اعتصامی مدیرعامل کیمیا بسپار:

می‌خواهیم آبروی صـنعت باشیم

پنجره‌ایرانیان؛ شرکت کیمیا بسپار پلاست تولیدکننده انواع پایدارکننده‌های حرارتی (استابلایزر ‌پی‌وی‌سی  بر پایه سرب و پلی‌اتیلن وکس) است. مدیرعامل این مجموعه می‌گوید: شرکت کیمیا بسپار پلاست مجموعه‌ای بزرگ است که در تولید انواع پایدار کننده‌های حرارتی استابلایزر پی‌وی‌سی بر پایه سرب و پلی‌اتیلن وکس فعال است و  در صنایع مختلف ازجمله انواع پروفیل‌های دروپنجره، دیوارپوش، کف‌پوش، سقف‌های کاذب، پنل‌ها و قطعات چوب پلاستیک، انواع ورقه‌ای خشک دارویی، بهداشتی و بسته‌بندی، شلنگ و تیوب، پلاستیسول و چرم مصنوعی، ورق‌های فشرده و فومیزه و انواع لوله و اتصالات پی‌وی‌سی بوده و با ارائه راهکارهای روز دنیا به تولیدکنندگان در کنار کالایی مرغوب و باکیفیت آن‌ها را در مسیر تعالی همراهی می‌کند.
  • یکشنبه 18 شهریور 1403 ساعت 4:21

بنا به گفته اعتصامی: شرکت کیمیا بسپار پلاست از جمله شرکت‌های معتبر تامین‌کننده افزودنی‌ها در صنعت پلیمر، ازجمله انواع روان کننده‌ای داخلی و خارجی، انواع کمک فرایندها و اصلاح‌کننده‌های ضربه بر پایه آکریلیک، رنگ‌دانه‌های آلی و معدنی و مستربچ‌های میکرو گرانول و … ، با اخذ نمایندگی انحصاری فروش از برندهای مطرح اروپایی و تامین اقلام وسیعی از مواد اولیه موردنیاز در این صنعت، همواره پشتیبانی مطمئن برای تولیدکنندگان در این حوزه بوده و خواهد بود.

در شانزدهمین نمایشگاه دروپنجره تهران، فرصتی دست داد تا با مسعود اعتصامی، گپ‌وگفتی داشته باشیم که مشروح آن در ادامه آمده است: ما در  هر شماره خوانندگان جدیدی داریم که ممکن است درباره کیمیابسپار شناخت دقیقی نداشته باشند. در صحبت‌های قبل از مصاحبه گفتید که تولیدکننده استابلایزر هستید، بنابراین بد نیست توضیح دهید که استابلایز چیست و به چه کار می‌آید؟

ببینید! پی‌وی‌سی ماده‌ای است که رزین آن به دلیل خواص مکانیکی‌اش (صرف‌نظر از اینکه کیفیت خوب دارد یا بد) بدون افزودنی‌هایی که به آن ثبات و پایداری می‌دهد، قابلیت استفاده ندارد. استابلایزر در واقع اصلی‌ترین افزودنی پی‌وی‌سی است که به کمک آن می‌توان مصنوعات پی‌وی‌سی را تولید کرد.

 

این افزودنی که می‌گویید از نظر علمی احتمالا باعث واکنش‌هایی می‌شود که به ما اجازه می‌دهد بتوانیم با آن یو‌پی‌وی‌سی تولید کنیم. درست برداشت کرده‌ام؟

ببینید! خود رزین پی‌وی‌سی مانند پلی‌اتیلن نیست که به‌تنهایی قابلیت تولید محصول داشته باشد. در پلی‌اتیلن ماده اولیه را به تنهای داخل اکسترودر وارد می‌کنید و محصول تولید می‌شود اما در پی‌وی‌سی باید افزودنی‌هایی داشته باشید که خواصی جدید به این ماده بدهد چون این ماده طوری است که وقتی به دمای 150 درجه می‌رسد، می‌سوزد و تبدیل به کربن می‌شود. حالا در پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی استابلایزر یا همان پایدارکننده‌های حرارتی نه تنها باید پایداری حرارتی به محصول بدهد بلکه باید پایداری محیطی هم ارائه دهد چون این مصنوعات پی‌وی‌سی ممکن است در شرایط بد آب و هوایی قرار بگیرد مثل سرما، گرما، باران‌های اسیدی و ... بنابراین حتما باید پایدارکننده باکیفیت خوب و خاص داشته باشید.

برخی از این پروفیل‌ها همان‌طور که گفتید ممکن است تغییر رنگ یا حتی تغییر شکل ظاهری بدهند، سوال این است چنین تغییراتی، از کیفیت بد استابلایزر است یا خیر مشکل جای دیگر است؟

به نظر من مساله اصلی در این زمینه موضوع ارزان‌سازی است که برخی از تولیدکنندگان، در دستور کار دارند و به همین دلیل میزان کربناتی که در محصول استفاده می‌کنند بالاست و همین موضوع محصول را از استاندارد خارج می‌کند. آن‌ها فشار را هم بالا می‌برند که پخت بیشتری از اکسترودرها بگیرند. این بخشی از استابلایزر که باید باعث پایداری محیطی باشد و برای همین استابلایزر را اضافه می‌کنیم، از آن کم‌تر استفاده می‌کنند که ممکن است بعد از 6 ماه شروع به زرد شدن کند چون پایداری محیطی ندارد.

درتولید افزودنی هم درجاتی وجود دارد؟

بله ما در این حوزه، کدهای مختلفی از محصول  داریم که هرکدام بسته به این است که چطور خط تولیدی داشته باشید (کونیکال یا پارالل، بزرگ یا کوچک) یا می‌خواهید چه میزان کربنات  استفاده کنید. برای اینکه کدام یک از این کدها را استفاده کنید حتی به این بستگی دارد که دستگاه شما، ساخت کجاست، ترکیه یا ایران؟ خلاصه اینکه به همه این‌ها ربط دارد. 

در صحبت‌هایتان این را شنیدم که می‌گفتید حوزه کاریتان بیشتر خارج از کشور است...

بله ما بیشتر درزمینه صادرات کار می‌کنیم.

نکته این است مثل شما در بازار، تولیدکنندگانی از کشورهای مختلف در بازار صادراتی حضور دارند شما به عنوان یک شرکت ایرانی چه می‌کنید تا سهم بیشتری از این بازار را به دست آورید؟

من همیشه نیم‌نگاهی به تجار بزرگ دارم یا کشورهایی که در این مسیر موفق بوده‌اند. من به چینی‌ها نگاه می‌کنم. آن‌ها هم قیمت را بهینه می‌کنند هم کیفیت را؛ زمانی معروف بود که تولیدات چینی کیفیت چندانی ندارد اما الان این‌طور نیست. من سعی کردم از آن‌ها الگو بگیرم تا قیمت و کیفیت تناسب خوبی باهم داشته باشد. ما سعی کرده‌ایم این را رعایت کنیم چون چیزی که در بازار جهانی مهم است ثبات کیفیت است. ما ثبات کیفیت را رعایت کرده‌ایم و مشتریان در طول چند سال بر این موضوع وقوف پیدا کردند و طی چند سال به تعداد آن اضافه شد.

من با تولیدکنندگان زیادی صحبت کرده‌ام. در این صحبت‌ها به این نکته رسیده‌ام که صادرات کار بسیار سختی است و همه آن‌ها نیز بر این موضوع تاکید داشته‌اند. چطور است که شما در کیمیا بسپار به این راحتی از صادرات حرف می‌زنید؟؟

اصلا به راحتی نیست. این حوزه فاجعه است. کار صادرات آن‌هم با  محدودیت‌هایی که برای ما تولیدکنندگان در ایران وجود دارد، کار بسیار سختی است اما به‌ مرور زمان اعتمادی بین ما و مصرف‌کننده خارجی به وجود آمده است. در داخل هم رفتارها کمی از تحریم‌های خارجی نیست. دستورالعمل‌هایی که در این زمینه وجود دارد بسیار سخت‌گیرانه و آسیب‌زا است اما ما در این زمینه آب‌دیده شده‌ایم و می‌توانیم شرایط سخت داخل  و خارج را تحمل می‌کنیم.

با این اوصاف در نظر ندارید که سهمی از بازار داخل را هم به خودتان اختصاص بدهید؟

 دقیقا این برنامه را داریم و سعی می‌کنیم این اتفاق بیفتد. اساسا حضور ما در این نمایشگاه نیز بر همین دلیل است تا بتوانیم با ارائه محصولات مناسب، فضا را برای شرکت‌های خارجی که محصولاتشان را به ایران می‌آورند محدود کنیم.

برخی از شرکت‌ها با افتخار از استفاده مواداولیه خارجی حرف می‌زنند و مثلا نام برند ترک را می‌‌آورند و می‌گویند که مواد مورد نیازشان را از آن شرکت تهیه می‌کنند...

این موضوعی قابل افتخار نیست چون ما در کیمیا بسپار به آن شرکتی که آن‌ها نام می‌برند، مواد اولیه می‌فروشیم. این صنعت ایرادی که دارد، این است که به لحاظ ذهنی نمی‌توانند تولیدکنندگان داخلی را بپذیرند اما واقعیت این است ما محصول باکیفیتی را تولید می‌کنیم که با استناد به سندهای مکتوب، داریم به خارج صادر می‌کنیم و شرکت‌های زیادی وجود دارند که مواد اولیه خود را از ما خرید کرده‌اند، با آن محصولی تولید کرده‌اند که دوباره به ایران آمده و توسط تولیدکننده داخلی استفاده می‌شود.

درشانزدهمین نمایشگاه در وپنجره هستیم. به نظر شما این رخدادها برای صنعت مناسب است؟

بله. با این حال من احساس می‌کردم نمایشگاه ضعیف‌تر از این باشد اما  اوضاع بهتر از حدس گمان‌های ما بود طوری‌که ما در دو روز اول، فروش خیلی خوبی داشتیم و به همکاران عرض کردم همین میزتان هم برای ما کافی است و اگر اتفاق دیگری نیفتد نیز کفایت می‌کند. 

کیمیا بسپار قرار است به کجا برسد؟

ما امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که بسیاری از محصولات این صنعت در ایران قابل تولید باشد و روند واردات از خارج متوقف ‌شود تا نیاز به خارج نباشد. ما می‌خواهیم محصولات باکیفیت برای کشورهای شرق  اروپا تولید کنیم تا مانند چینی‌ها بازار را در اختیار بگیریم البته قبل از اینکه هندی‌ها اینکار را انجام بدهند.

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این مطلب اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال