گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیرعامل شرکت برین یراق؛

برین یراق، از سهند تا دماوند در اوج افتخار

پنجره ایرانیان; شرکت برین یراق از جمله نخستین شرکت‌هایی است که فعالیت خود را در زمینه تولید یراق‌آلات در و پنجره در کشور آغاز کرد.
  • دوشنبه 23 بهمن 1396 ساعت 22:24

هرچند این شرکت در ادامه بیشتر به سمت فعالیت بازرگانی و واردات یراق‌آلات سوق یافت اما همچنان به فعالیت تولیدی خود ادامه می‌دهد.شرکت برین یراق با سرمایه اولیه چند دانشجوی فنی و مهندسی در تبریز تاسیس شد. در حال حاضر دفتر شرکت برین یراق در مجتمع نمایشگاه‌های دائمی صنعت ساختمان رضا در بازار شادآباد تهران دایر است و درزمینه تامین یراق‌آلات در و پنجره دوجداره به سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهد. برین یراق با کسب نمایندگی شرکت‌های GEVISS ترکیه و MAKO اتریش انواع یراق‌آلات و ملزومات در و پنجره دوجداره یو.پی.وی.سی را تامین و توزیع می‌کند. گروه خبری نشریه پنجره‌ایرانیان به سراغ سلمان سرخمرد، مدیرعامل جوان و پرتلاش شرکت برین یراق رفته تا گفتگویی پیرامون وضعیت این روزهای صنف یراق‌آلات در و پنجره انجام دهد که در ادامه توجه شما را به این گفتگو جلب می‌کنیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

ابتدا مختصری پیرامون پیشینه و سابقه فعالیت شرکت برین یراق بیان کنید؟

شرکت برین یراق از سال 1388 در تبریز وارد عرصه تولید اسپانیولت و ملزومات در و پنجره یو.پی.وی.سی شد. هسته اولیه برین یراق که با سرمایه اندک چند رفیق دانشجو شکل گرفته بود در زمینه تولید یراق‌آلات در و پنجره در ایران جزو اولین‌ها بود و باوجود مشکلات عدیده‌ای که داشتیم کار را به‌سختی ادامه دادیم. تولید اسپانیولت با برند BAY در سطحی که می‌توانست از لحاظ کیفیت با محصولات مشابه ترک رقابت کند در همین دوره اتفاق افتاد. بااین‌حال مشکلات بخش تولید و عدم توان رقابت از نظر قیمتی با محصولات بازار باعث توقف این کار شد. افزایش مشکلات بخش تولید رفته‌رفته ما را ناچار کرد برخلاف میلمان عمل کنیم و با تعدیل کردن بخش تولید، بیشتر به بخش بازرگانی و واردات محصولات ترک و خارجی بپردازیم. یکی از عوامل اصلی که بخش تولید ما را دچار مشکل می‌کند نوع نگاه جامعه ما به تولیدات داخلی است. متاسفانه جامعه ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کنند و چشم و گوش بسته هر محصول خارجی را بر نمونه داخلی ترجیح می‌دهند. البته ما در بخش تولید مجموعه برین یراق، تولید محصولاتی مانند انواع دستگیره‌های پلاستیکی و آلومینیومی، کانکتور، زیر شیشه‌ها و زبانه‌های آکس سیزده و نه را همچنان ادامه داده و به بازار عرضه می‌کنیم. در سال‌های اخیر با تمرکز بر بخش واردات تلاش کردیم تا بار دیگر فعالیت شرکت را تقویت کنیم و در این راه به سمت واردات محصولات برند GEVISS رفتیم و با کسب نمایندگی اقدام به توزیع و فروش این محصول کردیم. از دیگر محصولاتی که ما نمایندگی آن را در اختیار داریم برند MAKO اتریش است. برند ماکو ازجمله یراق‌آلات باکیفیت روز اروپا است که کیفیت آن در حد محصولات درجه‌یک اروپا و بسیار بالاتر از برندهای ترک است. شرکت برین یراق همچنین عضو انجمن در و پنجره یو.پی.وی.سی کشور است و از فعالیت‌های جمعی استقبال می‌کند.

فعالیت شما از چه موقع به تهران منتقل شد؟

با تشدید مشکلات بخش تولید چون هم‌زمان برخی اقلام را از ترکیه وارد می‌کردیم تصمیم گرفتیم بخش بازرگانی را بیشتر توسعه دهیم. در همین دوره بود که با راه‌اندازی دفتری در بازار شادآباد تهران همکاری ما با نماینده اصلی جیویس (GEVISS) در ایران آغاز شد و از دفتر تهران اقدام به توزیع و فروش کالا به سراسر کشور کردیم. در حال حاضر نیز این دفتر آماده ارائه خدمات به‌تمامی مشتریان در سراسر کشور است. دفتر و انبار ما در محدوده شادآباد در مجتمع تازه تاسیس «نمایشگاه‌های دائمی صنعت ساختمان رضا» واقع شده است. ما در اینجا نمایشگاه دائمی و شوروم داریم که مشتریان می‌توانند کالای موردنظرشان را از اینجا خریداری کرده و به اقصا نقاط کشور ارسال کنند.

با توجه به این‌که شما در هر دو بخش تولید و بازرگانی فعالیت داشتید؛ کدام بخش را بیشتر می‌پسندید؟

با توجه به رشته تحصیلی و تجربیاتی که دارم شخصا فعالیت در بخش تولید را ترجیح می‌دهم ولی باور کنید آن‌قدر مشکلات بخش تولید در کشور زیاد است که هرچقدر هم علاقه داشته باشی نمی‌توانی در این بخش دوام بیاوری. متاسفانه کاستی‌های فراوانی در بخش تولید کشور وجود دارد و این مشکلات، ریسک فعالیت تولیدی را بسیار زیاد کرده است. باوجودی که ما به‌عنوان صنعتگر کشور دوست داریم که محصول داخلی و کالای ایرانی تولید کنیم و به دست مردم برسانیم ولی همان مردم هم در بازار علاقه بیشتری به کالای خارجی نشان می‌دهند و حتی بین دو محصول مشابه ایرانی و خارجی که ازنظر قیمت و کیفیت برابر هستند کالای خارجی را انتخاب می‌کنند. مسئولان و دست‌اندرکاران بخش صنعت کشور نیز حمایت آن‌چنانی از تولیدکنندگان داخلی ندارند و هیچ کار مفیدی برای بخش تولید صورت نمی‌گیرد. این مسائل و سایر مشکلات بخش تولید باید به‌صورت ریشه‌ای درست شوند و باید با کار فرهنگی زیرساخت‌های فکری و صنعتی جامعه را تغییر داد. تا این موارد حل نشود نمی‌توان انتظار داشت بخش تولید پویا و مفیدی در کشور داشته باشیم.

در مورد برند GEVISS کمی توضیح دهید؟

 GEVISS ازجمله برندهای معتبر و معروف ترکیه در شهر استانبول است که تولید و عرضه تمامی یراق و ملزومات در و پنجره یو.پی.وی.سی را در سبد کالایی خود دارد. این برند که از تیراژ تولید بسیار بالایی در میان سایر برندهای ترک و حتی آلمانی برخوردار است، تمامی استانداردهای تولید اروپا و جهان را دریافت کرده است؛ به همین دلیل سهم خوبی از بازار یراق‌آلات در و پنجره کشور ما را نیز در اختیار دارد.

آیا GEVISS به‌تازگی محصول جدیدی به بازار عرضه کرده است؟

جدیدترین محصولی که به سبد کالایی GEVISS اضافه شده سیستم‌های دوحالته ضد سرقت است. این سیستم نسبت به دوحالته معمولی از نظر ایمنی در سطح بسیار بالاتری قرار دارد و امکان بازکردن آن توسط سارق به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد. مسئله امنیت در پنجره بسیار حائز اهمیت است و ازآنجاکه سیستم دوحالته ضد سرقت تفاوت کمی ازنظر قیمت با سیستم دوحالته معمولی دارد این محصول با استقبال خوبی در بازار روبه‌رو شده است.

GEVISS چه مزایایی نسبت به سایر یراق‌آلات و برندهای موجود در بازار دارد که باعث شد شما به سمت این برند متمایل شوید؟

اولین مسئله درباره برند GEVISS بحث کیفیت آن است که به دلیل دارا بودن اکثر استانداردهای مطرح اروپا و جهان نسبت به عموم یراق‌آلات ترک و ایرانی از سطح بالاتری برخوردار است. ازنظر قیمت هم نسبت به کیفیتش و در مقایسه با سایر برندهای ترک و ایرانی از قیمت مناسبی برخوردار است. مسئله بعدی نحوه تامین و در دسترس بودن این محصول در بازار ایران است. به دلیل وجود بازار خوب، انبار بزرگ و پشتیبانی مناسبی که توسط نمایندگی‌های مجاز GEVISS از مشتریان این برند می‌شود میزان استقبال از محصولات GEVISS نسبتا خوب است. GEVISS بیشترین میزان دپوی کالا و تیراژ واردات را در بین برندهای خارجی در ایران دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده GEVISS نسبت به سایر برندهای ترک این است که مدیران ارشد این برند در انتخاب نمایندگی فروش در ایران دقت و حساسیت زیادی به خرج داده‌اند و به هرکسی به‌صرف داشتن پول نمایندگی و جنس نداده‌اند. این موضوع بر روی نحوه توزیع این محصول در بازار ایران تاثیر بسیار مثبتی داشته است.

در حال حاضر چه مشکلاتی در بخش واردات یراق وجود دارد؟

علاوه بر مشکلات همیشگی که در بخش گمرک و واردات کالا در مملکت با آن مواجه هستیم به‌تازگی میزان تعرفه برخی محصولات ازجمله یراق‌آلات در و پنجره افزایش یافته است. این افزایش تعرفه ما را مجبور کرد تا نزدیک به 20 درصد افزایش قیمت داشته باشیم که با توجه به رکودی که در بازار وجود دارد این افزایش قیمت اصلا به مذاق بازار و مشتریان خوش نیامد. بالا و پایین شدن دلار و قیمت مواد اولیه از دیگر مسائلی است که دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ثبات لازم در بازار ما وجود نداشته باشد و فعالیت ما همواره با استرس فراوانی همراه باشد. ما برای تعدیل این مسائل مجبور می‌شویم از سود خودمان کم کنیم تا بازار را حفظ کنیم.

میزان تفاوت کیفیت یراق ایرانی و خارجی در چه حدی است؟

به‌عنوان کسی که هم در تولید یراق در داخل کشور فعالیت دارم و هم یراق خارجی و ترک وارد می‌کنم به‌جرات اعلام می‌کنم که اگر از تولید داخلی ما حمایت شود تفاوت معناداری از نظر کیفیت با بهترین محصولات خارجی به‌ویژه ترک نخواهیم داشت. شاید تا رسیدن به سطح تکنولوژی و کیفیت کشوری مثل آلمان هنوز راه بسیاری داشته باشیم اما نسبت به محصولات ترک در یک سطح و حتی در برخی موارد بالاتر هستیم. متاسفانه هم مسئولان ما آن‌چنان‌که بایدوشاید از تولید داخلی حمایت نمی‌کنند هم مردم و جامعه نسبت به خرید جنس داخلی رغبت آن‌چنانی ندارند و حمایتی صورت نمی‌دهند. در این شرایط تولیدکننده هم تمایلی برای صرف هزینه در این زمینه از خود نشان نمی‌دهد و ترجیح می‌دهد سرمایه‌اش را در جای کم‌خطر و پرمنفعت‌تری هزینه کند.

خدمات پس از فروش در شرکت شما به چه صورت به مشتریان ارائه می‌شود؟

بحث خدمات پس از فروش در مجموعه ما به دو صورت است. یکی گارانتی و ضمانت‌نامه‌هایی است که خود شرکت‌ها برای محصولاتشان دارند و چنانکه شما کالا را از نمایندگی مجاز آن خریداری کنید این گارانتی شامل حال شما خواهد شد. مورد دیگر خدماتی است که شرکت ما بر اساس رعایت اصل مشتری مداری و فراتر از گارانتی اصلی کالا به مشتریان ارائه می‌دهد به این صورت که اگر یراقی دچار مشکل باشد در اسرع وقت، بدون هزینه و بدون هیچ قید و شرطی تعویض می‌شود.

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 124-بهمن96


ثبت نظر

ارسال