گزارش اختصاصی از هشتمین نمایشگاه در و پنجره تبریز؛

گشودن پنجره امید در آستانه فصلی سرد

  • سه شنبه 16 آذر 1395

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی در و پنجره، ماشین‌آلات و صنایع وابسته تبریز از 11 تا 14 آبان امسال در سالن‏‌ پروین اعتصامی واقع در محل دائمی نمایشگاه‏‏‌های بین‏‏‏‌المللی تبریز برگزار ‏‏‌شد. هم‌زمان با این نمایشگاه، دومین نمایشگاه بین‌‏المللی نمای ساختمان، دومین نمایشگاه ساختمان 2 ایران و ششمین نمایشگاه خانه و مبلمان مدرن ایران نیز برگزار ‌‏‏شد. برگزاری هم‌زمان این نمایشگاه‌ها رنگ و بو و رونق خوبی به نمایشگاه داده بود و بازدیدکنندگان تبریزی با شورونشاط زیادی در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کردند. علاوه بر این، هم‌زمانی نمایشگاه با نزدیک شدن به شروع فصل سرما در تبریز و زمان مناسب تهیه در و پنجره در این شهر نکته‌ای بود که بسیاری از مشارکت‌کنندگان نیز به آن اشاره داشتند. نمایشگاه تبریز برخلاف بسیاری از نمایشگاه‌های امسال دیگر شهرها از استقبال خوبی برخوردار بود که این مسئله نویدبخش روزهای خوبی برای صنعت ساختمان خواهد بود. استفاده از ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی در رونق بخشی به صنعت و بازار کساد ساختمان نقش قابل‌ملاحظه‌ای دارد که امیدواریم فعالان این عرصه، مردم و مسئولان امر در این رابطه تلاش بیشتری به خرج دهند و پنجره‌های امید را در آستانه فصل سرد تبریز به روی این صنعت بگشایند تا سال آینده دیگر شاهد رکود در بازار ساختمان نباشیم.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

گروه خبری پنجره ایرانیان مانند دیگر نمایشگاه‌های در و پنجره کشور، در نمایشگاه تبریز نیز حضور فعال داشت و علاوه بر برپایی غرفه، در طول نمایشگاه گفتگوهایی با مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه انجام داد که مشروح این گزارش را در ادامه مشاهده می‌کنید.

از مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه تبریز چهار پرسش زیر به‌صورت مشترک پرسیده شد:

1ـ شرکت، کارخانه و مجموعه‌تان و زمینه فعالیت آن را معرفی کنید. آیا محصول تازه‌ای در نمایشگاه داشتید؟

2ـ میزان استقبال از نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

3ـ نظرتان درباره خدمات ارائه‌شده از سوی مجری برگزارکننده نمایشگاه چیست؟

4ـ با توجه به رکود دو - سه ساله حاکم بر بازار و صنعت ساختمان، شرایط سال آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ناصر داوران / آبی گستران

1ـ گروه صنعتی آبی گستران مدت 10 سال در زمینه تولید در و پنجره یو.پی. وی. سی و آلومینیوم در تبریز فعالیت دارد. محصول جدیدی که یک سال گذشته تولید آن را شروع کردیم در و پنجره ترمال بریک بود که در این نمایشگاه ارائه دادیم.

2ـ نمایشگاه در روزهای اول و دوم چندان استقبالی نداشت ولی تجربه نشان داده روزهای تعطیل پایان هفته چون مردم وقت آزاد بیشتری دارند و شهرستانی‌ها می‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند، شرایط حضور و استقبال مردم بهتر خواهد شد. تاکنون که ما راضی بودیم و امیدواریم در ادامه بهتر هم شود.

3ـ خدمات داخل نمایشگاه متعلق به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز است ولی مجری برگزارکننده که یک شرکت خصوص است درمجموع ایراد زیادی نداشت. البته تبلیغات در سطح شهر و خدمات‌دهی‌شان کم بود. به‌عنوان‌مثال مجری نمایشگاه در جواب این انتقاد ما عنوان کرد که به‌وسیله یک نشریه تخصصی ساختمان، نمایشگاه و مشارکت‌کنندگان آن را معرفی کرده است که به نظر ما کار چندان مفیدی نیست چون آن نشریه مخاطب زیادی ندارد و بهتر بود که برای تبلیغات از ابزارهای عمومی‌تری مثل صداوسیما استفاده می‌کردند. اینجا یک شهر دومیلیون‌نفری است و اگر از ابزارهای تبلیغاتی موثری مانند، تلویزیون، رادیو، مطبوعات، تبلیغات محیطی سطح شهر، بولتن و بروشور استفاده شود شرایط استقبال از نمایشگاه‌ها خیلی بهتر خواهد شد.

4ـ به‌هرحال پروژه‌ها و ساختمان‌های ناتمامی که در سطح کشور وجود دارد و تعدادشان ‌هم کم نیست باید تکمیل شوند. امسال و سال گذشته همه صنوف و صنایع وضعیت خوبی نداشتند ولی اگر وعده‌هایی که دولت داده و سیاست‌های اقتصادی اعلام‌شده اجرا شوند شاید تغییری به وجود بیاید. ما چون از سیاست و مسائل دیگر خبر نداریم نمی‌دانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد ولی همچنان امیدوار  هستیم.

زهره فرجی / آذر صنعت نورلو پلاست

1ـ شرکت آذر صنعت نورلو پلاست، شعبه رسمی شرکت نورلو ماکینای ترکیه و سایت رسمی تولیدی و بازرگانی این شرکت در ایران است. فعالیت‌های اصلی شرکت تولید نوارهای عایق پلی آمید، پی.وی سی، درزگیرهای EPDM و انواع قالب‌های اکستروژن و تزریق است. شعبه ایران شرکت نورلو در زمینه بازرگانی و اقدام جهت تولید پلی آمید و پی.وی.سی در دی‌ماه سال گذشته شروع به فعالیت کرد. در این نمایشگاه از فعالیت‌های مربوط به درزگیرها و قالب به‌صورت رسمی رونمایی کردیم.

2ـ کل نمایشگاه صنعت ساختمان و گرمایش و سرمایش و در و پنجره و سایر عناوین نمایشگاه امسال به سالن کوچک پروین اعتصامی و حتی می‌توان گفت بخشی از سالن، محدود بود که مسئولان محترم حتی زحمت پهن کردم موکت هم به خودشان ندادند، اطلاع‌رسانی در حد صفر بود و تصور می‌کنم همین می‌تواند پاسخ کاملی باشد به سؤال شما!

3ـ بدون شک شرکت‌های بومی بسیار زیادی در تبریز می‌توانستند این نمایشگاه را به‌مراتب باشکوه‌تر اجرا کنند. چندین سال بود که در این فصل شاهد برگزاری نمایشگاه در و پنجره در تبریز بودیم که همیشه هم شرکت می‌کردیم و معمولا هم نمایشگاه خوب و مثمر ثمری می‌شد. متاسفانه امسال این نمایشگاه با عناوین مختلف ترکیب شد و نتیجه چندان جالبی ازلحاظ کیفیت برگزاری و میزان استقبال نداشت.

4ـ به نظر من انتظار این صنعت و متصدیان آن برای اتمام رکود فعلی حاکم بر بازار انتظار بیهوده‌ای است، مگر آنکه استراتژی‌های خروج از رکود به‌صورت دقیق و تمام و کمال توسط دولت و بخش‌های خصوصی مرتبط اجرا شود که در شرایط فعلی، من چندان امیدوار نیستم.

سیروس جناب زاده / یراق آوران زُحل

1ـ شرکت یراق آوران زحل مدت 5 سال است در زمینه تولید کلیه یراق‌آلات دکوراتیو و انواع توری در تبریز فعالیت دارد. در نمایشگاه امسال سیستم‌های دکوراتیو داخل شیشه با پروفیل در رنگ‌های مختلف را که همگی تولید خودمان است عرضه کردیم.

2ـ استقبال مردمی از غرفه ما خیلی خوب بود چون تنوع جنس و محصولات ما زیاد است بازدیدکننده زیادی از غرفه دیدن کردند؛ و به نظر من استقبال مردمی و حضور در نمایشگاه از سال گذشته بهتر است. ضمن این‌که شرکت‌های خوبی در نمایشگاه شرکت کرده‌اند که ما هم توانستیم مراوداتی با آن‌ها برقرار کنیم.

3ـ مجری برگزارکننده درمجموع عملکرد خوبی داشت. به‌جز نظافت فضای داخل غرفه‌ها که یک مقدار نیاز به توجه بیشتری داشت بقیه موارد مثل تبلیغات سطح شهر، تحویل غرفه و سایر مسائل قابل‌قبول بود. سال‌های قبل تبلیغات داخل شهر خیلی ضعیف بود که ما هم اعتراض کردیم ولی امسال در تمامی چهارراه‌ها و معابر تبلیغ نمایشگاه وجود داشت.

4ـ طبیعی است که بعد از چند سال رکود که بر بازار حاکم بود باید شاهد رونق نیز باشیم که امیدواریم در سال آینده این اتفاق بیفتد و صنعت و بازار ما شاهد رونق و گشایش باشد.

اوزجان شاهین / یلکن

1ـ شرکت یلکن در زمینه تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی و آلومینیوم با پروفیل و یراق‌آلات فورناکس و پاوو (FORNAX و PAVO) فعالیت دارد. محصول جدید ما در نمایشگاه امسال لیفت اند اسلاید بود.

2ـ نکته مثبتی که در بازدیدها دیده می‌شد این بود که افراد عادی کمی برای بازدید آمده بودند و بیشتر مراجعه‌کنندگان افراد متخصص و فعالان این صنعت بودند که این مورد در کیفیت نمایشگاه تاثیر مثبتی دارد. نمایشگاه در جای خودش خوب بود ولی نسبت به 3ـ4 سال قبل ضعیف شده است.

3ـ خدمات داخل نمایشگاه خوب بود و موردی نداشت ولی درباره تبلیغات خارج از نمایشگاه کار زیادی انجام ندادند و ما خودمان به مشتریانمان اطلاع‌رسانی کردیم.

4ـ با توجه به انتخاباتی که در ایران وجود دارد به نظر من وضعیت رکود ادامه خواهد داشت. البته یک سری وعده‌هایی داده می‌شود ولی همه به فکر منافع خودشان هستند و برای خیلی‌ها حفظ وضع موجود به‌صرفه‌تر است و اجازه نمی‌دهند تغییرات مثبتی اتفاق بیفتد. متاسفانه بخشی از این شرایط به خاطر نبود استاندارد در تولید در و پنجره است که امیدواریم هر چه زودتر این استاندارد آماده شود تا شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت شویم.

  مسعود جلال پور / کالا مهر

1ـ شرکت کالا مهر در زمینه واردات و توزیع چسب، سیلیکون، فوم و درزگیرهای صنعتی و ساختمانی فعالیت دارد. در نمایشگاه امسال برند جدید زتکس را که از کشور های هلند و انگلستان  وارد کردیم به مشتریان عرضه کردیم.

2ـ متاسفانه استقبال از نمایشگاه از آن چیزی که ما تصور می‌کردیم کمتر بود. البته ما قصد داشتیم در نمایشگاه ساختمان شرکت کنیم که امکانش فراهم نشد و تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه شرکت کنیم. استقبال از نمایشگاه امسال متاثر از نمایشگاه مبلمان بود و به همین خاطر از چیزی که ما انتظار داشتیم استقبال کمتری شاهد بودیم. ابتدا قرار بر این بود که بخش مبلمان و ساختمان و صنایع وابسته در سالن‌های مجزا باشند که ظاهرا به دلیل استقبال کم مشارکت‌کنندگان ‌همه این بخش‌ها را در یک سالن (سالن پروین اعتصامی) جای دادند.

3ـ مجری برگزاری نمایشگاه ازنظر تبلیغات خیلی ضعیف عمل کرده هم تبلیغات محیطی در سطح شهر هم سایر تبلیغات. ما حتی برای رادیو نمایشگاه مراجعه کردیم که متاسفانه جوابی نگرفتیم. البته درمجموع بقیه موارد خیلی بد نبود و نمایشگاه نسبتا خوبی بود.

4ـ سوال بسیار سختی است و نمی‌توان جواب درستی به آن داد، فقط می‌توانیم ابراز امیدواری کنیم که سال آینده وضعیت صنعت ساختمان و اصناف مرتبط با آن که بسیار زیاد هم هستند، بهتر از امسال و سال گذشته باشد.

  مهدی اسدزاده / ماوی

1ـ شرکت ماوی در زمینه‌های مختلفی ازجمله در و پنجره یو.پی.وی.سی در شهرک صنعتی ماکو فعالیت دارد. محصولات جدید ما در نمایشگاه امسال پروفیل‌های تمام‌رنگی است که 10 سال ضمانت دارند.

2ـ با توجه به موقعیت زمانی برگزاری نمایشگاه و شرایط موجود از میزان استقبال مردمی راضی هستیم. متاسفانه شرکت‌های تخصصی در و پنجره که من انتظار داشتم آن‌ها را اینجا ببینم در نمایشگاه حضور پیدا نکرده‌اند.

3ـ همه بخش‌ها را ضعیف دیدم. تبلیغات سطح شهری که اصلا وجود نداشت یا حداقل من ندیدم. به همین دلیل ما خودمان به‌وسیله تلگرام و فضاهای مجازی اقدام به اطلاع‌رسانی به مشتریانمان کردیم.

4ـ تقریبا سه سال است که این رکود در بخش‌های مختلف بازار و صنعت ما وجود دارد و درواقع برای رفع این وضعیت باید مسئولین و دولت یک اقدامی انجام دهد و از دست ما کاری ساخته نیست. دولت باید با دادن وام و تسهیلات بانکی به مردم آن‌ها را در ساخت‌وساز و رونق بازار مسکن همراهی کنند. همکاران ما هم باید ضمن بالا بردن کیفیت، محصولاتشان را با قیمت مناسب عرضه کنند تا واردات و محصولات خارجی نتواند بازار ما را قبضه کنند. در این صورت مردم نیز نسبت به خرید جنس داخلی تشویق می‌شوند و تولید داخلی و بازار رونق می‌گیرد.

کامبیز ابراهیمی / طلا پروفیل ارس (نواویتا)

1ـ طلا پروفیل ارس در زمینه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی با برند نواویتا در منطقه آزاد تجاری ارس فعالیت دارد.

2ـ چون فصل کاری ساخت و تولید در و پنجره در تبریز تقریبا از همین موقع شروع می‌شود، میزان استقبال از نمایشگاه هم به‌تبع آن خوب بوده است. سایر شرکت‌های تولیدکننده پروفیل هم یا خودشان و یا نمایندگانشان در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

3ـ برای اولین بار در سطح شهر تبلیغات نمایشگاهی وجود داشت و ما از این بابت از عملکرد نمایشگاه راضی هستیم.

4ـ در حال حاضر نسبت به یکی دو سال گذشته تغییرات محسوسی در بازار به وجود آمده و درواقع از چند ماه پیش با توجه به سیاست‌های دولت و رفع تحریم‌ها شاهد اتفاقات خوبی در بازار بودیم که مطمئنا در سال آینده این روند سرعت بیشتری خواهد گرفت و شرایط مناسب‌تری برای صنعت و بازار ما رقم خواهد خورد. بسیاری از پروژه‌های دولتی و حتی پروژه‌های شخصی و نیمه‌کاره شروع به فعالیت کرده‌اند که این مسئله تاثیر مثبتی در رونق کار ما و بازار ساختمان خواهد داشت.

  رضا امجدپور / گروه صنعتی امجدپور

1ـ گروه صنعتی امجدپور از سال 64 در کار تولید در و پنجره در شهر تبریز فعالیت دارد. تقریبا از یک دهه پیش تاکنون که استفاده از پروفیل یو.پی.وی.سی در ساخت در و پنجره مرسوم شد ما هم وارد این رشته شدیم و هرسال بنا به خواست بازار و مشتری محصولات جدیدتری را عرضه کرده‌ایم.

2ـ استقبال از نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته چندان خوب نبود و تقریبا مانند سال گذشته بود و تغییر زیادی نداشت.

3ـ نمایشگاه تبریز نسبت به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی دیگری که ما در آن‌ها شرکت می‌کنیم نمایشگاه ضعیف‌تری است و روزبه‌روز نیز افت می‌کند. قبلا حداقل یک موکتی در کف راهروها فرش می‌کردند که الان از آن‌هم خبری نیست. این پارتیشن‌هایی که بین غرفه‌ها قرار داده‌اند بیش از یک دهه است که در این نمایشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرند و دیگر زیبایی و کارایی خودشان را ازدست‌داده‌اند. از تبلیغات نیز مانند سال‌های قبل که در تلویزیون و رسانه‌ها تیزر نمایشگاه پخش می‌شد، خبری نیست و به نصب چند بنر درجاهای خاصی که بازدید آن‌چنانی ندارد اکتفا می‌کنند.

4ـ این مسئله بیشتر به عملکرد دولت و مسئولین برمی‌گردد و ما در این زمینه نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. نکته‌ای که در اینجا به نظر می‌رسد می‌تواند بر روی رونق بازار و تولید داخلی تاثیر بگذارد بحث سود بانکی است که با کم‌کردن میزان سود بانکی بسیاری از مردم که پول‌هایشان را در بانک‌ها گذاشته‌اند به فکر استفاده از این پول‌ها درجاهای دیگر می‌افتند که بخش زیادی از آن‌ها به سمت بازار ساختمان می‌آید. امیدواریم دولت با سیاست‌های اقتصادی مناسب، به رونق بخش بازار و صنعت ساختمان کمک کند.

علیرضا داوران / آذر خزر

1ـ گروه صنعتی آذر خزر در زمینه تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی در تبریز فعالیت دارد.

2ـ تقریبا دو سال است که استقبال از نمایشگاه نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده و امسال هم نمایشگاه خوبی نبوده است.

3ـ قبلا نمایشگاه به شکل تخصصی‌تری برگزار می‌شد ولی در نمایشگاه امسال که به اسم در و پنجره بود همه نوع کالایی از هر صنفی وجود داشت. هرسال قیمت‌ها و هزینه‌های نمایشگاهی افزایش پیدا می‌کند و در عوض خدمات ارائه‌شده کاهش پیدا می‌کند. ازنظر نظافت و خدمات داخل نمایشگاه هم وضعیت مناسبی وجود ندارد حتی این چند روز یک تی هم اینجا نکشیده‌اند تا این‌که خودمان مجبور شدیم پول بدهیم تا خدمه این کار را انجام بدهند. اینجا فقط خوب پول می‌گیرند و صحبت از خدمات بی‌معنی است.

4ـ رکود موجود اثر بسیار زیادی بر کار ما گذاشته است. ما هم نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم چون مسائل اقتصادی ما به مسائل سیاسی گره‌خورده و این کارها هم از توان ما خارج است و نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد.

نیما بهمنش / گروه صنعتی بهبقا

1ـ گروه صنعتی بهبقا در زمینه تولید پنجره‌های یو.پی.وی.سی، ترمال بریک و شیشه‌های دو و چند جداره در شهرک صنعتی رجاء شمالی در تبریز فعالیت می‌کند. اخذ نمایندگی شمال غرب پروفیل شرکت روتولند و تغییراتی که در یراق‌آلاتمان انجام دادیم، جدیدترین اقدامات شرکت بوده که در این نمایشگاه عرضه‌شده است.

2ـ به نظر می‌رسد رکودی که در این چند سال بر کشور حاکم بوده، امسال در حال تمام شدن است؛ یکی به دلیل افزایش نقدینگی که در بازار اتفاق افتاده و دولت وام‌هایی را به مردم داده است و مورد دیگر این‌که مردم و سازندگان مسکن به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت‌ها قرار نیست پایین بیاید به همین دلیل شروع به ساخت‌وساز کرده‌اند. به همین دلیل من این نمایشگاه را نمایشگاه خوبی می‌دانم و فکر می‌کنم از نمایشگاه اردیبهشت تبریز که نمایشگاه بزرگ‌تری هست، قوی‌تر برگزارشده است. شرکت‌ها و تولیدکنندگان‌ هم درمجموع استقبال خوبی از این  نمایشگاه داشتند.

3ـ تبلیغات داخل شهری که مسئله مهمی در برگزاری نمایشگاه‌ها است خوب بوده و من راضی هستم. صداوسیمای استانی هم تبلیغات و خبر نمایشگاه را پوشش داد و درمجموع اطلاع‌رسانی نمایشگاه که برای ما مهم بود خوب انجام‌گرفته است.

4ـ البته چون اقتصاد ما دولتی است و به تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های آن خیلی وابسته است نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت اما با توجه به مسائلی که مشاهده می‌کنیم به نظر می‌رسد وضعیت امسال از یکی دو سال گذشته بهتر بوده و به سمت بهتر شدن پیش می‌رود.

 انتظار ما هم از دولت همین است که از بخش مسکن که دغدغه بسیاری از مردم و منبع درآمد و اشتغال تعداد زیادی نیز هست توجه بیشتری شود.

علی نوری / رول گستر تبریز

1ـ شرکت صنایع در اتوماتیک و شیشه سکوریت رول گستر تبریز در زمینه تولید انواع شیشه‌های ایمنی، ضدگلوله، سکوریت و انواع درهای متحرک اتوماتیک، سنسوری، تک بازو و ... در شهر تبریز فعالیت دارد. شیشه‌های لمینت تزئینی نشکن ازجمله کارهای جدید ما در نمایشگاه امسال است.

2ـ در نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های قبل استقبال بسیار پرشورتری را شاهد هستیم و به نظر من نزدیک به 30 درصد افزایش بازدیدکننده نسبت به سال گذشته داشتیم. شرکت‌های فعال در تبریز هم حضور نسبتا خوبی در نمایشگاه داشتند.

3ـ ازجمله مواردی که در برگزاری نمایشگاه موردانتقاد ما قرار گرفت، وسایل و مدت‌زمانی بود که برای غرفه آرائی به ما اختصاص دادند.

متاسفانه به دلیل این‌که غرفه شرکت ما دارای فضای کمی است و وسایل و ابزار زیادی هم داشتیم که باید در این فضا قرار می‌دادیم یک مقدار در مضیقه قرار گرفتیم.

4ـ هرچند بازار شخصی ما سال‌به‌سال در حال پیشرفت بوده و نسبت به سال‌های قبل رونق بهتری دارد اما وضعیت کلی بازار و کسب‌وکار در حال رکود است. امیدواریم این رکود در بازار تمام شود و شاهد رونق هرچه بیشتر بازار باشیم.

رضا مَسکنی / آذر آلوم

1ـ شرکت صنعتی آذر آلوم از سال 1385 در زمینه تولید انواع پروفیل‌ها، از جمله پروفیل های آلومینیومی و ساختمانی، صنعتی و اختصاصی در شهرک سلیمی فعالیت می‌کند. در نمایشگاه امسال نوعی از تیغه درهای کرکره‌ای اتوماتیک (ده سانتی لوکس با فناوری جدید) تولید خودمان را برای اولین بار عرضه کردیم.

2ـ استقبال مردم نسبتا خوب بود که به نظر من اگر تبلیغات گسترده‌تری صورت می‌گرفت شاهد استقبال بیشتری بودیم. شرکت‌های مطرح نیز حضور پررنگی در نمایشگاه دارند و استقبال خوبی انجام گرفته است.

3ـ با توجه به این‌که سال‌های گذشته هم در این نمایشگاه حضور داشتیم، نحوه برخورد و عملکرد مجری برگزارکننده نمایشگاه انصافا خوب و قابل‌قبول بود. البته انتقاد جزئی که وجود دارد در موردبحث تبلیغ و اطلاع‌رسانی است که انتظار داشتیم بهتر انجام بگیرد. بهترین راه برای تبلیغ علاوه بر تبلیغات میدانی و نصب بنر در معابر و میدان‌ها می‌توان از طریق صداوسیما و رسانه‌های جمعی نیز اقدام کرد که بهتر جواب می‌دهد. دعوت از فعالان و افرادی که در پیشرفت این صنعت تأثیرگذار هستند از دیگر کارهایی است که مجری نمایشگاه می‌تواند انجام    دهد.

4ـ رونق بازار به چند عامل مهم بستگی دارد. مردم، فعالان صنعت و دولت از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رونق گرفتن یا رکود بازار هستند.

 در شرایط فعلی این امیدواری وجود دارد که دولت باسیاست‌های حمایتی خود از تولیدکنندگان موجب تغییر و بهبود شرایط صنعت در و پنجره و رونق بازار شود. تولیدکنندگان ایرانی و فعالان این صنعت نیز باید با ارتقاء دانش و کسب فناوری و تولید محصولات باکیفیت کاری کنند که جنس خارجی توانایی حضور در بازار را نداشته باشد و مصرف‌کنندگان از جنس داخلی باکیفیت که قیمت مناسبی نیز دارد استفاده کنند.

  محمدرضا عباسی / چسب کاسپین

1ـ شرکت چسب کاسپین (بازرگانی عادلی) نماینده گروه صنعتی فومن شیمی در تبریز، در زمینه توزیع چسب و محصولات خودرویی فومن شیمی فعالیت می‌کند. محصول جدید ما در نمایشگاه امسال خمیر درزگیر و سیلیکون‌های جدید و باکیفیت و قیمت مناسب‌تر است.

2ـ مردم به‌هرحال برای دیدن نمایشگاه می‌آیند ولی برخی غرفه‌ها بازدیدکننده بیشتر و برخی بازدیدکننده کمتری دارند که این هم به نوع و کیفیت محصول و خدمات عرضه‌شده برمی‌گردد. درمجموع میزان استقبال مردم و تعداد بازدیدکننده عالی بود. شرکت‌هایی که بیشتر در نمایشگاه شرکت کردند شرکت‌های ساختمانی و تولیدکنندگان ابزار و یراق بودند.

3ـ انصافا در همه موارد مجری عملکرد خوبی داشته است ازنظر نظافت، تحویل به‌موقع غرفه‌ها و تبلیغات سطح شهر عالی عمل کردند. بنر و پوسترهای تبلیغاتی نمایشگاه تقریبا در تمامی چهارراه‌ها و خیابان‌ها و حتی شهرستان‌ها وجود داشت چون از طریق شبکه استانی اطلاع‌رسانی شده بود. درمجموع نسبت به سال‌های قبل میزان تبلیغات بیشتر بود.

4ـ پایان یافتن رکود حاکم بر بازار بیشتر به مسئولین و سیاست‌های کلی اقتصاد بستگی دارد.

 ضمن این‌که پایین آمدن کیفیت‌ها در رکود موثر است و ما باید سعی کنیم که در هر شرایطی محصول باکیفیت روانه بازار کنیم تا شاهد رکود در بازار نباشیم. استدلال من این است که سال آینده شرایط کلی بازار بهتر می‌شود.

مهدی قویدل / گروه صنعتی قویدل

1ـ گروه صنعتی قویدل مدت 8 سال است در زمینه تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی با پروفیل سیندژ در شهر تبریز فعالیت دارد.

2ـ چون نمایشگاه ازنظر زمانی در فصلی برگزارشده که زمان خرید و نصب پنجره است، استقبال از نمایشگاه خوب بوده و امیدواریم در یکی دو روز باقی‌مانده بهتر هم شود. ما خودمان هرسال با همکاری و حمایت شرکت سیندژ در نمایشگاه شرکت می‌کنیم. متاسفانه امسال همکارانمان استقبال زیادی از نمایشگاه به عمل نیاوردند و تنها 3ـ4 شرکت در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

 3ـ واقعیت این است که از مجری برگزارکننده نمایشگاه ناراضی هستیم چون در مواردی مثل تبلیغات و مسائل داخلی نمایشگاه ضعف‌هایی داشتند. ما خودمان از طریق تبلیغات در فضای مجازی و ارسال پیامک بسیاری از مشتریان و بازدیدکنندگانمان را اطلاع دادیم. شرکتی که مدعی است نمایشگاه‌های تهران را اجرا کرده است باید در یک شهرستان خیلی قوی‌تر عمل کند ولی متاسفانه در بسیاری زمینه‌ها ازجمله افتتاحیه نمایشگاه ضعیف عمل کردند.

4ـ خوشبختانه ما در کار خودمان تا این لحظه رکود زیادی نداشتیم چون هم از پروفیل خوبی استفاده می‌کنیم هم با بهترین شرایط محصولاتمان را تولید کنیم تا به کیفیت محصول لطمه‌ای وارد نشود. درست است که رکود تا حدودی وجود دارد ولی اگر کار را باکیفیت انجام دهیم می‌توانیم از عوارض رکود کم کنیم. امسال نسبت به سال گذشته شرایط ساخت‌وساز بهتر شده و مردم هم شروع به کارکرده‌اند به همین دلیل امیدواریم وضعیت بازار در سال آینده بهتر شود.

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 110-آذر 95


ثبت نظر

ارسال