ژاپنی‌ها دور تا دور ماه کمربند خورشیدی می‌بندند

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

مهندسان ژاپنی قصد دارند دورتا دور محور مرکزی ماه یک کمربند خورشیدی نصب کنند. قرار است این کمربند به عنوان بزرگترین پانل خورشیدی جهان مورد استفاده قرار بگیرد.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 11:42

 این پانل خورشیدی عظیم که Luna Ring نام دارد، توسط روبات‌های کنترل از راه دور هدایت می‌شود و پهنای آن 248 مایل (معادل 400 کیلومتر) است.

انرژی خورشیدی جمع آوری شده توسط حلقه لونا به باریکه نوری تبدیل می‌شود و از طریق امواج مایکروویو و لیزر به زمین فرستاده می‌شود. این انرژی پس از ارسال به زمین، به انواع انرژی‌های مورد نیاز از جمله الکتریسیته تبدیل می‌شود. آنتن‌های مورد نیاز برای دریافت امواج مایکروویو، قطری به ضخامت 19 کیلومتر دارند. این پانل خورشیدی قادر است تا 13 هزار تراوات انرژی تولید کند. محققان بر این باورند که در آینده‌ای نزدیک، قسمت اعظم انرژی مورد نیاز زمین توسط این منبع انرژی پایان ناپذیر سبز تامین خواهد شد. تامین انرژی توسط این پانل خورشیدی عظیم، برخلاف پانل‌های متداول، هیچ ارتباطی به شرایط جوی ندارد و کارآمدی آن در هرشرایط آب و هوایی تغییر نمی‌کند. در این کمربند سامانه‌هایی قرار دارد که قادرند این انرژی دریافتی را به هیدروژن تبدیل کنند تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد؛از سوی دیگر ذخیره هیدروژن به مراتب ساده تر از اشکال دیگری انرژیست. قرار است این کمربند خورشیدی با استفاده از منابع موجود روی سطح ماه ساخته شود.

محققان بر این باورند که مواد موجود در سطح ماه، برای ساخت انواع بتن، آجر و شیشه مناسب هستند و می‌توان این مواد را با استفاده از گرمای ایجاد شده توسط خورشید، تولید کرد. روبات کنترل از راه دور به طور 24 ساعته روی سطح ماه فعالیت می‌کند و کارهایی از قبیل خاکبرداری از سطح ماه را انجام می‌دهد. براساس برنامه ریزی‌های این شرکت ژاپنی ساخت و ساز کمربند خورشیدی دورتا دور ماه از سال 2035 آغاز می‌شود.


ثبت نظر

ارسال