یک گام تا شارژ خورشیدی ایمپلنت‌های پزشکی

پنجره‌ایرانیان: محققان در یک پژوهش جدید موفق به کاشت سلول‌های خورشیدی در زیرپوست شدند تا بدین‌وسیله بتوانند ایمپلنت‌های پزشکی را نیرودهی کنند.
  • یکشنبه 1 اسفند 1395

به گزارش ایسنا، خالی شدن باتری گوشی تلفن همراه و نبودن جایی برای شارژ موضوع ناراحت‌کننده‌ای است، اما موضوع وقتی ناراحت‌کننده‌تر و حتی حیاتی می‌شود که یک دستگاه ایمپلنت پزشکی همچون ضربان‏ساز قلب باتری‏ش خالی شود.

مزایای بالقوه تأمین انرژی ایمپلنت پزشکی با استفاده از انرژی خورشیدی، جلوگیری از مشکلات جایگزین کردن یا شارژ باتری‌های آن‌ها است.

به همین منظور گروه‌های تحقیقاتی مختلف دست به توسعه نمونه‌های اولیه سلول‌های خورشیدی کوچک زدند که می‌تواند در زیرپوست کاشته شده و انرژی نوری که به سطح پوست نفوذ می‌کند را برای نیرودهی به ایمپلنت‌های پزشکی استفاده کند.

برای بررسی امکان‌پذیری این فناوری، یک تیم به رهبری لوکاس بروتر از بیمارستان دانشگاهی برن و دانشگاه برن در سوئیس، 10 دستگاه اندازه‌گیری انرژی خورشیدی را توسعه دادند که می‌تواند بر روی بازو بسته شود.

این دستگاه‌ دارای سلول‌های خورشیدی بوده که به‌قدری کوچک (3.6 سانتیمتر مربع) هستند که می‌توانند در زیرپوست کاشته شده و قادر به‌اندازه گیری قدرت خروجی سلول هستند.

فیلترهای نوری همچنین این سلول‌ها را تحت پوشش قرار داده تا خواص پوست و تأثیر آن بر نور واردشده را شبیه‌سازی کنند. درمجموع 32 داوطلب در سوئیس به مدت یک هفته در طول چهارفصل سال این دستگاه پوشیدنی را امتحان کردند.

 محققان دریافتند که بدون در نظر گرفتن زمان سال، حتی فردی که قادر به بازگرداندن کمترین قدرت خروجی بود هم توانست 12 میکرو وات برق را به‌طور متوسط تولید کند که این میزان بیش از پنج‌تا 10 میکرو وات موردنیاز یک ضربان‌ساز معمولی است.


ثبت نظر

ارسال