بازدید اختصاصی گروه خبری پنجره ایرانیان از مجموعه پروفیل‌سازی ماژول:

لبخند به طبیعت، لبخند به زندگی

پنجره ایرانیان; ماژول یکی از برندهای پرآوازه و باسابقه در صنعت تولید پروفیل یو.پی.وی.سی در ایران است. مدیران ماژول از ابتدا ساختار مجموعه خود را بر پایه استفاده از فناوری‌های روز جهان بنیان نهاده و همواره به دنبال تولید دانش در این زمینه بودند تا از این رهگذر نه فقط به تولید پروفیل مشغول باشند، بلکه در زمینه ارتقای دانش و فناوری‌های نوین در میهن عزیزمان نیز گام‌های بلندی بردارند.
  • شنبه 26 اسفند 1396 ساعت 4:41

امروز همه این تلاش‌ها به بار نشسته و ماژول به‌عنوان یکی از معدود تولیدکنندگان صنعت یو.پی.وی.سی به شمار می‌رود که توانسته است نام خود را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان به ثبت رساند. بدون تردید این مهم دستاورد بزرگی محسوب می‌شود و از این نظر ماژول را باید یکی از افتخارات صنعت یو.پی.وی.سی کشورمان محسوب کرد.

موفقیت‌های پی‌درپی ماژول ما را بر آن داشت تا برای آگاهی از کم و کیف فعالیت‌های این مجموعه بازدیدی داشته باشیم از ساختمان اداری و کارخانه عظیم ماژول. روزهای پایانی بهمن‌ماه 1396، گروه خبری پنجره ایرانیان از مجموعه بزرگ ماژول دیدن کرد و ضمن بازدید از بخش‌ها متنوع این مجموعه با مدیران سختکوش آن به گفتگو نشست.

 

برای مشاهده فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

 

پروفیل یو.پی.وی.سی ماژول در سال 1389 به تولید انبوه رسید. این کارخانه‌ در زمینی به وسعت 20 هزار مترمربع واقع است که 12هزار مترمربع آن به سالن‌های سرپوشیده اختصاص داده شده و دستگاه‌های اکسترودر آن در 9 خط در حال تولید پروفیل یو.پی.وی.سی هستند. البته دو خط از این مجموعه دارای قالب‌های دوبل بوده که قادر به تولید همزمان دو شاخه پروفیل هستند و از این نظر، عملا این کارخانه در 12 خط مشغول تولید است. همچنین ظرفیت تولید این مجموعه 10 هزار تن در سال است و حدود 80 نفر در بخش‌های اداری و تولیدی آن مشغول به کار هستند.

گروه خبری پنجره ایرانیان در ابتدا پای صحبت‌های مدیرعامل باسابقه، پرتوان و بنام ماژول نشست. علی نظری جویباری نامی است که نه تنها در صنعت تولید پروفیل یو.پی.وی.سی کشورمان شناخته شده است بلکه در حوزه ورزش و به‌طور خاص فوتبال، شهره عام و خاص است. همگان روزگار خوش باشگاه محبوب استقلال تهران را در دوره سرپرستی وی و نام ماژول را بر پیراهن آبی و پرافتخار بازیکنان این تیم به یاد داشته و برخلاف امروز خاطرات خوشی را از استقلال آن روزگار و تحت مدیریت ایشان در ذهن دارند. علی نظری جویباری با مدیریتی توانمند در این حوزه قابلیت‌‌های خود را در اداره مجموعه‌های بزرگ به‌خوبی نشان داده است. البته ایشان در گفتگو با گروه خبری با فروتنی و البته شجاعت هر چه تمام‌تر اشارات اندکی به زحمات فراوان خود در این حوزه‌ها داشتند و بیشتر تلاش کردند تا درد دل تولیدکنندگان را از این رسانه منعکس کنند. دردهایی که بدون تردید در دل اکثر فعالان حوزه تولید کشورمان موج می‌زند.

پس از آن برای آگاهی از چند و چون فعالیت‌هایی که در کارخانه ماژول جریان دارد به سراغ دو تن از مدیران زحمتکش ماژول رفتیم: مهندس محمود رشوند، مدیر کارخانه و محسن باقرتابار مدیر تولید. طی این گفتگو با فرایند تولید ماژول و سیستم‌های نوینی که در فرایند تولید به کار گرفته شده‌اند آشنا شدیم.

اما پرسشی را که از ابتدا در ذهن ما و البته بسیاری از خوانندگان پنجره ایرانیان بود با مهندس هادی غلامی، مدیر برنامه‌ریزی و مواد و مهندس فرخ صادقی، مدیر بخش تحقیق و توسعه در میان گذاشتیم: ماژول چگونه نام خود را در میان شرکت‌های دانش بنیان به ثبت رسانیده و اساسا منظور از دانش‌بنیان چیست؟ و البته از این بحث وارد موضوع نانوتکنولوژی شدیم و افتخار دیگری که ماژول برای صنعت یو.پی.وی.سی به ارمغان آورده است. ماژول امروز شاید تنها یا یکی از معدود تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی در کشورمان باشد که به‌طور رسمی و تحت نظر و با گواهینامه‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از این فناوری روز جهانی در تولید محصولات خود استفاده می‌کند. ماژول با استفاده از این فناوری تا به امروز تحولی شگرف در این صنعت به ارمغان آورده و با تداوم فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، طرح‌های بسیاری را در دست اجرا دارد که ثمرات آن محصولاتی با کیفیاتی جادویی خواهند بود.

بخش پایانی گفتگوهای ما با مهندس آرمین نظری، مدیرفروش و علیرضا اشتری، مسئول خدمات پس از فروش اختصاص داشت. در این گفتگو از سبد محصولی ماژول و خدمات پس از فروش این شرکت پرسیدیم و باخبر شدیم که محصولات بسیار جدیدی در حال ساخت هستند که شاید با ورود آنها به بازار در سال 1397 شاهد تحولی در بازار در و پنجره باشیم، که از آن جمله می‌توان به پروفیل‌های آلومینیومی ماژول اشاره کرد. اما خدمات پس از فروش ماژول حدیثی دیگر دارد و شاید گوی سبقت را از بسیاری از همکاران خود در کشور ربوده باشد.

آنچه از این بازدید و گفتگو با مدیران پنجره دریافتیم آن است که این مجموعه، پرتوان و پرشتاب در مسیر توسعه و پیشرفت در حرکت است. به نظر می‌رسد مدیریت این مجموعه شادابی و نشاط ورزشکاران را با دانش‌محوری و به‌روز بودن صنعتگران تلفیق کرده و به دنبال هموار کردن مسیر ناهموار تولید در کشورمان است.

با هم گزارش اختصاصی پنجره ایرانیان از ماژول و گفتگو با مدیران آن را می‌خوانیم:

 

گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با علی نظری جویباری؛

کاهش تصدی‌گری دولت تنها راه حل مشکلات

علی نظری جویباری نامی است شناخته‌شده، نه تنها در صنعت تولید پروفیل یو.پی.وی.سی کشورمان بلکه در حوزه ورزش و به‌طور خاص فوتبال. نام نظری جویباری و به‌ویژه مدیریت وی با خاطرات تلخ و شیرین خیل عظیم هوادران باشگاه محبوب استقلال در دوره مدیریت وی عجین شده است. علی نظری جویباری نشان داده است که رمز و راز مدیریت را بلد است و به‌عنوان یک مدیر کاربلد مجموعه تحت اداره خود را باموفقیت رهبری می‌کند.

 اما داستان مدیریت او در عرصه تولید کشورمان ماجرایی دیگر دارد. نظری جویباری خیلی زود وارد بخش صنعت شد و از اوائل دهه 1360 در زمینه طراحی قالب‌های صنعتی کار خود را آغاز کرد. پس از چندی شروع به تولید قطعات خودرو کرد و در این مسیر به پیشرفت‌های بزرگی نیز نائل شد. مجموعه تحت نظارت وی قطعات کلیدی خودرو مانند اکسل را تولید کرده و نیاز شرکت ایران خودرو در این زمینه را تامین می‌کرد. وی با تحمل سختی‌های فراوان تمامی تلاش خود را صرف کرد تا در این حوزه به فعالیت خود ادامه دهد و به سهم خود نقشی در صنعت خودروسازی کشورمان داشته باشد، اما ناملایمات و مشکلات فراوانی که حاصل سومدیریت در این حوزه بود مسیر تولید را به‌شدت ناهموار کرد و سبب شد وی برخلاف میل خود فعالیت‌هایش را در این زمینه متوقف کند.

پس از آن، نظری جویباری تحقیقات گسترده‌ای را انجام داد تا توان و تجربه مدیریتی خود را صرف صنعتی نوین کند و در این راه سفرهای فراوانی را به کشورهای مختلف انجام داد تا اینکه با صنعت نوپای پروفیل یو.پی.وی.سی آشنا شد و با توجه به نیاز کشورمان در این حوزه تصمیم گرفت در این صنعت سرمایه‌گذاری کند و بدین ترتیب وارد صنعت یو.پی.وی.سی شد و ساخت یکی از پروفیل‌های بنام کشور را با رویکرد تولید دانش و فناوری آغاز کرد.

در بازدید اختصاصی که از مجموعه ماژول داشتیم فرصتی فراهم شد تا گفتگویی داشته باشیم با علی نظری جویباری، مدیرعامل ماژول تا از چند و چون فعالیت‌های این واحد تولیدی بزرگ باخبر شویم، اما ایشان با فروتنی تنها اشارات اندکی به زحمات فراوان خود در این حوزه‌ داشتند و بیشتر تلاش کردند تا درد دل تولیدکنندگان را از این رسانه منعکس کنند. دردهایی که بدون تردید در دل اکثر فعالان حوزه تولید کشورمان موج می‌زند.

درنتیجه، گفتگو به سمت بررسی وضعیت اقتصادی و مشکلات موجود در حوزه تولید سوق یافت. وی عدم وجود برنامه‌های کلان و سازنده اقتصادی و همچنین مدیریت‌های نادرست را مسبب اصلی وضعیت نابسامان اقتصاد کشورمان می‌داند که مسلما تاثیرات شدید و اجتناب‌ناپذیری را بر صنعت گذاشته‌ است. بر همین اساس است که ایشان عقیده دارد: «طبق تحقیقات مفصلی که انجام دادیم صنعت پروفیل از آینده‌ درخشانی برخوردار بود، اما فقدان برنامه‌های کلان دولتی مانع از تحقق این آینده شد. سومدیریت‌ها سبب شد تا امروز از ظرفیت سالن‌های بسیار وسیع و امکانات گسترده‌ای که برای این کار در نظر گرفته بودیم، به‌طور کامل استفاده نشود. پیش‌بینی ما با توجه به نیاز کشورمان و همچنین ضرورت مقابله با هدررفت انرژی که روزبه‌روز بر اهمیت آن اضافه می‌شود، راه‌اندازی 30 خط تولید پروفیل یو.پی.وی.سی بود، البته من برنامه‌هایی برای به‌کار انداختن 150 خط داشتم، و تصمیم داشتیم با رسیدن به این سطح تولید، به غیر از تامین نیاز بازار به سهم خودمان، بخشی از بازار کشورهای همسایه را نیز به‌دست آوریم تا علاوه بر ورود ارز به داخل کشور در تامین شغل برای جوانان این مرز و بوم هم نقش قابل قبولی داشته باشیم. اما مشکلات و موانع موجود سبب شده است که ما فقط 9 خط را راه‌اندازی کنیم و با توجه به وضعیت امروز، حتی از تمامی ظرفیت این خطوط نیز استفاده نکنیم.»

وی در توضیح ریشه اصلی مشکلات گفت: «یکی از علل اصلی بروز این وضعیت نابسامان سیاست‌های نادرست بانکی و اخذ بهره‌های سنگین از تولیدکنندگان و همچنین بالا بودن نرخ بهره برای سپرده‌گذاران بانکی است. نرخ بهره بانکی ایران در میان کشورهای جهان از رتبه بسیار بالایی برخوردار است و این در حالی است که بهره بانکی برای نمونه در ترکیه 8 درصد، چین 35/4 درصد، آمریکا و کانادا 75/. درصد، دانمارک 5/. و  در برخی کشورهای پیشرفته منفی است. یعنی کسی که پولی در بانک می‌گذارد باید هزینه‌هایی را هم به بانک بپردازد. روشن است که باوجود بهره‌های بالا کسی به سراغ سرمایه‌گذای در کار پرمشقتی مانند تولید نمی‌آید.»

مدیر عامل ماژول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی خاطرنشان ساخت: «روش و رویکردی که دولت در حوزه اقتصاد و صنعت برگرفته است با اصول اقتصاد مقاومتی منافات دارد. ضمن اینکه بر اساس مصوبات مجلس هشتم قرار بود 20 درصد از فروش نفت در حوزه تولید سرمایه‌گذاری شود که این امر هم محقق نشد. مسئولان باید توجه داشته باشند که تحقق اقتصاد مقاومتی جز با کمک نهادهای اقتصادی و بانکی کشور میسر نمی‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه تولید و اشتغال زیربنای اقتصاد مقاومتی است، افزود: «تحقق اقتصاد مقاومتی تنها با کمک بانک‎ها و صندوق توسعه ملی امکان‎پذیر می‎شود. دقت داشته باشید که 30 درصد از کل درآمد به صندوق توسعه ملی واریز می‎شود، اما این صندوق هیچ کمکی به بخش تولید نمی‎کند. فلسفه ایجاد صندوق توسعه ملی این بود که در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و بیشتر صرف ارائه تسهیلاتی باشد که باعث کارآفرینی و اشتغال شود، ولی متاسفانه یا در اختیار دولتی‎ها یا خصولتی‎هاست و بخش خصوصی کمترین نقش را در آن دارد. به نظر من دیپلماسی اقتصادی را جدی بگیریم تا کار و تولید رونق بگیرد و فضا برای اشتغال فراهم شود. حتی کشورهایی مانند عربستان و قطر با توجه به اینکه درآمد نفتی بسیار بالایی دارند، اخیرا به تولید داخلی چراغ سبز نشان داده‎اند و زیرساخت‎های تولید خود را با استانداردهای جهانی پایه‎ریزی کرده‎اند. پس مطمئن باشید در چند سال آینده همین کشورهای نفتی در تولید و اشتغال سرآمد می‎شوند.»

نظری جویباری یکی دیگر از مشکلات بزرگ حوزه تولید را روحیه کاسبکاری دولت می‌داند: «دولت، به‌ویژه دولت فعلی، در همه زمینه‌ها به فکر گرفتن پول از تولیدکنندگان است، بدون اینکه مشکلات آنها را بداند یا تلاشی برای رفع آنها کند از هر فرصتی برای گرفتن پول از ما تولیدکنندگان دریغ نمی‌کند. برای نمونه، باید مسئولان ذی‌ربط پاسخ دهند که چرا پتروشیمی که متعلق به کشور خودمان است تولیدات خود را با قیمت بالاتری در داخل کشور به فروش می‌رساند. یعنی از یک طرف سود بیشتری را از تولیدکنندگان داخلی به جیب می‌زنند و از سوی دیگر سبب می‌شوند قیمت تمام‌شده تولیدات ما از رقیبان خارجی بالاتر باشد و در نتیجه توان رقابت در بازارهای جهانی نداشته باشیم.»

وی در ادامه اضافه کرد: «دولت به جای اینکه هزینه‌های خود را از تولیدکنندگان داخلی تامین کند باید به فکر بازارهای خارجی باشد. اگر برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی در این زمینه وجود داشت و حوزه صادرات به‌خوبی رونق می‌گرفت، نه تنها امروز دولت با کمبود بودجه روبه‌رو نبوده و مجبور نبود برای جبران این کمبودها به تولیدکنندگان داخلی فشار بیاورد، بلکه تولیدکنندگان نیز از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بودند و ضمن ارزآوری بالا، معضل اشتغال کشور را نیز تا حد بسیاری حل کرده بودند. دولت باید برای صادارت فکری اساسی کند. رونق صادرات یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی و حل بسیاری از معضلات و گرفتاری‌های کنونی است.»

مدیر عامل ماژول در توضیح وضعیت فعلی صادرات کشورمان گفت: «باید مطابق کشورهایی که در زمینه صادرات موفق عمل کرده‌اند، دولت ما نیز از تولیدکنندگان حمایت کند؛ مثلا برای صادرات یارانه‌هایی را در نظر بگیرد تا تولیدکنندگان بتوانند با قیمت‌های رقابتی وارد بازارهای جهانی شوند. ما با در نظر گرفتن نیاز بازارهای همسایه تلاش بسیاری را برای صدور کالا به این کشورها به خرج دادیم، ولی عدم حمایت دولت از یکسو و موانع بسیار زیادی که در این مسیر وجود دارد از سوی دیگر، و همچنین وجود رقیبانی که از حمایت کامل دولت‌های خود برخوردار بودند، مانع از تحقق این مهم شد.»

وی در توضیح دلایل رکود سنگین بازار مسکن اظهار داشت: «دولت خود را سرگرم مسائلی مانند برجام کرده و تمام وقت و هزینه‌های خود را مصروف به این امر داشته است. صرف‌نظر از نتایج مثبت یا منفی برجام، دولت باید توجه خود را معطوف معضلات کشور کند و برنامه‌هایی را برای رفع آنها طراحی و پیاده سازد. از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم در حوزه‌های دیگری که دولت در آنها به‌طور مستقیم منتفع است، مانند صنعت خودروسازی، سریعا راهکارهایی به‌کار گرفته و تلاش می‌شود رونق به این حوزه‌ها بازگردد. بدون تردید اهمیت حوزه مسکن که مولد چندین هزار شغل مستقیم است، بسیار بالاتر از خودروسازی بوده و دولت باید برای رفع رکود از این حوزه که با معیشت میلیون‌ها نفر مرتبط است فکری عاجل کند؛ همانطور که در زمینه‌های مربوط به خود سریعا عمل کرده است.»

در پایان از نظری جویباری خواستیم تا با توجه به تجربه خویش در دو حوزه به‌ظاهر متفاوت، وجه تشابه حوزه صنعت با حوزه ورزش را برایمان بازگو کند، وی پاسخ داد: «ورزش و خصوصا فوتبال علاقه شخصی من است و من به خاطر عشقی که بدان دارم همواره در این زمینه نیز فعال هستم. اما صنعت و تولید، شغل و ابزار امرار معاش من است. متاسفانه امروز تشابه این دو حوزه بسیار زیاد شده است. می‌دانیم که ورزش وسیله‌ای برای تزریق روحیه شادابی و طراوت در جامعه است و از این نظر باشگاه‌های بزرگ و محبوبی مانند استقلال و پرسپولیس باید ارتقا یابند تا نشاط جامعه ارتقاء یابد. اما شاهدیم که امروزه ورزش نیز به یک صنعت تبدیل شده است و به جای اینکه دولت در ورزش سرمایه‌گذاری کند به فکر برداشت پول از آن است. به عبارت دیگر در این حوزه هم دولت کاسبکارانه برخورد می‌کند. بنابراین ورزش ما هم به سرنوشت صنعت دچار شده است. با کمال تاسف باید بگویم غالب مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف کشور اعم از تولید یا ورزش، نتیجه روحیه کاسبکاری و تصدی‌گری بالای دولت است و برای کاهش مشکلات موجود کشور راهی جز کوچک شدن دولت و کاهش تصدی‌گری آن نیست.»

گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیران بخش تولید ماژول؛

سیستم‌های نوین تولید در ماژول

کارخانه پروفیل‌سازی ماژول با تکیه بر تجربه طولانی آقای علی نظری جویباری در حوزه تولید و صنعت در اواخر دهه 1380 به کار افتاد و از آن دوره تاکنون این کارخانه با رویکرد دانش‌محوری بی‌وفقه به امر تولید انواع مقاطع پروفیل مشغول است. برای آشنایی با نحوه فعالیت کارخانه ماژول پای گفتگوی دو تن از مدیران باتجربه این بخش نشستیم. مدیریت کارخانه بر عهده مهندس محمود رشوند قرار دارد. وی دارای دو مدرک کارشناسی حسابداری و بازرگانی، و نیز مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی بوده و هم‌اکنون در مقطع دکترا مشغول به تحصیل در رشته مدیریت حرفه‌ای کسب و کار (DBA) است. همچنین محسن باقرتابار به‌عنوان مدیر تولید با ده سال سابقه در زمینه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی مشغول به کار است. این دو با کوله‌باری از دانش و تجربه کارخانه ماژول را با آخرین متدهای مدیریتی روز دنیا اداره می‌کنند. در ادامه ماحصل گفتگوی ما را با این دو عزیز می‌خوانید:

*

در سال 1388 پس از چندین سال تحقیق و پژوهش در نقاط مختلف جهان و همچنین فراهم آوردن مقدمات زیرساختی، ماشین‌آلات پروفیل‌سازی خریداری شده و در سال 1389 کارخانه ماژول به بهره‌برداری رسید. این کارخانه هم‌اکنون در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع و در سالن‌هایی به مساحت 12هزار مترمربع و با اشتغالزایی مستقیم برای 80 نفر مشغول به کار است.

*

کارخانه ماژول یکی از بزرگترین واحدهای تولید پروفیل یو.پی.وی.سی کشورمان به شمار می‌آید. این کارخانه که از امکانات فنی منحصربه‌فردی برخوردار است، ابتدا با سه خط اکسترودر پروفیل یو.پی.وی.سی و در زمینی به مساحت 5هزار مترمربع کار خود را آغاز کرد، اما پس از مدت کوتاهی با توجه به مدیریت کارآمد این مجموعه و پیاده‌سازی طرح‌های توسعه، شمار خطوط به عدد 9 و مساحت زمین کارخانه به 20 هزار مترمربع افزایش یافت.

*

 با وجود آنکه کارخانه ماژول ظاهرا با 9 خط مشغول به تولید است اما با توجه به اینکه دو دستگاه از این ماشین‌آلات دارای قالب‌های دوطرفه هستند و می‌توانند همزمان دو شاخه پروفیل را تولید کنند، عملا خطوط تولید این کارخانه به 12 عدد می‌رسد. توان تولید این دو دستگاه پیشرفته  400 متر در ساعت می‌باشد. مجموع خطوط تولید ماژول از توان تولید واقعی سالانه 10 هزار تن پروفیل برخوردار هستند.

*

کارخانه ماژول یکی از معدود واحدهای تولید پروفیل یو.پی.وی.سی کشورمان است که به صورت اختصاصی برای تولید پروفیل ساخته و نصب و راه‌اندازی 30 خط تولید در آن پیش‌بینی شده است. به عبارت دیگر تمامی امکانات این کارخانه اعم از میکسرها و غیره برای 30 خط تولید تهیه شده‌اند و همچنین تمامی این 30 دستگاه در فضای کارخانه جانمایی شده است که به محض افزایش نیاز بازار این تعداد دستگاه قابل نصب و بهره‌برداری هستند.

*

در این کارخانه، پروفیل‌های یو.پی.وی.سی با دو برند ماژول و وینکو تولید می‌شوند. برند وینکو، محصول اکونومی این واحد بوده و برند ماژول محصول اصلی و پرآوازه این کارخانه به شمار می‌رود. کارخانه ماژول با توجه به بازارسنجی که انجام داده بود، در ابتدا با تولید پروفیل سری 60 چهار حفره کار خود را آغاز کرد اما در ادامه انواع مقاطع مختلف مانند پروفیل‌های کشویی و سری 70 را نیز به سبد محصولی خود افزود. محصولات ماژول با توجه به بهره‌گیری از فناوری نانو در تولید آنها از کیفیت کم‌نظیری برخوردار بوده و دارای استحکام و شفافیت قابل توجهی  هستند. همچنین در آینده‌ای نزدیک محصولات جدیدی ازجمله پروفیل‌های آلومینیوم در این واحد به تولید خواهند رسید.

*

در اداره کارخانه ماژول از سیستم‌های مدیریتی به‌روز و پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به سیستم انتقال مواد خودکار یا هندلینگ متریال اشاره کرد. همچنین سیستم برنامه‌ریزی مواد نیز در این کارخانه پیاده‌سازی شده است. با توجه به اینکه مواد اولیه هر از چندگاه با برندهای مختلف وارد بازار می‌شوند، این سیستم پیاده شده است تا این مواد پیش از آنکه وارد سیلوها شوند به‌طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و و کیفیت آنها تایید شود. همچنین در انتهای خط تولید پروفیل کد مواد اولیه روی شاخه‌ها به‌صورت بارکد درج می‌شود.

*

کلیه مشخصات تولید اعم از مواد اولیه مورد استفاده و شرایط تولید از جمله شماره دستگاه، شماره میکسر، نام مدیر خط و کارگر مربوطه به صورت کد روی شاخه‌های پروفیل ثبت می‌شود. این سیستم این امکان را مهیا می‌سازد تا در صورت بروز هر گونه مشکل در یک شاخه پروفیل تمامی داده‌های مربوط به روند تولید آن قابل پیگیری باشد.

* کارخانه ماژول از انبارهای وسیعی برخوردار است که از این نظر نیز جایگاه ممتازی را در میان تولیدکنندگان پروفیل کشورمان داراست. نوع انبارش در این انبارها که فضایی حدود 6500 مترمربع را به خود اختصاص داده‌اند، به‌صورت کاملا روشمند و علمی انجام می‌شود. ضمن اینکه نحوه انبارش و خروج پروفیل از انبار به‌گونه‌ای است که محصولات به ترتیب زمان تولید خود از انبار خارج می‌شوند تا بدین‌وسیله از انبارش طولانی یک محصول خودداری شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این کارخانه با توجه به حجم مصرفی و نیاز بازار به تولید مبادرت کرده و همواره تلاش می‌کند تا از انبارش طولانی پروفیل‌های پرهیز کند.

گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیران بخش تولید ماژول؛

سیستم‌های نوین تولید در ماژول

کارخانه پروفیل‌سازی ماژول با تکیه بر تجربه طولانی آقای علی نظری جویباری در حوزه تولید و صنعت در اواخر دهه 1380 به کار افتاد و از آن دوره تاکنون این کارخانه با رویکرد دانش‌محوری بی‌وفقه به امر تولید انواع مقاطع پروفیل مشغول است. برای آشنایی با نحوه فعالیت کارخانه ماژول پای گفتگوی دو تن از مدیران باتجربه این بخش نشستیم. مدیریت کارخانه بر عهده مهندس محمود رشوند قرار دارد. وی دارای دو مدرک کارشناسی حسابداری و بازرگانی، و نیز مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی بوده و هم‌اکنون در مقطع دکترا مشغول به تحصیل در رشته مدیریت حرفه‌ای کسب و کار (DBA) است. همچنین محسن باقرتابار به‌عنوان مدیر تولید با ده سال سابقه در زمینه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی مشغول به کار است. این دو با کوله‌باری از دانش و تجربه کارخانه ماژول را با آخرین متدهای مدیریتی روز دنیا اداره می‌کنند. در ادامه ماحصل گفتگوی ما را با این دو عزیز می‌خوانید:

*

در سال 1388 پس از چندین سال تحقیق و پژوهش در نقاط مختلف جهان و همچنین فراهم آوردن مقدمات زیرساختی، ماشین‌آلات پروفیل‌سازی خریداری شده و در سال 1389 کارخانه ماژول به بهره‌برداری رسید. این کارخانه هم‌اکنون در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع و در سالن‌هایی به مساحت 12هزار مترمربع و با اشتغالزایی مستقیم برای 80 نفر مشغول به کار است.

*

کارخانه ماژول یکی از بزرگترین واحدهای تولید پروفیل یو.پی.وی.سی کشورمان به شمار می‌آید. این کارخانه که از امکانات فنی منحصربه‌فردی برخوردار است، ابتدا با سه خط اکسترودر پروفیل یو.پی.وی.سی و در زمینی به مساحت 5هزار مترمربع کار خود را آغاز کرد، اما پس از مدت کوتاهی با توجه به مدیریت کارآمد این مجموعه و پیاده‌سازی طرح‌های توسعه، شمار خطوط به عدد 9 و مساحت زمین کارخانه به 20 هزار مترمربع افزایش یافت.

*

 با وجود آنکه کارخانه ماژول ظاهرا با 9 خط مشغول به تولید است اما با توجه به اینکه دو دستگاه از این ماشین‌آلات دارای قالب‌های دوطرفه هستند و می‌توانند همزمان دو شاخه پروفیل را تولید کنند، عملا خطوط تولید این کارخانه به 12 عدد می‌رسد. توان تولید این دو دستگاه پیشرفته  400 متر در ساعت می‌باشد. مجموع خطوط تولید ماژول از توان تولید واقعی سالانه 10 هزار تن پروفیل برخوردار هستند.

*

کارخانه ماژول یکی از معدود واحدهای تولید پروفیل یو.پی.وی.سی کشورمان است که به صورت اختصاصی برای تولید پروفیل ساخته و نصب و راه‌اندازی 30 خط تولید در آن پیش‌بینی شده است. به عبارت دیگر تمامی امکانات این کارخانه اعم از میکسرها و غیره برای 30 خط تولید تهیه شده‌اند و همچنین تمامی این 30 دستگاه در فضای کارخانه جانمایی شده است که به محض افزایش نیاز بازار این تعداد دستگاه قابل نصب و بهره‌برداری هستند.

*

در این کارخانه، پروفیل‌های یو.پی.وی.سی با دو برند ماژول و وینکو تولید می‌شوند. برند وینکو، محصول اکونومی این واحد بوده و برند ماژول محصول اصلی و پرآوازه این کارخانه به شمار می‌رود. کارخانه ماژول با توجه به بازارسنجی که انجام داده بود، در ابتدا با تولید پروفیل سری 60 چهار حفره کار خود را آغاز کرد اما در ادامه انواع مقاطع مختلف مانند پروفیل‌های کشویی و سری 70 را نیز به سبد محصولی خود افزود. محصولات ماژول با توجه به بهره‌گیری از فناوری نانو در تولید آنها از کیفیت کم‌نظیری برخوردار بوده و دارای استحکام و شفافیت قابل توجهی  هستند. همچنین در آینده‌ای نزدیک محصولات جدیدی ازجمله پروفیل‌های آلومینیوم در این واحد به تولید خواهند رسید.

*

در اداره کارخانه ماژول از سیستم‌های مدیریتی به‌روز و پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به سیستم انتقال مواد خودکار یا هندلینگ متریال اشاره کرد. همچنین سیستم برنامه‌ریزی مواد نیز در این کارخانه پیاده‌سازی شده است. با توجه به اینکه مواد اولیه هر از چندگاه با برندهای مختلف وارد بازار می‌شوند، این سیستم پیاده شده است تا این مواد پیش از آنکه وارد سیلوها شوند به‌طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و و کیفیت آنها تایید شود. همچنین در انتهای خط تولید پروفیل کد مواد اولیه روی شاخه‌ها به‌صورت بارکد درج می‌شود.

*

کلیه مشخصات تولید اعم از مواد اولیه مورد استفاده و شرایط تولید از جمله شماره دستگاه، شماره میکسر، نام مدیر خط و کارگر مربوطه به صورت کد روی شاخه‌های پروفیل ثبت می‌شود. این سیستم این امکان را مهیا می‌سازد تا در صورت بروز هر گونه مشکل در یک شاخه پروفیل تمامی داده‌های مربوط به روند تولید آن قابل پیگیری باشد.

* کارخانه ماژول از انبارهای وسیعی برخوردار است که از این نظر نیز جایگاه ممتازی را در میان تولیدکنندگان پروفیل کشورمان داراست. نوع انبارش در این انبارها که فضایی حدود 6500 مترمربع را به خود اختصاص داده‌اند، به‌صورت کاملا روشمند و علمی انجام می‌شود. ضمن اینکه نحوه انبارش و خروج پروفیل از انبار به‌گونه‌ای است که محصولات به ترتیب زمان تولید خود از انبار خارج می‌شوند تا بدین‌وسیله از انبارش طولانی یک محصول خودداری شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این کارخانه با توجه به حجم مصرفی و نیاز بازار به تولید مبادرت کرده و همواره تلاش می‌کند تا از انبارش طولانی پروفیل‌های پرهیز کند.

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 125 و 126-اسفند96


ثبت نظر

ارسال