گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیرعامل مهروین؛

پروفیل‌های ممتاز خارجی ابزاری برای رقابت و ارتقاء تولید داخلی

مجموعه مهروین با نزدیک به یک دهه فعالیت درصنعت در و پنجره و به دست آوردن تجربیات کافی اکنون یکی از مجموعه‏‌های موفق در این صنعت است که در زمینه واردات، توزیع و فروش پروفیل و یراق‌آلات، تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی، در شهر تبریز فعالیت می‌کند. مهروین در حال حاضر نمایندگی انحصاری واردات پروفیل WINER ترکیه، واردات یراق‌آلات و ملزومات تولید در و پنجره یو.پی.وی.سی با برندهای FORCETEC و REZE را در اختیار دارد. نمایندگی پروفیل داخلی وین‌کلاس نیز به‌تازگی به مجموعه فعالیت‌های بازرگانی این شرکت افزوده شده است. مهروین علاوه بر فعالیت‌های بازرگانی فوق با راه‌اندازی کارگاه تولید در و پنجره از سال 1388 اقدام به تولید در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی کرده است.
  • سه شنبه 27 تیر 1396 ساعت 3:14

احترام به طبیعت و محیط‌زیست، دارا بودن استانداردهای کیفی بالا، برآورده ساختن انتظارات وخواسته‌های مشتریان به بهترین صورت ممکن، تلاشی گروهی وحرفه‌ای را می‌طلبد که مهروین به پشتوانه استفاده از فناوری‌های روز دنیا و حمایت مشتریانش به این مهم دست یافته است. مهروین تلاش می‌کند از ابتدای سفارش تازمان تحویل، خدمات پس از فروش و حمایت از فروش پروفیل و پنجره‌های مهروین، در کنار مشتریانش باشد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه پای صحبت‌های موسی خسروشاهی، مدیرعامل فعال و پرتلاش مجموعه مهروین نشستیم که در ادامه توجه شما مخاطبان نشریه را به این گفتگو جلب می‌کنیم:

  برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

ضمن معرفی شرکت و زمینه کاری آن پیشینه‌ای از فعالیت‌های خود را بازگو کنید؟

مجموعه مهروین در زمینه واردات پروفیل یو.پی.وی.سی ترک با برند تجاری WINER و پروفیل داخلی وین‌کلاس فعالیت می‌کند. مجموعه ما نمایندگی انحصاری واردات، توزیع و فروش این پروفیل ترک را در اختیار دارد. در کنار واردات پروفیل، کار واردات یراق‌آلات و ملزومات در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی با برندهای FORCETEC و REZE را نیز انجام می‌دهیم. فعالیت ما از سال 1388 با تولید در و پنجره آغاز شد که از سال 1390 کار بازرگانی و واردات پروفیل و از سال 1393 واردات یراق‌آلات را نیز به مجموعه فعالیت‌هایمان اضافه کردیم.

 

وضعیت فعلی کارگاه و حجم فعالیتتان چه میزان است؟

در حال حاضر کارگاه تولید در و پنجره ما در منطقه خسروشاه فعال است. انبار اصلی توزیع و فروش پروفیل و یراق‌آلاتمان نیز در کنار جاده تبریز ـ تهران واقع است. حجم کار و میزان واردات ما با توجه به این‌که کار در و پنجره به‌صورت فصلی است و در فصول مختلف سال متغیر است نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد، ولی به‌طور متوسط واردات ماهیانه پروفیل ما بیشتر از دو تریلی است. البته پروفیل وین‌کلاس را به‌تازگی به مجموعه اضافه کردیم و هنوز آمار دقیقی در این زمینه نداریم.

وضعیت فعلی بازار را با توجه به رکود چندساله بازار، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت بازار برای یک مجموعه یا شخص فعال در عرصه تجارت و بازرگانی متاثر از عوامل متعددی است که هرکدام نقش تعیین‌کننده‌ای در رکود یا رونق بازار آن مجموعه یا فرد دارند. یکی از این عوامل تاثیرگذار سابقه، پیشینه و به‏تعبیری خوشنامی یا بدنامی آن مجموعه است و همچنین روابطی که با پیمانکاران، فعالان و همکاران آن صنف دارد. ما در سایه الطاف خداوند و دوستان خوبی که در این بازار داریم، تاکنون از شرایط بازار راضی هستیم و مشکل چندانی نداریم و با وجود اینکه افراد بسیاری از رکود و کساد بودن بازار گلایه دارند ما در این رابطه شکایت خاصی نداریم و شکرگزار هستیم بابت لطف و محبتی که شامل حال ما شده است.

در کار ما رابطه و ارتباطات میان افراد و همکاران بسیار موثر است؛ مثلا اگر ما در کار تولید در و پنجره اصول حرفه‌ای و استاندارد کیفی را رعایت کنیم و محصول مناسبی و باکیفیتی به دست مشتری برسانیم، آن مشتری به‌واسطه همان کار خوب، افراد و مشتریان دیگری را به ما معرفی می‌کند و ما می‌توانیم مزد و پاداش کار باکیفیتمان را از طریق این ارتباطات دریافت کنیم. این تبلیغات سینه‌به‌سینه به‌صورت زنجیروار تعداد زیادی مشتری به مجموعه ما معرفی می‌کند که اتفاقا این نوع مشتریان بسیار پایدار و ماندگارتر هستند و نقش موثری در رونق کسب‌وکار ما خواهند داشت. این نوع تبلیغ که اتفاقا تبلیغ کم‌هزینه و بدون دردسری است می‌تواند در کنار سایر تبلیغات محیطی، نمایشگاهی، تیزری و رسانه‌ای نقش موثری در گسترش، ثبات و تداوم فعالیت یک مجموعه صنعتی و بازرگانی داشته باشد.

پیش‌بینی شما برای وضعیت بازار ساختمان و در و پنجره در سال 1396 چیست؟ فکر می‌کنید این رکود که وارد سال پنجم آن شدیم ادامه دارد یا شاهد رونق بازار خواهیم بود؟

وضعیت بازار مسکن چند بخش دارد که یک بخش مهم آن به مسکن مهر و تعاونی ‏ها برمی‌گردد که مسائل خاص خودش را دارد و بهتر است وارد آن موضوعات نشویم؛ اما در بخش ساخت‌وسازهای خصوصی شرایط به این صورت است که شاید در کلان‌شهرها به‌تبع وضعیت کلان اقتصادی مملکت و مسائل سیاسی، رکودی حاکم باشد ولی در شهرهای کوچک‌تر اوضاع ساخت‌وساز مانند گذشته در جریان است. هرچند شاید مانند گذشته خریدوفروش صورت نگیرد اما رکود صددرصدی هم حاکم نیست و شرایط نسبتا عادی است. واقعیت این است که بازار مسکن در سال 95 نسبت به سال 94 افت محسوسی داشت، همان‌طور که سال 94 نسبت به سال قبل، و این سیر نزولی تاکنون ادامه داشته است. در خصوص سال 96 هم با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پس‌ازآن ماه مبارک رمضان، نباید انتظار داشت نیمه اول امسال اتفاق خاصی در حوزه مسکن بیافتد و من هم معتقدم همان سیر نزولی در این شش ماه هم ادامه خواهد داشت. درباره شش‌ماهه دوم سال 96 هم نمی‌توانم نظر خاصی بدهم و تنها می‌توان امیدوار بود که شرایط بازار به سمت رونق سیر کند و این رکود چندین ساله به پایان برسد.

وضعیت بازار و صنعت در و پنجره نیز در سال 96 همچنان ریزش خواهد داشت. به این شکل که شرکت‌ها و کارگاه‌های زیاد دیگری به فعالیت خود خاتمه خواهند داد چراکه از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 5 مورد پیشنهاد خرید دستگاه و کارگاه از طرف کارگاه‌هایی که دیگر قادر نیستند فعالیت در این بازار را ادامه دهند به مجموعه ما ارائه شده است. این موضوع بهترین سند برای نامناسب بودن شرایط بازار در و پنجره است. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل این وضعیت، رکود بازار ساختمان است و دلیل دیگری که به نظر من وجود دارد این است که بسیاری از این افرادی که در حال تعطیل ‌کردن کارگاه و توقف فعالیتشان هستند اصلا این‌کاره نبودند و در شرایطی که چند سال پیش به وجود آمد وارد این شغل شدند و پس از چند سال تلاش بی‌نتیجه حالا تصمیم گرفتند از این صنف خارج شوند.

همان‌طور که مستحضرید تعرفه گمرکی واردات پروفیل یو.پی.وی.سی به‌تازگی افزایش یافته است، ضمن توضیح این موضوع بفرمایید که این افزایش تعرفه چه تاثیری در روند کاری شما دارد؟

در سال 94 تعرفه واردات پروفیل یو.پی.وی.سی 20 درصد تعیین شده بود که بر اساس نوع و ارزش پروفیل متغیر بود. به این صورت که پروفیل لاستیک‏دار به ازای هر کیلو پروفیل 5/2 دلار و برای پروفیل بدون لاستیک 2/2 دلار برای تعرفه گمرکی 20 درصد محاسبه می‌شد. این روال تا آذرماه 95 ادامه داشت و مشکل خاصی نبود تا اینکه در این تاریخ تعرفه گمرکی پروفیل به‌یک‌باره از 20 درصد به 55 درصد افزایش پیدا کرد. به نظر ما این کار کاملا غیر کارشناسانه و غیرعادلانه است. چرا؟ چون یک کتابچه به نام قوانین و آئین‌نامه‌های گمرک و واردات و صادرات کالا وجود دارد که از ابتدای سال تدوین می‌شود به همه گمرکات و مبادی ورود و خروج کالا و همه افرادی که در کار تجارت و بازرگانی هستند ارسال می‌شود و بر روی سایت اداره گمرک و سازمان توسعه تجارت هم وجود دارد. در این کتابچه مواد قانونی که تعرفه آن 55 درصد ذکر شده است (ماده‌قانونی تعرفه شماره 3925) مربوط به مخازن پی.وی.سی، در و پنجره‌های آماده یو.پی.وی.سی و... است و اصلا ربطی به پروفیل یو.پی.وی.سی ندارد و این افزایش قیمت کاملا غیرکارشناسی است زیرا بدون اطلاع‏ رسانی قبلی و به ‏یکباره صورت گرفته و باعث تحمیل هزینه‏ ها و جرایم گزافی به وارد کنندگان شده است و من حاضرم مستندات قانونی آن را هم ارائه دهم. متاسفانه این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای ما به ‏وجود آورد و در این شرایط رکود بازار این موضوع نیز باعث بدتر شدند شرایط کاری ما شده است.

سیستم یکپارچه گمرک و تغییراتی که به‌تازگی در پروسه کاری ترخیص کالا صورت گرفته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبلا روند واردات کالا به گمرک، تنظیم اظهارنامه، کارشناسی بار و... به‌صورت دستی و در همان گمرک انجام می‌گرفت ولی در این روش جدید یعنی سیستم یکپارچه، کارها به شکل کاملا سیستماتیک، کامپیوتری و اتوماسیون انجام می‌گیرد به این شکل که مثلا شما کالایی را با کارت بازرگانی الکترونیکی وارد و در گمرک بازرگان اظهارنامه آن را تنظیم می‌کنید. اظهارنامه شما در ابتدا وارد سیستم یکپارچه گمرک کشور می‌شود، سیستم بار شما را ثبت، ارزیابی و تائید می‌کند و در مرحله بعد به شکل تصادفی (رندوم) اظهارنامه را به یک کارشناس که ممکن است در همان گمرک یا هر گمرک دیگری در هر نقطه‌ای از کشور باشد ارجاع می‌دهد. در این مرحله شما ابدا آن کارشناس گمرک را نمی‌بینید و نمی‌شناسید حتی ترخیص‌کار و کارمند ثبت‌کننده اظهارنامه هم نمی‌توانند بفهمند کدام کارشناس برای این پرونده انتخاب شده است. لذا می‌بینید که این کار باعث می‌شود بسیاری از تخلفاتی که در این مرحله از کار در گمرک‌ها انجام می‌شد عملا غیرممکن شده و امکان تبانی با کارشناس و ارتکاب تخلف از میان برود. بقیه موارد روند واردات و ترخیص کالا از گمرکات نیز به همین شکل و به‌صورت یکپارچه، کاملا حفاظت‌شده و از طریق سیستم اتوماسیون اداری گمرک انجام می‌گیرد که به کاهش فساد اداری کمک قابل‌توجهی کرده است. این کار همچنین در صرفه‌جویی زمانی و کاهش برخی هزینه‌ها به واردکنندگان کمک می‌کند.

به نظر شما واردات پروفیل یو.پی.وی.سی چه تاثیری بر تولیدات داخلی این محصول دارد؟

متاسفانه برخی اظهارنظرها به‌نوعی از واقعیت به دور است و این‌که گفته می‌شود واردات بر تولید داخلی تاثیر منفی می‌گذارد حرف صحیحی نیست. طبق گفته عضو هیات مدیره محترم انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره که در وبسایت خبرگزاری ایلنا درج شده است، سهم پروفیل وارداتی در بازار چیزی نزدیک به 40 درصد و مابقی متعلق به پروفیل‌های داخلی است؛ یعنی پروفیل وارداتی چیزی در حدود یک‌سوم سهم بازار را در اختیار دارد و این میزان اصلا نمی‌تواند تاثیر منفی در روند تولیدات داخلی این محصول داشته باشد. به اعتقاد من، برای ایجاد رقابت در بازار و تقویت کیفیت تولید داخلی لازم است که پروفیل‌های ممتاز خارجی وارد کنیم تا تولیدکننده داخلی به دنبال ارتقاء کیفیت محصولش برود و فکر نکند چون رقیبی ندارد و بازار به‌صورت انحصاری در اختیار او قرار دارد هر نوع کالایی که تولید کند به فروش خواهد رفت.

نظرتان درباره تفاوت کیفیت پروفیل داخلی و خارجی چیست؟

پروفیل هم مانند آدم‌ها هم خوب دارند هم بد؛ یعنی نمی‌توان یک نظریه کلی داد که پروفیل ایرانی بهتر است یا پروفیل خارجی. به نظر من هم پروفیل‌های داخلی داریم که خیلی خوب و در حد پروفیل‌های ممتاز آلمانی و ترک هستند؛ و هم پروفیل‌های خارجی داریم که از پروفیل‌های متوسط داخلی هم ضعیف‌ترند و بالعکس. نکته اساسی این است که باید امکان رقابت بین هر دو نوع پروفیل باشد و مصرف‌کننده با دیدن و مقایسه پروفیل‌های مختلف کالای مورد نظرش را انتخاب کند.


نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 117-تیر 96


ثبت نظر

ارسال