ما در زمینه خدمات روبه ‏روی شرکت ایستاده ‏ایم. ما با مشتریان ارتباط مستقیم داریم و از نیازها و مطالبات آنها کاملا آگاه هستیم؛ به عبارتی دیگر، ما خود مشتری هستیم. در واقع من خود را یک مشتری می‏ دانم که از محصولات واناوین استفاده و آن ها را کنترل کرده و نیازهای خود را بیان می‏ کنم. به باور ما، چنین نگاهی در ادامه به یکی از نقاط قوت واناوین تبدیل خواهد شد.»

اما روند فعالیت ‏های این بخش چگونه است؟ علی پور در این باره توضیح داد: «بخش خدمات پس از فروش واناوین تمامی مراحل تولید پنجره توسط مونتاژکاران را زیر نظر دارد. پس از اینکه کارگاهی به خانواده واناوین پیوست و با یکی از نمایندگان ما در سراسر کشور وارد همکاری شد، ما اطلاعات این کارگاه را از نماینده فروش خود گرفته و به بررسی و پردازش آن ها می‏ پردازیم.»

وی در ادامه با اشاره به رصد کامل فعالیت ‏ها کارگاه‏ ها گفت: «از همان ابتدا قابلیت‏ ها، توانمندی ‏ها و نقایص کارگاه ‏ها را مورد بررسی قرار می ‏دهیم. نخست تجهیزات و ماشین ‏آلات آنها را مورد توجه قرار داده و در صورتی که لازم باشد مواردی را در خصوص تنظیمات دستگاه ‏ها و شیوه استفاده بهینه از ماشین‏ آلات به آنها آموزش می ‏دهیم تا ضریب خطای دستگاه ‏های تا جای ممکن کاهش یابد. در قدم بعدی، مواد اولیه مورد استفاده آن ها را بررسی کرده و توصیه ‏های لازم را به آنها ارائه می ‏دهیم. در ادامه ساخت و مونتاژ در و پنجره را به‏ طور کامل به پرسنل کارگاه مورد نظر آموزش می ‏دهیم و با نظارت بر روند تولید آن ها، نقایص فنی احتمالی را به آنه ا گوشزد می‏ کنیم.»

مدیر خدمات پس از فروش و تبلیغات واناوین با تاکید بر اهمیت کنترل نهایی در و پنجره خاطرنشان ساخت: «یکی از مهم ترین مراحل تولید کنترل فنی محصولات تولید شده است که در بسیاری مواقع توجه لازم بدان ابراز نمی‏ شود. ما به کارگاه ‏های خود آموزش می‏ دهیم که در و پنجره‏ های تولیدی خود را در آخرین گام تحت کنترل فنی قرار دهند تا از کیفیت و کارایی آن قبل از تحویل به مشتری مطمئن شوند.»

وی در توضیح سایر فعالیت‏ های این بخش، افزود: «نظارت ما بر عملکرد مونتاژ کاران فقط به فعالیت ‏های آنان در کارگاه ‏ها محدود نمی‏ شود. ما حتی در زمینه اندازه‏ گیری و نصب در و پنجره ‏ها نیز آموزش‏ های لازم را به پرسنل کارگاه ‏ها ارائه می‏ دهیم و بر این مراحل نیز نظارت کافی داریم. و در نهایت پس از نصب در و پنجره ‏ها و تایید آنها، گواهینامه‏ لازم برای این کارگاه صادر می ‏شود.»

همچنین قابل توجه است که واناوین برای هر واحد پنجره ساخته شده بیمه‏ نامه‏ ای جداگانه صادر می‏ کند. علی پور در این زمینه توضیح داد: «برای رفاه حال مشتریان برای هر یونیت پنجره کارت بیمه‏ جداگانه ‏ای صادر می ‏شود. بدین ترتیب کارایی هر واحد پنجره به‏ طور جداگانه قابل پیگیری و در صورت بروز مشکلات احتمالی به ‏راحتی می‏ توان به موارد مورد نظر رسیدگی کرد.»

وی در خصوص بروز مشکلات احتمالی توضیح داد: «اگر اشکالی در پنجره ‏های تولیدی مشاهده یا گزارش شود، کارکنان بخش خدمات پس از فروش به سرعت به محل اعزام شده و موضوع را بررسی می ‏کنند. به‏ هر حال امکان دارد مشکلاتی حاصل از عوامل بیرونی مانند مسائل اقلیمی، یا عوامل داخلی مانند یراق‏ آلات و شیشه و غیره رخ دهد که ما به سرعت رسیدگی کرده و نسبت به رفع آن اقدام می ‏کنیم.»

وی در ادامه در خصوص بازدیدهای بخش خدمات پس از فروش واناوین توضیح داد: «ما به طور سرزده و مرتب کارگاه ‏ها را مورد بازدید قرار می ‏دهیم و پروژه ‏های آنها را کنترل می‏کنیم. همه این تلاش‏ها و نظارت ‏ها باعث شده است که محصولات تولیدشده از پروفیل‏ های واناوین در سراسر کشور به صورت استاندارد و به یک شکل عرضه شوند و این عامل به اطمینان کامل ما از تولیدات واناوین منجر شده است. به همین دلیل است که ما محصولات واناوین را تا 15 سال تحت گارانتی قرار می ‏دهیم، و به مصرف‏ کنندگان این اطمینان را می‏ دهیم که با محصولات واناوین از کیفیت و کارایی لازم بهره ‏مند خواهند شد.»

 

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 119-شهریور96


ثبت نظر

ارسال