گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با حمید اطهری؛

آتاتک از فنی حرفه‎ای مجوز آموزش دریافت کرد

پنجره ایرانیان; شرکت آتاتک از جمله شرکت‌های بنام در صنعت در و پنجره و تولیدکننده یراق‌آلات و پروفیل یو.پی.وی.سی است.
  • دوشنبه 20 فروردین 1397 ساعت 3:33

این شرکت با سابقه طولانی در این عرصه و برجای گذاردن نقشی ماندگار در صنعت در و پنجره‌های دوجداره، حال با اندوختن اطلاعات و گنجینه باارزشی از تجربیات متخصصان و کارشناسان، وارد عرصه آموزش ساخت، مونتاژ و نصب در و پنجره و شیشه دوجداره شده است. آتاتک پس از دو سال تلاش و دوندگی موفق به کسب مجوز تاسیس آموزشگاه در و پنجره و شیشه دوجداره از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پای صحبت‌های حمید اطهری، مدیرعامل آتاتک نشستیم که در ادامه این گفتگو را باهم می‌خوانیم.

 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

1- برای شروع ابتدا مختصری پیرامون تاریخچه آغاز فعالیت آتاتک و روندی که تا امروز پشت سر گذاشتید بیان کنید؟

ثبت شرکت آتاتک به‌منظور تولید در و پنجره و پروفیل یو.پی.وی.سی که برای اولین بار در ایران اتفاق می‌افتاد در سال 86 صورت گرفت. در ابتدا مدت کوتاهی نیز در زمینه تولید یراق‌آلات در و پنجره یو.پی.وی.سی فعالیت کردیم که زمان زیادی دوام نداشت و پس‌ازآن با همکاری و شراکت طرف ترک در زمینه واردات یراق از کشور ترکیه اقدام کردیم. در ادامه موفق شدیم با شراکت کاری و به‌صورت بازرگانی در سال‌های 88 و 89 یک پروفیل ایرانی را به بازار عرضه کنیم. در سال 92 توانستیم مجوز رسمی تولید پروفیل یو.پی.وی.سی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم. در همان ابتدا با واردکردن قالب جدید پروفیل 5 کانال سری 60 توانستیم یک وجه تمایز غالب با سایر رقبا و تولیدکنندگان داخلی که عمدتا پروفیل‌های 3 و 4 کانال تولید و عرضه می‌کردند ایجاد کنیم. خوشبختانه این وجه تمایز به معرفی و شناخت مجموعه ما کمک زیادی کرد و با افزایش میزان فروش باعث تسریع روند پیشرفت ما شد. البته هم‌زمان به مسائل فنی و ارتقاء سطح کیفی پروفیل تولیدی‌مان توجه ویژه داشتیم.  

در اینجا لازم است به یک مسئله مهم اشاره‌کنم. متاسفانه در ابتدای شروع فعالیت صنعت یو.پی.وی.سی در کشور به دلیل تفکر سنتی حاکم بر بخش عمده‌ای از صنعت ما، شاهد محصولات ضعیف و بی‌کیفیتی در این بخش بودیم به‌گونه‌ای که این محصولات اولین شاخصه در و پنجره یو.پی.وی.سی را که عایق بودن آن و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است چندان رعایت نمی‌کردند. این مسئله باعث شد تا بخش عمده‌ای از جامعه نسبت به عملکرد و کارایی درست این محصول دیدگاه مثبتی نداشته باشند. ما تلاش کردیم با همکاری شهرداری و مراجع مربوطه، مبحث 19 ساختمان را به‌صورت جدی‌تر در بخش در و پنجره یو.پی.وی.سی و تبلیغات آن بگنجانیم تا مصرف‌کننده با اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به استفاده از این پنجره‌ها اقدام کند. البته در این مسئله کیفیت پروفیل به‌تنهایی تاثیرگذار نیست و نحوه صحیح مونتاژ پنجره و همچنین شیوه استاندارد نصب پنجره بسیار تاثیرگذار است و برای داشتن یک پنجره عایق و صد درصد استاندارد لازم است که همه این مراحل به‌درستی طی شود.

2- محصولات آتاتک چه ویژگی‌های خاصی دارند و این محصولات را با چه شرایطی به بازار عرضه می‌کنید؟

پروفیلی که آتاتک به بازار عرضه می‌کند 5 کانال سری 60 است و همان‌طور که می‌دانید هرچه تعداد کانال یا حفره پروفیل یو.پی.وی.سی بیشتر باشد درصد عایق بودن آن‌هم بیشتر می‌شود. ما برای هر محصول ضمانت‌نامه‌های مجزا صادر می‌کنیم. لازم به توضیح است که آتاتک در این زمینه یک حرکت خاص انجام داده است به این صورت که هنگام تحویل پنجره تولید و نصب‌شده در ساختمان، نیروهای فنی آتاتک در محل حاضر شده و با بررسی‌های که انجام می‌دهند کار نهایی را از تولیدکننده و نصاب تحویل گرفته و با ارائه ضمانت‌نامه‌های مجزا برای هر واحد ساختمانی به کارفرما تحویل می‌دهند. بعدازاین مرحله سازنده و نصاب پنجره دیگر هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال کار به عهده ندارند و در صورت بروز هرگونه مسئله‌ای کارفرما می‌تواند به ما مراجعه کرده و با توجه به بیمه و ضمانت‌نامه‌هایی که وجود دارد نسبت به بررسی و رفع نقص اقدام کند. شرکت آتاتک دارای ایزوهای IMS (که خود دارای سه استاندارد 9001،14001،18001 است) و CE است. آتاتک همچنین در آینده‌ای نزدیک از اداره استاندارد ملی ایران، گواهینامه استاندارد دریافت خواهد کرد. البته مراحل اداری لازم جهت دریافت گواهینامه مرکز تحقیقات و مسکن نیز انجام شده است و به‌زودی این گواهینامه نیز به آتاتک اعطاء خواهد شد.

مدت‌زمان این ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه‌ها چقدر است و آتاتک برای اطمینان خاطر مشتریان خود چه اقداماتی انجام داده است؟

آتاتک برای رفاه حال مشتریان خود اقدام به دریافت بیمه‌نامه کیفیت محصولات در برابر تغییر رنگ و تغییر شکل به مدت 10 سال از بیمه ایران کرده است. همچنین این شرکت به مدت 15 سال کیفیت پروفیل خود را ضمانت می‌کند و برای یراق‏آلات نیز 2 سال گارانتی تعویض در نظر گرفته شده است. افزون بر این، آتاتک برای ساماندهی اقدامات نظارتی خود بر کیفیت کار مونتاژکاران در و پنجره، برای آنان گواهینامه رسمی مونتاژ در و پنجره صادر می‌کند.

در خبرها خواندیم که آتاتک با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مجوز ایجاد آموزشگاه فنی و حرفه‌ای درزمینه در و پنجره دوجداره اخذ کرده است. چه عاملی باعث شد به سمت مباحث آموزشی و ایجاد این آموزشگاه بروید؟

به‌هرحال بخش تولید مانند هر کار دیگری در جامعه یک سری پیش‌نیازهایی دارد که باید تامین شوند تا آن کار روند روبه‌جلوی خودش را به‌درستی طی کند. در بررسی‌هایی که ما در واحد تحقیق و توسعه (R&D) مجموعه آتاتک پیرامون ایرادات، اشکالات و انتقادات جامعه نسبت به پنجره‌های یو.پی.وی.سی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بخش قابل‌توجهی از این مشکلات و ایرادات به مبحث آموزش و ضعف مسائل علمی و عملی مونتاژکاران و نصابان در و پنجره برمی‌گردد به‌گونه‌ای که اگر بهترین پروفیل‌های ایرانی و حتی خارجی را هم به دست کسی بدهیم که دانش فنی ساخت و مونتاژ در و پنجره را نیاموخته است نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم پنجره صد درصد استانداردی به مشتری تحویل دهد. یا زمانی که پنجره‌ای با بهترین پروفیل و به دست ماهرترین سازنده تولید و مونتاژ شود اگر در مرحله نصب مطابق با اصول حرفه‌ای و استاندارد نصب نشود و نصاب از دانش فنی لازم برخوردار نباشد آن پنجره عملکرد کاملا مثبتی نخواهد داشت و در بلندمدت ایرادات آن نیز بیشتر نمایان خواهد شد. متاسفانه بخش عمده‌ای از سازندگان و نصابان در و پنجره دوجداره یو.پی.وی.سی در کشور ما از دانش فنی لازم برخوردار نیستند و به‌صورت سنتی موارد جزئی از این حرفه را آموخته و شروع به فعالیت کرده‌اند. تاسف‌انگیزتر این‌که بسیاری از این افراد فکر می‌کنند دارند کارشان را به بهترین نحو انجام می‌دهند و نمی‌پذیرند که در کارشان ایراد و کمبود علمی و عملی وجود دارد و باید نسبت به رفع آن اقدام کنند. مجموعه آتاتک با در نظر گرفتن جمیع این مسائل و بنا بر وظیفه اخلاقی و اجتماعی که نسبت به حیطه کاری خود دارد تصمیم بر این گرفت تا با مراجعه به مبادی رسمی و قانونی نسبت به رفع این نقایص و انجام یک حرکت تاثیرگذار و بلندمدت اقدام کند.

در این زمینه به کجا مراجعه کردید و تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با بررسی‌های که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که برای این کار باید به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مراجعه کنیم که یکی از ارگان‌های رسمی است که صلاحیت لازم جهت فعالیت در این زمینه را دارد. مطابق بررسی‌ها و مطالعات انجام‌گرفته در واحد تحقیق و توسعه (R&D) آتاتک طرحی آماده کردیم و آن را به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ارائه دادیم. مطابق این طرح واحدی به نام «آی تک» در مجموعه آتاتک تاسیس و راه‌اندازی کردیم. آی تک بخش آموزشی آتاتک است که پرداختن به مباحث کلی آموزش فنی و حرفه‌ای را به عهده دارد. خوشبختانه پیشنهاد و طرح اولیه ما با استقبال خوب مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای مواجه شد و در قدم اول چراغ سبز اولیه برای اجرای طرح به ما داده شد.

این طرح اولیه چه مسائلی را دربر داشت و شیوه انجام کار در آن چگونه بود؟

ما در این طرح و در شرح وظایف واحد آی تک، به لزوم پرداختن به آموزش علمی و عملی سازندگان، مونتاژکاران، نصابان و عموم فعالان و دست‌اندرکاران صنعت در و پنجره و شیشه دوجداره اشاره کردیم. در این طرح با ارائه آمار و ارقام و نشان دادن برخی مشکلات و انتقاداتی که در این زمینه وجود دارد تلاش کردیم تا لزوم توجه بیشتر سازمان فنی و حرفه‌ای و سایر مراکز آموزشی کشور را به این موضوع جلب کنیم و از آنها بخواهیم تا برای رفع این مشکلات اقدام عملی موثری انجام دهند. خوشبختانه موافقت و همراهی سازمان فنی و حرفه‌ای ما را در انجام و پیگیری مجدانه کار ترغیب کرد و با دوندگی و تلاش‌هایی که طی دو سال گذشته انجام دادیم توانستیم موافقت این سازمان را جهت اعطای مجوز احداث و راه‌اندازی آموزشگاه تخصصی در و پنجره به دست آوریم.

نحوه اجرای این طرح چگونه است و چه افرادی می‌توانند در این آموزشگاه شرکت کنند؟

محل آموزشگاه را که ساختمان بزرگ و مناسبی در سه‌راه افسریه است سازمان فنی و حرفه‌ای در اختیار ما قرار داده است و دستگاه‌ها و ملزومات لازم را نیز ما در محل قرار داده‌ایم. همه افرادی که مایل به کسب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای این رشته هستند و توانایی‌های اولیه انجام کار عملی را دارند می‌توانند در این آموزشگاه شرکت کنند. افرادی که از شهرستان‌ها به آموزشگاه مراجعه کنند تا 3 ماه تمامی هزینه‌های اسکان و خوراک و آموزش آنها به‌صورت رایگان و به عهده آموزشگاه است و عزیزان تهرانی هم به‌جز اسکان بقیه موارد به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده می‌شود. کسانی هم که از دانش علمی و عملی رشته‌های آموزشی ما برخوردار هستند و نیازی به گذراندن دوره‌های آموزشی ندارند می‌توانند با گذراندن آزمون‌ها و امتحانات ما گواهینامه‌های لازم را اخذ کنند. در صحبت‌هایی که با مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش انجام دادیم و موافقت‌های اولیه‌ای نیز اعلام‌شده، بناست این رشته به‌عنوان یک واحد درسی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز گنجانده شود.

مربیان و مدرسان آموزشگاه چگونه تعیین می‌شوند؟

مربیان و استادکاران آموزشگاه افرادی هستند که توسط آتاتک انتخاب شده و دوره‌های علمی و عملی لازم را در کشور ترکیه گذرانده‌اند و با تایید سازمان فنی و حرفه‌ای به امر آموزش کارآموزان می‌پردازند. برخی استادکاران و مربیان نیز از سوی خود سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند. لازم است این نکته را نیز اضافه کنم که آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در و پنجره آتاتک از تمامی افراد و شرکت‌های همکار که تمایل دارند درزمینه معرفی استاد و مربی فنی با این مجموعه همکاری کنند دعوت به عمل می‌آورد و در این راستا دست همه همکاران را به گرمی می‌فشارد.

چه عناوین و سرفصل‌هایی در آموزشگاه به کارآموزان ارائه می‌شود؟

کلیه مسائل آموزش ساخت، مونتاژ و نصب در و پنجره و شیشه دوجداره از صفر تا صد در این آموزشگاه تدریس می‌شود. ساخت پنجره، نحوه مونتاژ یراق‌آلات، گسگت‌ها و عایق‌بندی اصولی پنجره‌های دو و چند جداره، ساخت شیشه دوجداره، انواع شیشه و عایق‌بندی، انواع گازها و نحوه تزریق آن، شیوه‌های استاندارد نصب پنجره و... ازجمله این موارد آموزشی است.

نحوه ارائه گواهینامه در این آموزشگاه به چه صورت است؟

به‌تمامی افرادی که موفق شوند یک دوره آموزشی را تا انتها طی کنند و در آزمون نهایی که توسط استادانی از ترکیه برگزار می‌شود نیز نمره و حدنصاب لازم را کسب کنند، گواهینامه آموزشی توسط آی تک و با مهر و مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود. این گواهینامه مانند سایر گواهینامه‌ها و مدارک سازمان فنی و حرفه‌ای است و دارندگان آن می‌توانند از کلیه مزایای قانونی این گواهینامه‌ها استفاده کنند. این گواهینامه‌ها می‌تواند مجوز مناسبی برای فعالیت قشر جوان و جویای کار باشد و شرکت‌های فعال در صنعت در و پنجره با به‌کارگیری این افراد سهمی در این کار داشته باشند. مطمئنا به‌کارگیری افراد آموزش‌دیده‌ای که دانش فنی لازم را دارند می‌تواند نقش موثری در بهبود کیفیت محصولات تولیدشده در کارگاه‌های مونتاژ در و پنجره داشته باشد.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 125 و 126-اسفند96


ثبت نظر

ارسال