در گفتگوی اختصاصی با فرخ ظفرفرخی مطرح شد:

سمینار آموزشی گروتمان ـ آساش با حضور مدیران ارشد آساش

در حاشیه برگزاری هشتمین نمایشگاه در و پنجره تهران، شرکت گروتمان با همکاری آساش ترکیه اقدام به برگزاری سمیناری آموزشی کرد. این سمینار که در تاریخ 7 بهمن 1395 در سالن شماره یک نمایشگاه بین ‏المللی تهران بپا می ‏شد، با استقبال کم‏ نظیر فعالان این صنعت روبه ‏رو شد. در این جلسه، مدیران ارشد آساش به طرح مباحثی فنی و تخصصی پرداختند.
  • شنبه 26 فروردین 1396 ساعت 22:39

به بهانه برگزاری موفق این سمینار، به سراغ مهندس فرخ ظفرفرخی، مدیریت گروتمان رفتیم و درباره اهداف و نتایج این سمینار با وی به گپ‏ وگفت نشستیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

 برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 هدف از برگزاری این سمینار چه بود؟

   طی مذاکرات فراوانی که با فعالان این صنعت داشتیم، پی بردیم که در حال حاضر بزرگترین کمبود، خصوصا در بخش نما، فقدان اطلاعات و دانش روز و استانداردهاست. این نیاز به نوعی با زندگی تک تک ما عجین شده و حادثه تاسف‏ بار پلاسکو نمادی از این نیاز را به نمایش گذاشت. به بیانی دیگر، باید روشن شود که طراحی، محاسبه و اجرا تحت چه عواملی و با چه اهمیتی باید پیگیری شوند. افرادی هستند که ادعا می‌کنند در این صنعت مستقل هستیم و تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیارداریم، اما باید بگویم که عمده این پروژه ‏ها تا کنون از لحاظ آتش‏ سوزی، زلزله و غیره مورد محک قرار نگرفته‌اند. احساس نیاز به این دانش در بازار بومی ایران و تلاش برای به ‏وجود آوردن امکانی برای انتقال این دانش، ما را بر آن داشت تا سمیناری در این حد را برگزار کنیم، که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز روبه ‏رو شد و همچنان درحال  دریافت بازخوردها، پیشنهادات و انتقادات در این خصوص هستیم.

به نظر شما این سمینار از چه نقاط قوت و ضعفی برخوردار بود؟

 هر سمینار، همایش یا حضور نمایشگاهی می‌تواند دارای نقاط قوت و ضعفی باشد. در اینجا ترجیح می ‏دهم پاسخ این سوال را بر اساس فرم‏ های نظرسنجی که در این نشست توزیع و توسط شرکت‏ کنندگان پر شد، بدهم. اکثر حاضران این جلسه از نحوه زمان بندی برگزاری و انتخاب آن رضایت کامل داشتند. همچنین کیفیت مطالب ارائه شده نیز با رضایت عمومی بالایی روبه ‏رو بوده است. نخستین سمینار، نخستین تجربه است و طبیعتا دارای نقاط ضعفی هم بوده است. بنا به نظر شرکت‏ کنندگان، توالی و چیدمان مطالب می‌توانست بهتر انتخاب شود. همچنین از نظر مخاطبان بهتر بود که سمینار مستقیما به زبان فارسی ارائه می ‏شد نه به‏ صورت ترجمه همزمان. از دیگر موارد مورد نظر شرکت ‏کنندگان، این بود که روی فرمول‏ ها و محاسبات تمرکز بیشتری صورت گیرد.

آیا سمینارهایی از این دست بازهم برگزار خواهند شد؟

   براساس نظرات شرکت‏ کنندگان و همچنین گفتگو‏هایی رو در رویی که صورت گرفته، اشتیاق برای ادامه این سمینارها کاملا مشهود بوده است. طبیعتا ورود به هر مسیری و انتخاب هدف، بسیار دشوار و اقدام عملی برای طی این مسیر دشوارتر است، اما وقتی در راهی گام گذاشتیم باید تا انتهای راه را مصمم و با عزمی راسخ طی کنیم.

البته این دست موضوعات آموزشی  دامنه وسیعی دارند و در یک جلسه نمی‏ توان به همه مسائل آن اشاره کرد؛ به همین دلیل از ابتدا قصد ما این بوده که طی یک سلسله جلسات آموزشی و سمینارها به بررسی این موضوع و مسائل مرتبط با آن بپردازیم. برگزاری نخستین سمینار، و استقبالی تا این اندازه گرم و پرشور ما را بیش از پیش مصمم ساخت و بنابراین تمام تلاش خود را به خرج خواهیم داد تا در سمینارهای آتی بر خواسته‏ های فعالان این صنعت تمرکز بیشتری داشته باشیم و تخصصی‏ تر به این موضوع بپردازیم.

نظر شرکت آساش ترکیه در خصوص این همکاری و برگزاری چنین نشست‏ هایی چیست؟

به‏ طور کلی باید توجه داشته باشید که حضور و فعالیت مشترک گروتمان ـ آساش آغازگر حرکتی نوین و تحولی جدید در بازار و صنعت کشورمان خواهد بود؛ زیرا امروز زبان و درک مشترکی میان این دو مجموعه‌ شکل گرفته و حضور آساش ـ گروتمان در نمایشگاه، حضور هیات مدیره و اتخاذ تصمیماتی حرفه‌ای همزمان با نمایشگاه در و پنجره تهران، نشانگر عزم راسخ و مشترک این دو مجموعه‌ است؛ و در سال 2017 و 2018 تاثیرات این همکاری در بازار و صنعت مشهودتر خواهد بود.

چه افرادی از هیات مدیره آساش در نمایشگاه تهران حضور داشتند؟

 آقایان بولنت مدیرعامل آساش،  یاشار جاندیرمن مدیر اکستروژن، تولگا آرکوچ مدیر بازرگانی و ازگور ایلک کورشون مدیر ایران آساش، اعضایی بودند که در نمایشگاه تهران حضور داشتند و طی برگزاری جلسه ‏ای نقشه راه، استراتژی‏ های آتی و مشترک ترسیم و همچنین تصمیمات در این خصوص اتخاذ شد. همانطور که اشاره کردم این همکاری سرآغازی برای خدمات فنی و حرفه‌ای نوین و حرکت به سوی بازاری تخصصی خواهد بود.

در زمینه سیستم‏ های متنوع فروش خود توضیح دهید.

   مجموعه گروتمان با امکانات و شرایطی ــ از جمله منابع مالی، دفتر استانبول و غیره ــ که در اختیار دارد و همچنین تسهیلاتی که شرکت آساش در اختیارش گذاشته، توانسته است شرایط متنوعی را برای تامین محصول ایجاد کند. تنوع سیستم‌های فروش اعتباری از جمله مزایای این شرکت است که با ترکیبی از این منابع تامین و در اختیار همکاران قرار می‌گیرد. با توجه به شرایط بازار و وضعیت بازار مسکن بر این باوریم که می‌توانیم شرایط بهتری را برای بازار و مجریان مهیا کنیم. این اعتبارات هم به صورت‏ های مختلف از جمله  تامین از منابع گروتمان، اعتبارات اسنادی یا ضمانت‌های بانکی یا ملکی مهیا می‌شوند. همینطور تنوع قیمتی  بسته به نحوه تامین و حجم پروژه نیز از سایر امکانات این مجموعه می‌باشد که توان و قدرت رقابتی همکارنمان را می تواند افزایش دهد؛ در واقع بسته به حجم پروژه می توانیم شرایط قیمتی و پرداختی بهتر و متنوعی را مهیا کنیم. مهمترین نکته در فروش‌های اعتباری (توسط گروتمان یا اعتبارات اسنادی بانکی) تثبیت نرخ جهانی آلومینیوم (LME) در تاریخ بارگیری می باشد و نوسانات این نرخ در تاریخ تسویه لحاظ نخواهد شد.

 برای ارائه خدمات فنی چه برنامه‏ هایی دارید؟

   گروتمان برای برخورد حرفه‌ای همکاران خود از لحاظ سخت‏ افزاری و نرم ‏افزاری نیز خدماتی را تدارک دیده است. یکی از این خدمات تامین نرم‏ افزار محاسباتی ارگادیتا به صورت رایگان می‌باشد. همچنین این شرکت سایر نرم‌افزارها را در اختیار داشته و خدمات فنی را بر حسب نیاز در اختیار مجموعه‏ های همکار خود قرار می‌دهد.

  گروتمان برای پروژه‌های خاص یا بزرگتر از 50 تن، امکان ارائه محاسبات توسط کارشناسان آساش یا شرکت مشاور همکار، مجموعه پریدمان آلمان، را نیز در اختیار دارد و امکان ارائه این خدمات نیز وجود دارد.

آیا گروتمان خود نیز به طور مستقیم در پروژه‌ها حضور دارد؟

خیر، ما حتی از اینکه چه شرکتی در چه پروژه‌ای حضور دارد و اینکه چه قیمتی ارائه می‌شود اطلاعی نداریم و زمانی مطلع خواهیم شد که خود شرکت همکار بنا به بروز نیازی خاص، تقاضای مشاور، نیاز به بازدید کارفرما از کارخانه آساش یا سایر مسائلی که ممکن است پیش آید، این اطلاعات را در اختیار ما بگذارد. ما به‏ طور کامل به بازار آزاد و رقابتی باور داریم.

به‏ واسطۀ همین استراتژی است که نرم‏ افزار را به ‏صورت رایگان در اختیار همکاران خود قرار می‏ دهیم، و از انجام این کار به دنبال ایجاد دو مزیت هستیم: از یکسو، نیازی به ساختار طویل فنی در دفتر خود نخواهیم داشت. از سوی دیگر، تنوع طراحان در شرکت‌های مختلف به معنی تنوع طرح‌های معمارانه با یک برند و همچنین حفظ قدرت رقابتی مجموعه‌های همکار می‌باشد. هدف ما صرفا ارائه محصولات و خدمات فنی است.

پروفیل طراحی شده گروتمان چه زمانی در بازار توزیع خواهد شد؟

   پروفیل گروتمان فراز نشیب زیادی را در مسیر طراحی تا اجرا طی کرده است و خرسندیم بگوییم امروز پروفیل گروتمان با تمام متعلقات و اکسسوری‏ های ویژه (به غیر از یراق‏آلات) آماده عرضه است. پروفیلی که سال گذشته در نمایشگاه تهران رونمایی شد با پیشنهادات سازنده‏ ای از سوی مخاطبان روبه ‏رو شد و این امر ما را بر آن داشت تا ورژن جدیدی از آن را طراحی و عرضه کنیم. با توجه به مشکلاتی که تولید گروتمان در دوبی داشت و نیاز بود که قالب‌ها دوباره ساخته شوند ترجیح دادیم تا سرعت را فدای کیفیت نکنیم و با به تعویق انداختن زمان عرضه پروفیل گروتمان، کیفیت آن را ارتقاء داده و پروفیل جدیدی منطبق بر نیازها ارائه دهیم.

ورژن جدید گروتمان از چه امتیازاتی برخوردار است؟

   نخستین و مهمترین امتیاز آن تغییر آکس پروفیل از 9 به 13 است، چراکه اکثریت مخاطبان چنین درخواستی داشتند. تقویت نقاط پانچ، تغییر نحوه اتصال مولیون مطابق با جدیدترین متدها و همچنین تغییر جزیی در نحوه عملکرد و آب‏ بندی مولیون متحرک، نکاتی است که در ورژن جدید اعمال شده است. خوشبختانه تست‌های متعددی در مرکز تست آساش نیز روی این پروفیل انجام شده و امروز پروفیلی به‏ دست آمده که در بالاترین سطح از کیفیت و دانش قرار دارد. این پروفیل نیز در شرکت آساش ترکیه و با همان استانداردها تولید و عرضه می‏شود.

11. گروتمان از ایجاد دپوهای تحویل سریع چه هدفی داشته است؟

   روشن است گروتمان یک شرکت تولیدکننده یا یک شرکت مجری پروژه‌ نیست، بلکه ارائه ‏دهنده خدمات فنی و تامین‏ کننده مواد اولیه است. شرکت باید برای نیل به این اهداف، از استراتژی متناسب با اهداف تعیین شده و در راستای شرکت آساش ترکیه برخوردار باشد. با توجه به اینکه شرکت آساش نیز واحدهای توزیع مستقل بسیاری در سطح کشور ترکیه دارد، این استراتژی در گروتمان نیز طی مذاکرات مشترک با آساش در حال پیگیری است. برای مثال کافی است بدانید که امروز در خود استانبول 12 دپوی توزیع و در آنکارا 8 دپو فعالیت دارند. هدف از ایجاد این دپوها هم ارائه خدمات و تامین مواد اولیه سریع و به‏ روز می‏ باشد. محصولات آساش بسیار متنوع هستند و طبیعی است که دپوها به طور مستقل نمی‌توانند تمام محصولات را چه از دیدگاه لجستیکی و چه از دیدگاه بازاریابی و فروش پاسخگو باشند. این دپوها با ساختارهای مستقل و منطقه‌ای و مبتنی بر نیاز حوزه فعالیت، اقدام به تامین می ‏کنند. کافی است بدانید که صرفا در بخش پنجره، آساش بیش از 30 سیستم پنجره و در سیستم نما بیش از 7 سیستم نما (هرچند در کاتالوگ‌ها این موارد بر مبنای نیاز بازار ایران تقلیل یافته‌اند) را در اختیار دارد. در سیستم‌های کامپوزیت پنل‌ها، تنوع این سیستم‌ها از لحاظ استانداردهای آتش‏ سوزی به سه رده بخش ‏بندی شده ‏اند اما از لحاظ ضخامت و کاربردها به بیش از 10 نوع محصول متفاوت تقسیم می‌شوند. سایر سیستم‌ها به اختصار عبارتند از:

  • سیستم پارتیشن: دو سیستم
  • سیستم‏ های نمای خشک و تری‏کوتا: 5 سیستم
  • سیستم‌ های جام بالکن: 2 سیستم
  • سیستم سه چوب در: دو سیستم چوب و شیشه
  • سیستم خانه هوشمند تحت نرم ‏افزارهای اندرویدی و IOS
  • سیستم‌های هند ریل: 4 سیستم
  • سیستم‌های در پارکینگی
  • انواع مختلف ورق‌ها

   کافی است به این مجموع سیستم‌ها، تنوع رنگ هم اضافه شود تا متوجه شویم که با چه تنوع محصولی روبه‏ رو هستیم. واضح است که ارائه چنین خدماتی از لحاظ فنی توسط فقط یک دپو ممکن نیست. هدف آساش و گروتمان از ایجاد این دپوها تامین محصولات و خدمات متناسب با نیازهای حوزه فعالیت هر دپو می‏ باشد.

در خصوص نحوه همکاری و منابع تامین این دپوها توضیح دهید.

   این دپوها طی مذاکرات دوطرفه ایجاد می‌شوند و طبیعتا نماینده دپو باید حداقل زیرساخت‏ ها و امکانات لازم برای ایجاد دپو را در اختیار داشته باشد. تامین مواد اولیه نیز از منابع و اعتبارات گروتمان در قبال تضمینات تامین می‌گردند و عموما دپوی ایجاد شده نیازی به تزریق سرمایه اولیه هنگفت برای ایجاد دپو و تامین مواد ندارد و این موضوع از محل منابع گروتمان و یا آورده خود نماینده بسته به توافقات و شرایط ایجاد و تامین می‏ گردند. گروتمان از لحاظ تامین منابع و سرمایه اولیه برای دپو توان بالایی در اختیار دارد.

آنچه از دپوها انتظار می‌رود اتخاذ استراتژی یکسان با دفتر مرکزی گروتمان در قیمت‌گذاری، فروش، خدمات پس از فروش و خدمات فنی است.


نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 113,114-اسفند95وفروردین96


ثبت نظر

ارسال