گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیران ارشد پراتیک؛

دفتر مرکزی پراتیک در تهران افتتاح شد

شرکت ایلیاد کار وشمگیر تولیدکننده پروفیل در و پنجره یو.پی.وی.سی با برند تجاری پراتیک، در سال 1392 به ثبت رسید و در سال 1394 در زمینی به مساحت 8800 مترمربع در استان گلستان، شهرک صنعتی رامیان افتتاح شد. فعالیت رسمی و تولید محصول این شرکت اما در اواسط سال 1395 آغاز شد. محصولات تولیدی پراتیک از تنوع بالایی برخوردار است. پراتیک که گام نخست خود را برای حضور موفق در بازار به‌خوبی برداشته با ساخت پروفیل‌هایی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
  • پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت 14:4

 این شرکت روزبه‌روز در جهت ارتقا کیفیت محصولات خود تلاش می‌کند و از مهندسان و طراحانی مجرب و حرفه‌ای در این راه بهره می‌برد. افزودن پروفیل‌های بازسازی به محصولات شرکت در سال گذشته و شروع به کار خط لمینیت برای همه پروفیل‌ها ظرف روزهای آینده، نویدبخش روزهای بهتری برای مجموعه پراتیک خواهد بود. افتتاح و شروع به کار دفتر مرکزی پراتیک در تهران ازجمله دیگر اقداماتی است که نشان‌دهنده عزم جدی مدیران این مجموعه برای رسیدن به قله‌های موفقیت در صنعت یو.پی.وی.سی کشور است. مدیریت و گروه خبری نشریه پنجره‌ایرانیان به همین مناسبت در دفتر مرکزی پراتیک در تهران حضور پیداکرده و گفتگویی با آقایان اکتای قاضی، مدیرعامل پراتیک؛ محمدرضا مرادشاهی، مدیر دفتر مرکزی پراتیک در تهران؛ و آرش حمزه لویی، مدیر فروش پراتیک انجام داد که مشروح این گپ و گفت را در ادامه باهم می‌خوانیم:

 
برای دیدن فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید

درباره پیشینه فعالیت پراتیک توضیح دهید؟

قاضی: کارخانه پراتیک در سال 94 افتتاح شد ولی تا تجهیز کامل، انجام تست‌ها و گرفتن برخی استانداردها، فعالیت ما در اواسط سال 95 رسما آغاز شد. در ابتدا سیستم لولایی را تولید کردیم و کمی بعد سیستم کشویی تک‌ریل را نیز به مجموعه اضافه کردیم. در ادامه نیز قالب‌های بازسازی را به مجموعه افزودیم و در چند روز آینده مجموعه را با سیستم لمینیت تجهیز خواهیم کرد و تمامی مقاطع پراتیک به شکل لمینیت به بازار عرضه خواهد شد. ظرف یک سال گذشته میزان 50 درصد به ظرفیت کارخانه اضافه شده و زیربنای کارخانه نیز 35 درصد رشد داشته که درصدد هستیم این میزان را تا 200 درصد ارتقاء دهیم.

تاکنون چه تمهیداتی برای ارتقاء سطح کیفی و رشد و توسعه مجموعه اندیشیده‌اید؟

قاضی: همان‌طور که می‌دانید در این کار مانند بسیاری از کارهای تولیدی، تجربه حرف اول را می‌زند که در کنار دانش و تکنیک می‌تواند باعث رشد و پیشرفت یک مجموعه شود. بر همین اساس ما نیز در مجموعه پراتیک تلاش کردیم از دوستان و همکاران باتجربه‌ای که سابقه‌ای طولانی در این صنعت دارند استفاده کنیم به‌ویژه همکارانی از خارج و کشور ترکیه که با سابقه 30 ساله در صنعت یو.پی.وی.سی به کمک ما آمدند و حتی برخی اشکالات جزئی و بسیار کوچک مجموعه را به کمک این دوستان برطرف کردیم.

با توجه به قرار داشتن کارخانه در استان گلستان، به چه دلیل دفتر مرکزی‌تان را در تهران راه‌اندازی کردید؟

قاضی: تهران مرکز کشور است و ما بسیاری از کارهایمان را باید در تهران انجام دهیم و قرار داشتن دفتر در تهران به تسریع و تسهیل این کارها کمک می‌کند. علاوه بر این برای راحتی و آسایش برخی مشتریان که شاید رفت‌وآمد به استان گلستان برایشان دشوار باشد دفتر و انبار تهران می‌تواند محل مناسبی برای انجام کارها و تهیه و ارسال کالا باشد.

اهداف کلی مجموعه پراتیک را چگونه تعریف می‌کنید؟

قاضی: اهداف کلان ما در قدم اول حفظ برند، محصول و جایگاهمان در صنعت پی.وی.سی کشور است. بالا بردن ظرفیت تولید همراه با افزایش کیفیت ازجمله اصلی‌ترین اهداف کاری ما است که در این راه برنامه‌های ویژه‌ای داریم. تکمیل سبد کالایی مجموعه به‌نحوی‌که هیچ کمبودی ازلحاظ نوع سیستم‌ها و قالب‌ها نداشته باشیم و جوابگوی نیاز همه مشتریان باشیم. به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدیدی که وارد این صنعت می‌شود نیز ازجمله برنامه‌های ماست.

وضعیت فعلی پروفیل پراتیک را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه برنامه‌ای برای پیشرفت کارتان دارید؟

مرادشاهی: در حال حاضر پروفیل یو.پی.وی.سی پراتیک با تکیه‌ بر دانش فنی روز، استفاده از قالب‌های متنوع، کیفیت بالای محصول و قیمت رقابتی جزو ممتازترین پروفیل‌های موجود در بازار ایران است. پراتیک طی تولید در یک سال گذشته با تکیه ‌بر تولید محصول باکیفیت جای خود را در بین دیگر رقبا در بازار پیدا کرده است. با توجه به شرایط آب و هوایی سخت در جنوب کشور که کلیه تولیدکنندگان محترم به آن اذعان دارند پراتیک با حضور موفق در این بازار توانسته است از این آزمایش سربلند بیرون بیاید. ما زمانی می‌توانیم به اهداف بلندمدت خود برسیم که کیفیت بالای محصولات تولیدی‌مان را حفظ کنیم چراکه این کار باعث رشد مشتریان و درنهایت پیشرفت پراتیک می‌شود.

وضعیت آینده پروفیل پراتیک را چگونه می‌بینید؟

مرادشاهی: این نوید را به شبکه همکاران در سراسر کشور می‌دهم که پروفیل پراتیک با استفاده از قالب‌های متعددی که از همان ابتدای تولید داشته و دستگاه لمینیت که به‌زودی به مجموعه اضافه خواهد شد کلیه نیازهای تولیدکنندگان را برطرف می‌کند. همکاری با همکاران کارآزموده و باسابقه در این صنعت از دیگر مواردی است که کمک فراوانی به بهبود کیفیت و پیشرفت کار ما کرده است که در آینده نزدیک نتایج آن ملموس‌تر خواهد شد.

وجود دفتر مرکزی در تهران چه کمکی به مشتریان می‌کند؟

مرادشاهی: مطمئنا احداث دفتر مرکزی و انبار مجهز پراتیک در تهران، امکان خدمات‌دهی به شبکه خریداران پراتیک را در کمترین زمان ممکن ایجاد خواهد کرد. ما رعایت حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محترم را از اصول اولیه کاری خود می‌دانیم و طی سال‌ها خدمات‌رسانی در صنعت در و پنجره به این نتیجه رسیده‌ایم که با احترام به مشتری، خدمات‌رسانی منظم و ایجاد شرایط مناسب می‌توانیم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

سیاست‌گذاری دفتر مرکزی تهران پراتیک چگونه است؟

حمزه ‏لویی: قبل از این‌که به این سوالتان پاسخ بدهم لازم است به چند نکته اشاره‌کنم. ما اگر درد صنعت و مشکلاتی را که برای تولیدکننده پروفیل به وجود می‌آید متوجه نشویم نه خودمان پیشرفت می‌کنیم و نه شرکای ما که پنجره‏ سازها هستند منتفع می‌شوند. مهم‌ترین معضل پنجره‏سازهای کشور تعدد کارگاه‌ها یا به تعبیر خودمانی زیادشدن دست است، به‌گونه‌ای که مثلا کارگاهی با دو سه نفر کارگر به‌راحتی می‌تواند با کارخانه‌ای که میلیون‌ها هزینه کرده و ده‌ها نفر نیروی کار دارد رقابت کند و وقتی هم به سود می‌رسند آن‌کسی که هزینه کمتری کرده است سود بیشتری می‌برد. کارگاه کوچکی که هزینه‌های جاری کمتری دارد قیمت‌ها را می‌تواند به‌گونه‌ای به بازار ارائه دهد که یک کارگاه بزرگ با هزینه‌های بالاتر نمی‌تواند این قیمت را بدهد لذا در این رقابت نابرابر کارگاه بزرگ‌تر شکست می‌خورد.

عرضه و تقاضا در بازار در و پنجره یو.پی.وی.سی متوازن نیست. وقتی کسی در این بازار هزینه‌ای می‌کند باید سود لازم را ببرد تا بتواند ادامه حیات بدهد. وقتی پنجره ‏سازی یک محصولی تولید می‌کند با در نظر گرفتن تمامی هزینه‌های جاری و مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد اگر حداقل 25 درصد سود نبرد نباید کار کند چراکه هم ازنظر اقتصادی متضرر می‌شود هم ازنظر روحی و روانی دچار خسران می‌شود. یکی دیگر از معضلات صنف ما تعدد کسانی است که علم، فن و توان لازم را برای امر تولید ندارند و به دلایل دیگری به این بازار وارد شده‌اند.

سیاست‏ گذاری‏ های پراتیک مسلما با توجه به این معضلات اساسی و در نظر گرفتن واقعیات موجود در این حوزه انجام می‏ شود.

همان‌طور که اشاره کردید از سویی ما تعداد زیادی پروفی ل‏ساز و کارگاه پنجره ‏سازی داریم که به نظر بیشتر از حد نیاز است و از سوی دیگر شاهد رکود در بازار هستیم. به نظر شما این دوگانگی که واقعیت بازار ما است چگونه قابل‌حل است؟

حمزه ‏لویی: رکود در بازار از زمانی شروع شد که پروژه‌های مسکن مهر تقریبا به پایان رسید چون هنگام شروع این طرح به دلیل نیاز بازار، کارگاه‌های زیادی به‌صورت قارچی رشد کردند و پس از فروکش کردن تقاضاهای آن دوره، با تعداد زیادی کارگاه و کارخانه پروفیل و پنجره مواجه شدیم که بیکار شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با یک‌چهارم ظرفیت تولیدشان کار می‌کنند و هزینه‌های سربارشان از سودشان بیشتر است. به نظر ما که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنیم و بسیاری از مسائل را از نزدیک درک کرده‌ایم برای مقابله با این شرایط باید دو مسئله را در نظر بگیریم؛ اولین مورد، بحث کیفیت است که متاسفانه برخی دوستان به دلیل شرایط بازار و راضی بودن به حداقل سود چندان به آن توجه نمی‌کنند. دومین مورد، کامل بودن سبد کالا است. یکی از دلایلی که پروفیل‌های خارجی در شرایط فعلی بازار می‌توانند بفروشند ضمن این‌که قیمتشان را به قیمت پروفیل داخلی نزدیک کرده‌اند کامل بودن سبد کالا و متنوع بودن تولیداتشان است. متاسفانه پروفیل‌های ایرانی عموما از این نظر ضعیف هستند و نهایتا دو سه سری بیشتر تنوع ندارند.

ما سعی کردیم به تولید و عرضه پروفیل پراتیک به‌صورت بازاری نگاه نکنیم به این معنی که برای این‌که بتوانیم بفروشیم قیمت را پایین بیاوریم که همراه آن کیفیت هم پایین خواهد آمد؛ یا این‌که قیمت و کیفیت را بالا ببریم برای به دست آوردن آن دو سه درصد بازار که جنس خیلی باکیفیت می‌خواهند. ما در این راه دو سیاست را پیش رویمان گذاشتیم. سیاست اول انحصار است و سیاست دوم کیفیت همراه باقیمت رقابتی است.

در مورد این دو سیاست بیشتر توضیح می‌دهید؟

حمزه‏ لویی: در مورد بحث انحصار، کاری که مدنظر ما است این است که با تعداد مشخص و تائید شده‌ای از دوستان و همکارانی که یک سری شاخص‌های مورد نظر را دارند کار کنیم و از پراکندگی و گستردگی بیش‌ازحد که در آینده مشکل‌ساز خواهد شد جلوگیری کنیم. ما قصد نداریم در امر توزیع نماینده‌ای بپذیریم و تنها نمایندگی تولید خواهیم داشت. دفتر و انبار مرکزی ما در تهران هم به همین منظور و به جهت کمک به تسریع روند ارسال کالا به نقاط مختلف راه‌اندازی شده است.

هنگام آغاز به کار مجموعه با حدود 30 قالب استارت زدیم که حجم بالایی است. این کار به این دلیل بود که پراتیک بتواند همه نیازهای یک پنجره‏ساز را پاسخ دهد و سبد کالایی کاملی به بازار عرضه کند. پروفیل پراتیک در حال حاضر سبد کالایی بسیار متنوعی دارد درعین‌حال که به همین حد بسنده نکرده‌ایم و به‌زودی خبرهای خوبی درباره افزودن سیستم‌های جدید خواهیم داشت. دومین مورد بحث کیفیت است به‌نوعی که بتواند در بازار رقابتی خودش را نشان بدهد و تاثیرگذار باشد. مواد اولیه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی پودر پی.وی.سی است که در تمام تولیدات مشابه است ولی موردی که می‌تواند در کیفیت پروفیل تاثیر بگذارد افزودنی‌هایی است که به این مواد اولیه اضافه می‌شود به‌اضافه نوع اکسترودر، نوع قالب و مهم‌تر از همه این‌ها مدیرتولید و نیروی فنی که مراحل مختلف پروسه تولید را مدیریت و هدایت می‌کند. ما در مجموعه پراتیک از یک مدیر تولید فوق‌العاده حرفه‌ای استفاده می‌کنیم که تمامی استانداردهای بین‌المللی تولید مانند RAL و... را رعایت می‌کند به‌گونه‌ای که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این استاندارد را دریافت کنیم. محصولات ما ازلحاظ ضخامت می‌تواند با تمام پروفیل‌های وارداتی رقابت کند و در کنار قیمت مناسبی که داریم به‌راحتی می‌توانیم در بازار با این محصولات رقابت کنیم.

 چگونه می‌توان کیفیت بالا را با قیمت مناسب یا رقابتی در کنار هم جمع کرد؟

حمزه‏لویی: ما تلاش کردیم هزینه‌های سربار را در تولید کم کنیم تا به قیمت رقابتی و مناسبی برای بازار دست پیدا کنیم. کم کردن میزان پرت زمان و مواد اولیه هم دراین‌بین خیلی مهم است. مهم‌تر از همه این‌ها چشم‌پوشی از سود آن‌چنانی است به این معنی که ما به دنبال گرفتن سود آن‌چنان زیاد از کارمان نیستیم و مسائل دیگری را هم در نظر می‌گیریم. ما به مشتری و پنجره‏سازی که به‌نوعی شریک تجاری ما است توجه داریم و سعی کردیم قیمت را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که سود آنها هم لحاظ شود. درواقع ما با مدیریت منابع و هزینه‌ها و کنترل مناسب تولید تلاش کردیم که بدون پایین آوردن کیفیت محصول به یک قیمت مناسب و رقابتی برای بازار دست پیدا کنیم.

در خصوص تنوع محصولات پراتیک کمی توضیح دهید؟

حمزه‏لویی: مجموعه پراتیک در حال حاضر نزدیک به 30 مقطع مختلف پروفیل تولید و به بازار عرضه می‌کند که در ماه آینده تمامی این مقاطع به‌صورت لمینیت نیز به بازار ارائه خواهند شد. تمامی مقاطع مورد نیاز سیستم‌های لولایی 4 کانال ـ سری 60 را در تیپ‌های مختلف داریم. در بخش کشویی تک‌ریل تمامی مقاطع و حتی کشویی تک‌ریل به‌صورت فرانسوی را داریم. ضمن این‌که ما تمام این مقاطع را در دو نوع اکونومی و لوکس داریم که قالب‌ها یکی است ولی در ضخامت‌ها تفاوت وجود دارد.

نحوه ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش در مجموعه پراتیک به چه شکل است؟

حمزه‏لویی: به دلیل همان بحث انحصار که مطرح کردم ما بر روی خدمات پس از فروش حساسیت ویژه‌ای داریم و تلاش می‌کنیم تک‌تک کسانی که با مجموعه ما همکاری دارند درنهایت آرامش و آسودگی به فعالیتشان ادامه دهند و کمترین مشکلی برایشان به وجود نیاید. در بحث کارگاه‌ها، سمینارهای آموزشی و نمایشگاه‌ها نیز به‌شدت همراه و پشتیبان همکارانمان هستیم چون معتقدیم برای حفظ برند و شناسنامه کار باید این حمایت و همراهی وجود داشته باشد. فعالیت ما یک همکاری دوطرفه است و سعی می‌کنیم کسانی به مجموعه اضافه شوند که بتوانند به ما هم کمک کنند و در کنار هم کار را پیش ببریم.

  

نشریه پنجره ایرانیان-شماره ۱۱۸-مرداد۹۶

 


ثبت نظر

ارسال