محمد زرین کلاه مدیر عامل شرکت الوتک مطرح کرد:

پرتیچی ایتالیا و الوماتک آلمان

سازنده با کیفیت‌ترین ماشین‌آلات صنعت آلومینیوم و یو‌پی‌وی‌سی

پنجره‌ایرانیان؛ محمدزرین کلاه مدیرعامل شرکت تجهیز صنعت آلومینیوم هزاره سوم که نمایندگی پرتیچی ایتالیا را دارد، می‌گوید: شرکت پرتیچی ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین سازندگان ماشین‌آلات ویژه کار با پروفیل‌های آلومینیومی، آهنی و پی‌وی‌سی در دنیا است، که به همکاری‌های مثمر ثمر خود با شرکت الوتک در بازارهای ایران ادامه می‌دهد.   
  • یکشنبه 18 شهریور 1403 ساعت 4:21

 

او یک‌بار در خلال برگزاری نمایشگاه بیگ‌فایو گفته بود: تولید چه در سطح محصولات و چه در سطح ماشین‌آلات نمی‌تواند منحصر به بازارهای داخلی باشد. به‌طور عمومی تمام شرکت‌های بزرگ در طرح‌های توسعه‌ای و در چشم‌انداز خود برنامه‌هایی تدوین می‌کنند که مطابق آن با افزایش سطح ارتباطات بین‌المللی و ایجاد شبکه‌ای از رابطان بتوانند در بازارهای جهانی حضور داشته باشند.

در روزهای برگزاری شانزدهمین نمایشگاه دروپنجره تهران، فرصتی دست داد تا با آقای زرین‌کلاه به گپ و گفت بنشینیم. آنچه در ادامه آمده است، مشروح این گفتگو است:

به‌عنوان آغازینه بحث بد نیست کمی درباره کاری که انجام می‌دهید صحبت کنیم. موافقید؟

بله حتما! شرکت ما، شرکت تجهیز صنعت آلومینیوم هزاره سوم و نماینده رسمی الوماتک آلمان و پرتیچی ایتالیا است. ما به‌صورت مستقیم نماینده انحصاری پرتیچی ایتالیا هستیم اما در برند الوماتک به این دلیل که این شرکت به‌صورت منطقه‌ای عمل می‌کند و دفتر منطقه‌ای آن در ترکیه مستقر است، زیر نظر دفتر آن‌ها در ترکیه عمل می‌کنیم. اما همچنان در این برند هم نماینده انحصاری هستیم.

این موضوع چه مزیتی برای مشتریان ایرانی و به‌ویژه برای صنعت در کشور ما دارد؟

واقعیت این است کشور ما در دوران تحریم به سر می‌برد و به‌طور ویژه در زمینه ماشین‌آلات نیز این تحریم‌ها اعمال شده است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها که پیش‌ازاین در ایران خدمات می‌دادند از ایران رفته‌اند. پیش‌ازاین مثلا شرکت‌های ترکیه‌ای هرچند کیفیت چندانی نداشتند اما در ایران به هر صورت حضور داشتند. دیگر برندهای معتبر نیز حضور داشتند مثلا الوماتک آلمان و پرتیچی ایتالیا نیز در ایران دفتر داشتند اما در حال حاضر این‌طور نیست و ما آخرین بازماندگان شرکت‌های اروپایی در ایران هستیم. ما از ایتالیا نمایندگی انحصاری داریم و علاوه بر ایران، کشورهای عمان، ارمنستان، عراق، افغانستان و پاکستان زیر نظر دفتر ما هستند یعنی کلیه خدمات فروش و پس از فروش توسط دفتر ما در این کشورها انجام می‌شود. 

برخی از کسانی که در زمینه ماشین‌آلات در ایران کار می‌کنند، به سمت تولید ماشین‌آلات رفته‌اند. شما که از قدیمی‌های این صنعت هستید، چرا خودتان تولید نمی‌کنید؟

اگر قرار باشد به زبان ساده بگویم، باید عرض کنم بیشتر کسانی که مصداق سوال شما هستند، تخصص چندانی در حوزه صنعت ماشین‌آلات و امور فنی آن نداشتند. من تا امروز سمت این حوزه نرفته‌ام چون فکرم این است اگر قرار است ماشین تولید کنم باید ماشینی تولید کنم که دارای کیفیت مناسب باشد. حتی با برندهای چینی که روی دور پیشرفت هستند و پا به‌پای صنعت خودروی چین در این حوزه نیز فعال هستند. اگر قرار باشد این کار را انجام بدهیم در گام اول ماشین‌آلات کوچک پرتیچی را مونتاژ خواهیم کرد که خود شرکت هم موافق است اما اگر به هر دلیل مثل تحریم یا ترس از آمریکا این اجازه به ما داده نشود، سراغ ماشین‌های چینی خواهیم رفت اما به‌هیچ‌عنوان از نمونه‌های ترکیه کپی و مونتاژ نخواهیم کرد. ما کپی‌ساز ترکیه‌ای‌ها نخواهیم شد.

چرا این موضوع به‌عنوان خط قرمز شما طرح شده است؟

ببینید! موضوع ازنظر ما بسیار واضح است. دستگاه‌های چینی از روی دستگاه‌های اروپایی کپی شده است. در بسیاری از موارد حتی رنگ و طرح همان رنگ و طرح برندهای اروپایی است و در بحث مونتاژ که جاری خود، من ترجیح می‌دهم کپی برند خوب را در ایران بفروشم تا اینکه بخواهم با یک برند ناشناخته که فقط اختصاصی‌سازی شده، و کیفیت را پایین آورده‌اند تا ارزان‌سازی شود و حتی ورق‌های کم کیفیت در آن به‌کاررفته است، کار کنم. من سراغ این کارها نخواهم رفت به این دلیل که نمی‌توانم به اعتمادی که طی سال‌ها به‌عنوان سرمایه ما جمع شده، پشت پا بزنم و مشتریان ایرانی را که در این سال‌ها به ما اعتماد کرده‌اند، ناامید کنم. مشتریان ما عمدتا از بزرگان این صنعت هستند که اگر قرار باشد نام ببرم تصور می‌کنم ممکن است نام آن‌ها از قلم بیفتد. ما در بازاری کار می‌کنیم که شرکت‌ها در پروژه‌های بزرگ کار می‌کنند. ماشین‌آلات ما ازنظر قیمتی برای دروپنجره‌سازان محلی ساخته نشده است. 

به‌طورقطع کسان دیگری هم مثل شما هستند که خدمات مشابهی ارائه می‌دهند. منظورم این نیست که نماینده پرتیچی هستند. خیر! منظورم نماینده یکی از شرکت‌های دیگر با ارائه خدمات مشابه یا تولیدکننده. در این بازار شما چه ویژگی‌ای دارید که من به‌عنوان مشتری شمارا انتخاب کنم؟

همان‌طور که عرض کردم ما نماینده انحصاری هستیم و به‌طور مستقیم با شرکت‌های اروپایی کار می‌کنیم. درزمینه ماشین‌آلات هم به‌طور مشخص آنچه اهمیت دارد، خدمات پس از فروش است. شما اگر بهترین ماشین را هم خریداری کنید اما خدمات پس از فروش مناسب نداشته باشد، آن ماشین مثل یک تکه آهن می‌ماند که باید کیلویی بفروشید. به‌عنوان نمونه اگر شرکت بزرگی باشید که چند پروژه معظم دارد به‌طورمعمول در این پروژه‌ها زمان‌بندی بسیار مهم است و تاریخ تحویل شما مشخص است. معمولا هم در این قراردادها، خسارت دیرکرد در نظر گرفته شده است. حالا فرض کنید در جریان تولید یکی از ماشین‌های شما به هر دلیل متوقف شود. اگر برای این ماشین، خدمات پس از فروش مناسب و سریع وجود نداشته باشد تمام پروژه‌های شما با مخاطره و ضرر مواجه خواهد شد. مجموعه ما این حسن را دارد که تیم کامل فنی دارد که نظیرش در کشور کم است. این تیم متشکل از افرادی است که همه مهندس برق هستند و در آلمان و ایتالیا آموزش دیده‌اند. ما در این تیم آدم تجربی و غیرآموزش دیده نداریم. این تیم که میانگین 15 سال سابقه در این  حوزه را داند توان تعمیر کلیه دستگاه‌ها را دارند و به‌طورمعمول تا 99 درصد موارد گزارش‌شده را در داخل کشور تعمیر می‌کنند. در بحث قطعات نیز ما بزرگ‌ترین انبار قطعات را در ایران داریم که گمان می‌کنم این انبار داری 150 هزاریورو  قطعه ماشین‌های الماتک و پرتیچی است. این انبار چنان غنی است که الوماتک ترکیه نیز به دلیل سرعت در دسترسی قطعات موردنیاز خود را به ما سفارش می‌دهد.

بیشترین گزارشی که به شما درباره عیب دستگاه و درخواست ارائه خدمات شده، در چه حوزه‌ای بوده است؟

در میان دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پرتیچی که حدود چهار سال است آن‌ها را به فروش رسانه‌ایم و حدود سی خط را راه‌اندازی کرده‌ایم بیشتر اقلام مصرفی است مثلا تیغ‌اره یا فرز. اما در ماشین‌آلات الوماتک که قدیمی‌تر است و کارخانه‌هایی داریم که بیش از 20 سال عمر دارند، مواردی گزارش شده که نیاز به تعمیر داشته است. ما در این زمینه به دلیل اینکه هزینه تعویض دستگاه با این قیمت ارز، بسیار بالا است تا جایی که امکان دارد به پشتوانه تیم فنی و انبار قطعات، دستگاه‌ها را تعمیر می‌کنیم یعنی در 99 درصد موارد مگر اینکه بحث نرم‌افزاری باشد که شرکت مادر تکنولوژی آن را در اختیار ما قرار نداده باشد. در این زمینه وضعیت طوری است که حتی ترکیه هم برای تعمیرات خود به دلیل هزینه پایین‌تر از اروپا، از ما کمک می‌گیرد.

سوالات من تمام شده است. اگر نکته‌ای باقی مانده که بر آن تاکید دارید یا موضوعی بوده که من نپرسیده‌ام و دوست داشتید در متن باشد، بفرمایید... 

ما 120 کارخانه الوماتیک در ایران داریم یعنی کارخانه‌هایی هستند که از محصولات ما خریداری کرده‌اند و خط تولید را با این ماشین‌ها راه‌اندازی کرده‌اند بنابراین الوماتک نیاز به معرفی ندارد. ما در این دوره به نمایشگاه آمده‌ایم تا بتوانیم به اهالی این صنعت پیام دهیم که دستگاه باکیفیت دیگری هم مانند پرتیچی وجود دارد که کیفیت مناسبی دارد و می‌توان از آن نیز استفاده کرد. تاکنون در 20 یا 30 خط از این ماشین‌آلات استفاده شده است و دیگران نیز می‌توانند از این سیستم‌ها استفاده کنند.

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این مطلب اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال