در گفتگو با مدیر کارخانه آلوترم مطرح شد؛

هیچ وقـت از کیفـیت نزدیم

پنجره‌ایرانیان؛ صنعت آلومینیوم صنعتی گران است. از ماشین‌آلات گرفته تا محصولات خروجی از کارخانه‌ نسبت به دیگر محصولات قیمت بیشتری دارد. تولیدکنندگان مختلف در صنعت آلومینیوم طی سال‌ها گذشته بر این تلاش بوده‌اند تا محصولاتی با توجیه اقتصادی از این عنصر تولید کنند. شرکت آریا هامون آذر یکی از این تولیدکنندگان است که با توجه به تجارب و سوابق 30 ساله موسسین خود در صنعت آلومینیوم، در این مسیر گام برداشته است.
  • یکشنبه 24 تیر 1403 ساعت 6:28

 

اکبر محمودیه فارغالتحصیل دکتری مهندسی شیمی مدیر کارخانه آلوترم از مجموعه آریا هامون آذر است. با او در روزهای برگزاری شانزدهمین نمایشگاه دروپنجره تهران در محل غرفه این شرکت، به گفتوگو نشستیم. این گفتوگو را در ادامه میخوانید.   

 

این حضور ذهن در نشریه پنجرهایرانیان وجود دارد که پیشتر هم، با مدیران و مسئولان مجموعه آریا هامون گفتوگو شده است اما بر اساس یک سنت رسانهای و به این دلیل که در هر شماره به احتمال زیاد مخاطبان جدید به خوانندگان اضافه میشوند، بحث را از اینجا شروع میکنیم که اطلاعاتی از فعالیتهای مجموعه در اختیار مخاطبان قرار بدهید...

ما در مجموعه آریا هامون آذر که با نام تجاری آلوترم شناخته می‌شود در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی صنعتی و ساختمانی فعالیت داریم. البته این توضیح وجود دارد که بیشتر تولیدات ما تقریبا بیش از80 درصد، مربوط به  حوزه ساختمانی است که شامل دروپنجره و نما است.

توضیحی که درباره مجموعه آلوترم وجود دارد این است که در این مجموعه از صفرتا صد پرس اکستروژن گرفته تا ریخت بیلت، را خودمان انجام می‌دهیم یعنی علاوه بر اینکه بیلت را از برخی از شرکت‌های معتبر تهیه می‌کنیم، برای تامین نیازهای مجموعه، ریخت بیلت را خودمان نیز انجام می‌دهیم. واحد تولید پرس اکستروژن نیز توسط خود ما انجام می‌شود. باید این را هم عرض کنم که مجموعه ما مانند برخی از شرکت‌ها نیست که مثلا آنادایزینگ و آبکاری را برون‌سپاری کند. واحد آنادایزینگ ما در کارخانه مستقر است و به جرات می‌توانم عرض کنم که این واحد یکی از بهترین خطوط در خاورمیانه است و در میان سه خط برتر آنادایزینگ  خاورمیانه جای می‌گیرد که ما در این حوزه 14 شید رنگی را در این خط تولید می‌کنیم.

میزان تولیدات این مجموعه چقدر است؟

ما در حال حاضر در خطوط تولید آلوترم ماهانه 700 الی 750 تن تولید پرس اکستروژن داریم. این را هم باید عرض کنم که یک خط جدید پرس‌اکستروژن 7 اینچی خریداری کرده‌ایم که مراحل بهره‌برداری آن، در حال انجام است و به زودی، تولید ما به بیش از 1200 تن درماه خواهد رسید. واقعیت این است ما برای رسیدن به این نقطه تلاش زیادی کرده‌ایم. واقعیت این است آلوترم در این چهار سال، مسیر ده ساله را با تکیه بر عقبه نیروی انسانی و سرمایه‌گذاران آن از جمله جناب آقای جلیلوند و جعفری (که در صنعت آلومینیوم از سال 1350 فعال بوده‌اند و بیش از نیم قرن تجربه در این زمینه دارند) طی کرده است.

وقتی خدمت تولیدکنندگان آلومینیوم به ویژه در زمینه ساختمانی میرسیم این سوال که شاید کمی هم تبلیغی باشد، به ذهن میرسد  چرا برخی میگویند به کاربردن آلومینیوم در صنعت ساختمان، اتلاف منابع کشور است؟ برخی دائم تکرار میکنند آلومینیوم به دلیل ارزش بالا باید در صنایع حساس استفاده شود. پاسخ شما به عنوان یک متخصص چیست؟

من به این دلیل که در دانشگاه تدریس دارم و در صنعت هم فعال هستم، هم از موضوعات علمی در این زمینه مطلعم و هم از نظر تجربی به اندازاه کافی این حوزه را می‌شناسم. شاید به همین دلیل باشد که انتقادات جدی به این نوع گفتار دارم. شنیدن این جمله ممکن است بسیار خوب باشد و مخاطب را هم تحت تاثیر اما سوال این است آن‌هایی که چنین نقدی را وارد می‌کند مطلع‌اند که آیا تخصص استفاده از آلومینیوم در صنایع حساس مثل صنعت الکترونیک، هواپیماسازی و ... در کشور وجود دارد؟ آیا زمینه، ساختارها و زیر ساختارهای کافی در کشور، ایجاد شده است؟ من همین چندی پیش دریکی از رسانه‌ها مطلبی می‌خواندم که کمبود شدید پودر آلومینا داریم همین موضوع مشکلات بسیار زیادی را در این صنعت به وجود آورده است. از سوی دیگر میزان اشتغال‌زایی که همین صنعت با مختصات موجود در کشور ایجاد کرده، چقدر است؟ بنابراین آن‌هایی که از این مسائل مطرح می‌کنند و می‌خواهند به صنعت انتقاد کنند بد نیست در آغاز موضوعات مرتبط با صنعت را در کشور به دست آورند و بعد طرح موضوع کنند. به‌عنوان مثال اگر ترکیه زیرساخت‌ها را دارد و در صنایع حساس خود از آلومینیوم استفاده می‌کند یکی از دلایلش این است که از سال‌ها پیش در حال آماده کردن این حوزه بوده است یا در دیگر کشورها نیز همین روند برقرار است. اما درمجموع من هم معتقدم که بالاخره باید فلزی را به‌عنوان جایگزین آلومینیوم معرفی کنیم در این مسیر تحقیقات فراوان نیاز است البته صنعت آلومینیوم یک‌بار به سمت استفاده از یو‌پی‌وی‌سی رفت اما این محصول پلیمری نتوانست جایگزین آلومینیوم شود. آلومینیوم در مقطعی در استفاده‌های ساختمانی رکود پیدا کرد اما دوباره به حالت اولیه برگشته و بازار رونق یافته است. به‌هرحال اگر کسی چنین ادعایی دارد باید جایگزین مناسبی برای این فلز پیدا کند.

شما و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان کار مشابهی انجام میدهید و تولیدات مشابهی دارید بنابراین وقتی من به عنوان یک مشتری بخواهم سراغ شما بیایم، بر اساس ویژگیهای شماست. این ویژگیها چیست؟

من در آغاز عقبه مجموعه آلوترم را عرض کردم. اما تاکیدم این است که تفاوت ما نسبت به دیگران کیفیت ما است. ما در سال‌های فعالیت بر پارامتر کیفیت بسیار کار کرده‌ایم  و روی افزایش آن خیلی وقت گذاشته‌ایم. موسسین و صاحبان سرمایه در آلوترم، کارخانه‌های دیگر آلومینیومی هم داشتند اما اگر سوال این باشد چرا آلوترم را تاسیس کردند پاسخش این است که آن‌ها می‌خواستند محصولی باکیفیت بالاتر، و راحت‌تر در اختیار مشتریان قرار بگیرد.  ما در آلوترم به‌طور مستمر ایده نو داریم. همین حالا در حال کار بر روی رنگ‌های جدید و آنادایز کار می‌کنیم و  بر موضوع نانو رنگ‌ها در زمینه الکترواستاتیک  تمرکز داریم.  دلیل همه این اقدامات این بود که آقای جعفری خودشان سازنده بودند و مشکلات را کامل می‌دانستند و آلوترم تاسیس شد تا با دیگران در این زمینه‌ها تفاوت داشته باشد.

سهم شما از بازار صنعت آلومینیوم مشخص است؟ آیا برنامهای برای افزایش تولید دارید؟

واقعیت این است ما در این صنعت و در بسیار موارد دیگر، آمار دقیقی نداریم. اینکه هر مجموعه میزان تولیدش مشخص است، صحت دارد  اما سرجمع همه این موارد را کسی تعیین نکرده است. شما در همین نمایشگاه وقتی در همین سالن میلاد گردش کنید، شرکت‌های معتبری را می‌بینید که فروش هرکدام از این شرکت‌ها مشخص است؛ تولید آن‌ها مشخص است، اما کسی پیدا نشده که بیاید جمع بازار را تعیین کند. این‌یک خلا جدی است که ما آمار در صنعت‌مان نداریم. جالب است که محاسبه‌اش  کار ساده‌ای است. چون بیلت در بورس خریدوفروش می‌شود و میزان استفاده از آن مشخص است. ما خودمان در ماه 700 الی 800 تن پروفیل تولید می‌کنیم و برنامه داریم در سال جاری 10 هزار تن تولید داشته باشیم. اما در مسیر تحقق این برنامه، موانعی وجود دارد. به‌عنوان مثال در فصل گرم، قطعی برق داریم و در فصل زمستان به دلیل نبود گاز ممکن است خطوط تولید با مشکل مواجه شود به همین دلیل معمولا این برنامه‌ها، با مشکل مواجه شود اما احتمالا می‌توانیم تولید را حد 8000 تن ثابت نگه داریم با این حال کیفیت محصول را تغییر نداده‌ایم.

سوال این است با چه دستور کاری در نمایشگاه در و پنجره شرکت کردید؟

همه می‌دانیم از حدود سال‌های 98 و آغاز کرونا، دیگر نمایشگاه‌ها رونق گذشته را ندارد با این حال ما در این نمایشگاه حاضر شدیم تا بتوانیم ضمن ارائه محصول جدید، دید و بازدید با نمایندگی‌هایمان را در دستور کار داشته باشیم و بتوانیم با همکاران نیز در تهران، ارتباط داشته باشیم. مدیرعامل ما جناب آقای جعفری هم همین تاکید را دارند که فرصت نمایشگاه بیشتر همان جنبه دید و بازدیدهایش مهم است.

نمایشگاه این دوره را چطور ارزیابی میکنید؟

این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های دوره اخیر که بعد از کرونا برگزار شد، نمایشگاه بهتری بود. در نمایشگاه‌های قبل، رکود در نمایشگاه دیده می‌شد اما این نمایشگاه بازدیدکنندگان بیشتری دارد.

 

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این مطلب اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال