گفتگوی اختصاصی با مدیر فروش شرکت نماکاران هزاره سوم؛

محصولی جهانی برای نمای ایرانی

شرکت نماکاران هزاره سوم درسال 1386 با هدف مشاوره، طراحی و اجرای نماهای کامپوزیت، کرتین‌وال و اسپایدر تاسیس شد. این شرکت به‌منظور تامین و بهره‌گیری از دانش فنی روز دنیا پس از تحقیقات و بررسی‌های همه‌جانبه، نسبت به اخذ نمایندگی انحصاری شرکت چوهاداراوغلو (CUHADAROGLU) که یکی از پیشتازان صنعت آلومینیوم در سطح جهان است، اقدام کرد.
  • یکشنبه 27 فروردین 1396 ساعت 19:3

شرکت چوهاداراوغلو با بیش از نیم‌ قرن سابقه، موسسه‌ای منسجم و یکپارچه است که کارخانه این شرکت در شهر استانبول ترکیه به مساحت 70 هزار متر مربع در آتلیه‌های قالب‌سازی، رنگ‌کاری، عملیات مکانیکی و مونتاژ، تمام مراحل تولید و از صفر تا صد محصولات آلومینیومی را انجام می‌دهد. شرکت نماکاران هزاره سوم در سال 1389 در راستای پاسخگویی مناسب‌تر به کارفرمایان و مشتریان کارخانه مجهزی در شهر ارومیه به مساحت 6500 متر مربع احداث کرد. بهره‌برداری از کارخانه و فعالیت این مجموعه با به‌کارگیری دستگاه‌های تمام‌خودکار (CNC) شرکت الوماتک در سال 1390 آغاز شد. ظرفیت ایجاد شده توسط امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص داخلی با بهره‌گیری ازتجربیات مشاوران شرکت چوهاداراغلو، امکان تولید و مونتاژ انواع محصولات ترکیبی پیش‌ساخته آلومینیومی و شیشه‌ای اعم از در و پنجره و نماهای آلومینیومی کرتین‌وال با سیستم‌های ﯾﻮﻧﯿﺘﺎﯾﺰ و اﺳﺘﯿﮏ را میسر کرده است. پنجره‌ایرانیان گفتگویی با محمدامین اسدی، مدیرفروش شرکت نماکاران هزاره سوم انجام داده است که توجه شما را به مشروح این گفتگو جلب می‌کنیم:

 برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

درباره پیشینه و سابقه فعالیت شرکت نماکاران هزاره سوم توضیح دهید.

شرکت نماکاران هزاره سوم شرکتی بازرگانی، تولیدی و پیمانکاری بوده و سابقه‌ای 9 ساله در صنعت نما و در و پنجره آلومینیومی دارد و نماینده انحصاری شرکت چوهاداراوغلو در ایران است. کارخانه ما در شهر ارومیه قرار دارد که به‌واسطه نزدیکی این شهر به مرز ترکیه این انتخاب صورت گرفته است. طراحی کارخانه نیز توسط شرکت چوهاداراوغلو انجام‌ شده به‌نحوی‌که ما بتوانیم انواع سیستم‌های نمای یونیتایز و استیک و در و پنجره ‏های آلومینیومی را نیز در داخل انجام دهیم. تمامی محصولات و مواد اولیه ما از کشور ترکیه و شرکت چوهاداراوغلو وارد می‌شود. تمامی پروفیل‌ها، یراق‌آلات، ملزومات و قطعات مورد نیاز ما که از ترکیه و سایر کشورهای اروپایی وارد می‌شود به‌وسیله دستگاه‌های مدرن و پیشرفته سی.ان.سی در کارخانه برش‌کاری و آماده شده و با ارسال به محل پروژه، نصب می‌شود.

در مورد شرکت چوهاداراوغلو و پیشینه آن نیز کمی توضیح دهید.

شرکت چوهاداراوغلو شرکتی با پیشینه‌ای62 ساله در صنعت نما و در و پنجره آلومینیومی ترکیه بوده که در شهر استانبول واقع شده است. این شرکت در 52 کشور در سراسر دنیا فعالیت دارد و محصولات متنوع خود را عرضه می‌کند. شرکت چوهاداراوغلو پروژه‌های بسیار بزرگی در کشورهای اروپایی مثل آلمان، انگلستان، فرانسه و روسیه و برخی کشورهای منطقه مانند آذربایجان، ترکمنستان، عراق انجام داده است. از ویژگی‌های شرکت چوهاداراوغلو به عنوان یکی از  شرکت‌های صاحب سیستم دیزاینر و سیستم‌فروش، این است که تمامی مراحل تولید یک محصول شامل سیستم دیزاین، طراحی، قالب‌سازی، اکسترود، آنادایز، مونتاژ و اجرا را خودش انجام داده و محصول نهایی را به مشتریان ارائه می‌دهد. علاوه بر این، شرکت چوهاداراوغلو جزء معدود شرکت‏ هایی در میان شرکت‌های فروشنده سیستم‌های نمای آلومینیومی است که در زمینه اجرا نیز فعال است و بسیاری از پروژه‌های بزرگ را راسا انجام می‌دهد.

شرکت نماکاران هزاره سوم چه محصولاتی را به بازار عرضه می‌کند؟

شرکت ما تمامی محصولات شرکت چوهاداراوغلو در زمینه نما و در و پنجره آلومینیومی را که بسیار گسترده است به بازار ایران عرضه می‌کند. تمامی سیستم‌های در و پنجره آلومینیومی شامل لولایی، کشویی، لیفت‌انداسلاید، ترمال بریک، سیستم‌های نما شامل ﺳﯿﺴﺘﻢ ﯾﻮﻧﯿﺘﺎﯾﺰ  (Unitized)و ﺳﯿﺴﺘﻢاﺳﺘﯿﮏ (Stick) در مدل‌های فریم لس، فول فریم‌لس، درپوش‌دار و ترمال‌بریک و نماهای خاص یونیتایز از جمله محصولات اصلی این شرکت هستند. همچنین محصولات خاصی مانند ورق‌های پانچ آلومینیومی و سیستم‌های آلومینیومی اوپن آفیس (پارتیشن‌بندی)، انواع درهای ضدحریق، ضدگلوله، ضد انفجار، ضد سرقت، درهای اوتوماتیک و گردان و سایر محصولات آلومینیومی در این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

مهم‌ترین پروژه‌های کاری شرکت نماکاران هزاره سوم در زمینه نما را نام ببرید؟

شرکت نماکاران هزاره سوم ماهیتا یک شرکت مهندسی نما و در و پنجره است و تمامی سیستم‌های نمای خشک شامل کرتین وال، شیشه، سرامیک و ... را کار می‌کند. شرکت ما پروژه‌های بزرگ و مهمی را تاکنون در کشور انجام داده است که به‌صورت نمونه می‌توان به پروژه قو الماس خاورمیانه در سلمان شهر، ساختمان بانک صادرات ارومیه، پروژه میلینیوم در خیابان شیخ بهایی تهران، برج رویال در خیابان وزرای تهران و ساختمان بورس اوراق بهادار در سعادت‌آباد تهران اشاره کرد. پروژه‌های جدیدی نیز در دست اجرا داریم که هتل ایران مال در اتوبان همت و پروژه جهان کودک در چهارراه جهان کودک از جمله این پروژه‌ها هستند.

در مورد جدیدترین محصول و سیستمی که نماکاران هزاره سوم ‏ عرضه می‌کند، توضیح دهید.

سیستم جدیدی که در شرکت هزاره سوم به مشتریان عرضه می‌شود سیستم نمای یونیتایز (Unitized) است که تاکنون به شکل انبوه در داخل کشور تولید و عرضه نشده است.

برای آشنایی بیشتر با سیستم یونیتایز، ابتدا کمی در مورد این سیستم توضیح دهید.

سیستم‌های نمای کرتین‌وال به شکل عمومی به دو بخش تقسیم می‌شوند که این سیستم‌ها شاملﺳﯿﺴﺘﻢ ﯾﻮﻧﯿﺘﺎﯾﺰ (Unitized) و ﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﺘﯿﮏ (Stick) است. در سیستم نمای استیک ابتدا براکت‏ ها ، پروفیل‌ها و لامل‌های عمودی و افقی به‌صورت جدا بر روی سازه نصب می‌شوند و در مرحله بعد شیشه، بازشو، کامپوزیت، سرامیک و در صورت نیاز درپوش‌ها نیز نصب می‌شوند. در سیستم یونیتایز که سیستم جدیدتر و مدرن‌تری است و شرکت چوهاداراوغلو نیز نزدیک به هشتاد درصد از پروژه‌هایش را با این سیستم کار می‌کند، روش کار همان‌طور که از نامش پیداست به شکل یونیت ـ یونیت است؛ یعنی ابتدا یک یونیت نما به روش صنعتی در کارخانه مونتاژ گردیده و همه مصالح و ملزومات (شیشه، پروفیل، یراق،کامپوزیت،سرامیک و حتی بازشو ها) بر روی یونیت مورد نظر نصب شده و در مرحله بعد یونیت آماده‌شده در یک مرحله بر روی نما نصب می‌شود. در این روش جدا از بحث افزایش سرعت و راندمان کار، موضوع عملکرد سازه‌ای این سیستم در زلزله است که هر یونیت به شکل جداگانه و منفصل از سازه اصلی و سایر یونیت‌ها حرکت می‌کند. از دیگر مزایای سیستم یونیتایز این است که در این سیستم لازم نیست حتما کل سازه اصلی به اتمام رسیده باشد تا نماکاری شروع شود بلکه می‌توان هم‌زمان با بالارفتن سازه، نمای کار را هم اجرا کرد که در پروژه‌های بلندمرتبه این موضوع به ‌سرعت پیشرفت کار کمک زیادی می‌کند. از دیگر ویژگی‏ ها می‏ توان به کاستن عملیات اجرایی در محل پروژه‏ ها در این سیستم اشاره کرد. شاید به دلیل اختلاف هزینه‌ای که در این دو روش وجود دارد تاکنون در ایران استقبال زیادی از سیستم یونیتایز نشده است، ولی مزایای فراوان آن باعث شده که جدیدا بسیاری از پروژه‌های بزرگ برای افزایش کیفیت و بالا بردن راندمان کاری به سمت استفاده از این سیستم گرایش پیدا کنند.

در حال حاضر شرکت شما در چه پروژه‌ای از این سیستم استفاده می‌کند؟

پروژه جهان کودک با کاربری اداری ازجمله پروژه‌هایی است که شرکت نماکاران هزاره سوم در حال اجرای نمای آن با سیستم یونیتایز است. ارتفاع این پروژه 168 متر و سطح نمای آن 17000 مترمربع است.

مزایای این سیستم و خدمات شرکت شما به پروژه‌هایی که از این سیستم استفاده کنند، چیست؟

همان‌طور که گفتم این سیستم از جمله سیستم‌های جدید و مدرن در سطح دنیا است و در ایران هم مدت زیادی نیست که مورد استفاده قرار گرفته است. تا قبل از این هم عموما کارفرمایانی که قصد استفاده از این سیستم را داشتند به شرکت‌های خارجی مراجعه می‌کردند. بر همین اساس ما تلاش کردیم کارخانه و روش تولید و مونتاژ سیستم‌هایمان را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که هزینه استفاده از این سیستم به سیستم استیک نزدیک شود تا وجود سایر برتری‌های این سیستم باعث ترغیب کارفرمایان به استفاده از آن در داخل کشور شود. به‌هرحال قیمت تمام‌شده مونتاژ و آماده‌سازی یونیت‌ها در داخل کشور از نمونه‌های تولیدشده در کشورهای دیگر بسیار پایین‌تر است و این مسئله به کارفرمایان کمک می‌کند تا با صرف هزینه کمتری از این سیستم در پروژه‌های خود استفاده کنند.

به نظر شما چه ویژگی خاصی در محصولات شرکت نماکاران هزاره سوم وجود دارد که باعث می‌شود مشتریان از بین این‌همه شرکت نماکار، به شما مراجعه کنند؟

این ویژگی در واقع به شرایط و نحوه ارائه محصولات شرکت چوهاداراوغلو در مقایسه با سایر برندها و شرکت‌های نماکار برمی‌گردد. شرکت چوهاداراوغلو یک شرکت صاحب سیستم دیزاینر و سیستم فروش است و تفاوت عمده‌اش با سایر شرکت‌ها این است که تا پایان یک قرارداد کاری در ایران، پشتیبانی فنی و اجرایی کاملی از پروژه انجام می‌دهد. اکثر شرکت‌های خارجی پس از فروش مواد و متریال در بحث اجرا هیچ مشاوره و پشتیبانی فنی و اجرایی انجام نمی‌دهند. در حال حاضر سوپروایزر مستقر شرکت چوهاداراوغلو در شرکت ما در ایران حضور دارد که در اجرای پروژه‌ها به ما مشاوره می‌دهد و کمک فنی می‌کند. از دیگر مواردی که شرکت چوهاداراوغلو انجام می‌دهد بحث گارانتی محصولات است و همچنین تست‌هایی که پس از اجرای نما برای کارفرما انجام می‌دهد تا کارفرما نسبت به حسن اجرای کار اطمینان کاملی داشته باشد. این تست‌ها که شامل تست فشار و مکش باد، آب‌بندی و زلزله است در آزمایشگاه مجهز و پیشرفته شرکت چوهاداراغلو در ترکیه و سایر آزمایشگاه های بین المللی، برای پروژه‌های ما انجام می‌شود.

در بحث گارانتی و خدمات پس از فروش، نماکاران هزاره سوم ‏ چه خدماتی برای یک نمای اجراشده ارائه می‌دهد؟

در همه پروژه‌های نماکاری معمولا یک پروسه زمانی چندساله برای تضمین کار وجود دارد. در شرکت چوهاداراوغلو، علاوه بر این به همراه تمامی مواد و قطعاتی که عرضه می‌کند یک گارانتی جداگانه به مشتری ارائه می‌دهد. این شرکت به همراه تمامی قطعات آلومینیومی که عرضه می‌کند گارانتی 20 ساله‌ای که رنگ و کیفیت آن محصول را تضمین می‌کند نیز ارائه می‌دهد. ما نیز در شرکت نماکاران هزاره سوم معمولا به مدت یک تا دو سال یک پروژه را به لحاظ خدمات پس از فروش، پشتیبانی و حمایت می‌کنیم. در این مدت درصورتی‌که قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد انجام می‌دهیم و پس ‌از این مدت نیز برای تعمیر قطعات تا هر زمانی در خدمت پروژه خواهیم بود.

به‌طورکلی، نمای آلومینیومی چه مزیتی بر سایر نماها دارد؟

مهم‌ترین موضوع در این مسئله بحث خدمات مهندسی نماست که باید مدنظر قرار بگیرد. در نماهای آلومینیومی مباحث مربوط به مهندسی نما مانند محاسبات، استاتیک، سرعت نصب و عملکرد در مقابل زلزله نسبت به سایر نماهای خشک به‌صورت جدی‌تر و علمی‌تری بررسی می‌شود. این موارد در پروژه‌های بلندمرتبه و برج‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رعایت آنها از بسیاری جهات لازم و ضروری است.

ارزیابی شما از وضعیت فعلی بازار و چشم‌انداز آن چگونه است؟

در حال حاضر در بازار پروژه‌های بزرگ و ساختمان‌های بلندمرتبه که نیاز به طراحی و پشتیبانی فنی خاصی دارند، بیشتر شرکت‌های خارجی و بین‌المللی فعال هستند و شرکت‌های داخلی سهم زیادی از این بازار ندارند. اما در حوزه در و پنجره و پروژه‌های کوچک ساختمانی، شرکت‌های داخلی زیادی فعال هستند و نقش خوب و سازنده‌ای دارند.

مشکلات و موانعی که در سر راه فعالیت شرکت‌هایی مثل شما وجود دارد، چیست؟

مشکلات اصلی ما در بحث قوانین و مقررات صنفی است. متاسفانه کارفرمایان و شرکت‌های نماکار آلومینیوم به دلیل سابقه کمی که این صنعت در کشور دارد آشنایی چندانی با قوانین و مقررات قراردادها و دستورالعمل‌های اجرایی ندارند. البته اخیرا انجمنی به نام انجمن در و پنجره و نما تشکیل‌ شده که امیدواریم این انجمن با همکاری همه فعالان و زحمتکشان صنف راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات ما ارائه دهد و بتوانیم با کمک هم مسائل و مشکلاتمان را در چارچوب قوانین و مقررات مدون حل‌وفصل کنیم. مورد دیگر تاثیری است که نوسانات ارزی بر کار ما دارد چون تهیه مواد اولیه مورد نیازمان با ارز انجام می‌شود و این نوسانات می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر عملکرد ما داشته باشد.

به‌عنوان یکی از اعضا انجمن در و پنجره، نما و صنایع وابسته، چه انتظاری از این انجمن دارید؟

خوشبختانه انجمن کارگروه‌های زیادی دارد که در بخش‌های مختلف می‌توانند به اعضا کمک کنند. ازجمله در بخش آموزش که کارگروه مربوطه می‌تواند با برگزاری کلاس، کارگاه و دوره‌های آموزشی و سفرهای تحقیقی، پژوهشی و نمایشگاهی کمک زیادی به شرکت‌های نماکار کند، چون متاسفانه در بخش نما، هیچ فرصت آموزشی در کشور وجود ندارد که شرکت‌ها بتوانند نیروهای خود را در این موارد آموزش بدهند. مورد دیگر در بحث‌های حقوقی است که کارگروه مربوطه می‌تواند با تهیه پیش‌قراردادهای قانونی به شرکت‌ها در یکدست کردن نوع قراردادها و کم شدن مشکلات کاری آنها کمک کند. این بخش می‌تواند به‌عنوان یک مرجع قانونی در رفع مشکلات و درگیری‌های بین شرکت و کارفرما حکمیت کند.


نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 112-بهمن95

 


نظرات

خسرو پاكدل

پروژه شهيد خرازي واقع در اتوبان خرازي برج هاي بلند مرتبه در حال ساخت هستند و توليدات شما مي تواند ارائه شود ، براي معرفي مراجعه كرديد؟

ثبت نظر

ارسال