مسعود حکیمی مدیرعامل آلاکس:

گارانتی نه؛ ما از وارانتی حرف می‎‌زنیم

پنجره‌ایرانیان؛ آن‌طور که در معرفی شرکت آلاکس در سایت این مجموعه آمده این شرکت در: در سال 1389 در یکی از مناطق صنعتی تبریز (شهرک سرمایه‌گذاری خارجی) توسط سهامداران فعلی خود (خانواده حکیمی) تأسیس شد که درزمینه‌های طراحی، تولید، بازاریابی و صادرات انواع یراق‌آلات دروپنجره آلومینیومی و یوپی‌وی‌سی فعالیت می‌کند. با گذشت چندین سال تجربه در طراحی محصولاتی با کیفیت بالا، آلاکس یکی از بزرگترین و نام آشناترین برندهای معتبر در ایران محسوب می‌شود که با تنوع و انعطاف‌پذیری محصولات خود هر روز به دنبال فراهم کردن یک زندگی بهتر برای مردم است.
  • چهارشنبه 21 شهریور 1403 ساعت 1:25

مسعود حکیمی مدیرعامل این مجموعه است. در روزهای برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‎‌المللی دروپنجره و صنایع وابسته با او به گفتگو نشستیم. آنچه در ادامه می‌آید مشروح این گفتگو است:

بگذارید بحث را از اینجا شروع کنیم که تولید یراق‌‌آلات مطابق گفته کارشناسان، کار سختی است. چرا سراغ این حوزه رفتید؟

یراق‌آلات صنعتی خاص و فنی است و ارزبری زیادی برای کشور دارد. ما موقعی که در شرکت آکپا شروع به تولیدکننده پروفیل کردیم، بسیاری از یراق‌آلات را وارد می‌کردیم اما همان زمان این نیاز را دیدم که باید یراق‌آلات در ایران تولید شود. قبلا بخش اعظم این محصولات از ترکیه یا چین وارد می‌شد اما نیازها باعث شد به تولید یراق اقدام کنیم و طبیعتا سختی‌های این موضوع را هم به جان خریده‌ایم. این را یادتان باشد چه در کشورهای اروپایی و چه در کشورهای منطقه، نسبت تولیدکننده یراق به تولیدکنندگان پروفیل، بسیار ناچیز است؛ شاید در ایران خودمان300 یا 400 تولیدکننده پروفیل داشته باشیم اما دو یا سه تولیدکننده یراق‌ داشته باشیم. این خودش نشان می‌دهد کار سخت است و هرکسی هم نمی‌تواند وارد این صنعت شود. با این حال جذابیت خودش را هم دارد. طراحی خوبی که برای یراق آلات انجام می‌شود و یک پنجره خوب برای مصرف‌کننده نهایی تولید می‌شود، برای ما کافی است.

شما وقتی یراق را تولید می‌کنید تازه اول راه هستید چون آن طرف‌تر رقیبی دارید  به نام ترکیه. ذهنیت مشتری ایرانی را هم می‌دانید که تولیدات آنها باکیفیت‌تر است. با این مشکل چه کردید؟

ببینید! ذهنیت مشتریان ایرانی چند سالی است که تغییر کرده است و این تغییر را مرهون فضای مجازی هستیم. در بسیاری از صنایع زمانی ما این وضع که گفتید را داشتیم مثلا در صنعت پوشاک لباس ترک معروف بود اما وضع تغییر کرده و الان در صنعت پوشاک برندهای خوبی ایرانی داریم که مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. باید توجه داشته باشید صنعت ترکیه هم روبه افول است. تورم آنجا افزایش پیدا کرده و قیمت تمام شده آنها بالا رفته است بنابراین از کیفیت می‌زنند و قیمت را هم بالا می‌برند طوری که کالا با آن کیفیت و قیمت گران است و مصرف‌کننده ایرانی این را متوجه شده است. فضای، سمینارها و همایش‌های مختلف این آگاهی را به مشتری داده است که می‌تواند فرق بد و خوب را تشخیص بدهد.  من به جرات می‌توانیم بگوییم ما در بحث طراحی از ترک‌ها بسیار جلوتر هستیم. ما تنها کشوری در منطقه هستیم که استاندارهای‌مان با استاندارهای جهانی مطابقت دارد. در کار ما استاندارد کشور، مطابق با استاندارهای جهانی 17025 است. با این حال ما توانسته‌ایم در چهار حوزه این استانداردها را بگیریم. تاسف اینجاست که در حوزه یراق، استاندارد تشویقی است. ما دوست داریم استاندارد اجباری باشد چون ما هر قدر پروفیل خوبی تولید کنیم باید دقت داشته باشیم که پنجره به هر حال یراق دارد و این یراق است که پنجره‌ها را باز و بسته می‌کند و به همین دلیل ممکن است در ابعاد مختلف در کیفیت محصول نهایی، تاثیر بگذارد.

اشاره کردید که این یراق است که پنجره را باز و بسته می‌کند بنابراین سوال پیش می‌آید اگر یراق کیفیت مناسبی نداشته باشد ممکن است خطرناک باشد؟

شک نکنید! بگذارید مثال ساده‌ای بزنم. فرض کنید در یک برج ابعاد پنجره‌هایتان بزرگ باشد. فرض کنید در تولید آن‌ها هم لولای بدون کیفیت کار رفته باشد که وزن لت‌های باز شو را تحمل نمی‌کند، شما اگر در این پنجره‌ها بهترین پروفیل دنیا را هم به کار ببرید اما یراق بدکیفیت باشد خروجی کار بسیار بد خواهد بود و قطعا خطات زیادی هم دارد.

با این حساب مساله به این مهمی که مربوط به جان افراد است، چرا استاندارد تشویقی دارد؟

ما خودمان هم به این موضوع نقد داریم. فراتر از این پیشنهادی که من درباره ساختمان داشتیم ناظر به همین موضوع است. ما در ساختمان‌ها هر محصولی که استفاده می‌کنیم باید استاندارد باشد. در این حوزه لوله استاندارد خودش را دارد، گچ و سیمان و کابل و سیم برق و ... همه این‌ها استاندارد می‌خواهد اما خود ساختمان‌ها استاندارد ندارد. به نظرم باید سازمان استاندارد با همکاری نظام مهندسی، شهرداری و ..  ساختمان استاندارد را تعریف کند. وقتی این اتفاق بیفتد پنجره هم که یکی از ملزومات مهم ساختمان است باید استاندارد داشته باشد. چون پنجره 70 درصد اتلاف انرژی به پنجره ربط دارد. در این صورت پروفیل، یراق، ... هم که از اجزای پنجره است دارای استاندارد الزامی خواهد شد.

اساسا چرا محصولات غیر استاندارد، همچنان بازار دارند؟

ببینید! ما در ایران، مساله قیمت را داریم که مهمترین عامل در مصرف است. وقتی ما محصول استاندارد تولید می‌کنیم، هزینه بیشتر دارد و محصولی که بدون استاندارد وارد بازار می‌شود، قیمت را می‌شکند و به همین دلیل هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. در این بازار پنجره‌ساز اگر قرار باشد محصول با قیمت مناسب تولید کند،  پروفیل خوبی استفاده می‌کند اما از یراق می‌زند. چرا؟ چون پنهان است و در دید قرار ندارد. به همین دلیل ما نامه‌ای به سازمان استاندارد ارسال کرده‌ایم و این موضوعات به اطلاع آن‌ها رسیده است اما یک دست صدا ندارد.

با تمام این گرفت و گیرهایی که در زمینه تولید دارید وقتی محصولی را تولید و به بازار ارسال می‌کنید تازه محصول وارد بازار شده و رقبای شما هم در آن حضور دارند. من به عنوان یک مشتری در بازار با انتخاب‌های مختلفی مواجه هستم. شما چه ویژگی‌هایی دارید که شما را انتخاب کنم؟

آلاکس برندی است که مردم چند سال است به آن اطمینان کرده‌اند و جواب این اطمینان را هم گرفته‌اند ما سابقه خوبی در بازار داریم. سابقه خانوادگی ما هم در بازار معرف این کار است. ما تنها یراق استاندارد را تولید می‌کنیم و تنها شرکتی هستیم که بیشترین تنوع را در سبد محصولات‌مان در اختیار مصرف‌کننده (چه دروپنجره‌ساز و چه مصرف‌کننده‌نهایی) گذاشته‌ایم. ما همیشه از رقیب خوب و  همکاری خوب استقبال می‌کنیم اما فقط شرکت ما است که این مقدار تنوع کالای دارد. ما فقط در زمینه دستگیره بالغ بر 50 یا 60 نوع دستگیره داریم. در طراحی و فنی هم همیشه استانداردها؛ تست‌ها و ... انجام می‌شود و وقتی به مشتری می‌گوییم محصول ما ورانتی دارد، این خبر خوشی برای اوست. ما پارسال طرح وارانتی طلایی را کلید زدیم. وقتی در ساختمان شما یراق‌آلات را از شرکت آلاکس تهیه شده باشد، ما وارانتی ده ساله به نام آن ساختمان صادر می‌کنیم یعنی نه به دروپنجره‌ساز ربط دارد و نه به صاحب پروژه، وارانتی در محل ساختمان نصب می‌شود و حتی اگر این‌ها حضور نداشته باشند هم هر مشکلی پیش آمد، ما پاسخگوی آن هستیم.

یکبار یکی از واردکنندگان یراق با ما کلی از ضمانت‌هایی که خارجی‌ها می‌دهند صحبت می‌کرد سوال این است شما در چه سطحی از ضمانت‌ها قرار دارید؟

ما همیشه به مصرف‌کنده احترام می‌گذاریم و معتقدیم هر قدر به مشتریان‌مان احترام بگذاریم، این احترام متقابل است و آن‌ها نیز برای ما احترام قائل می‌شوند. ما دوست داریم مشتری هر چه بگوید آن را انجام بدهیم. چه از لحاظ گارانتی و موارد دیگر اما وقتی صحبت از ضمانت و گارانتی می‌شود، مشتری می‌گوید گارانتی در ایران معنا ندارد.

مشتری حق دارد چون سابقه ذهنی مشتریان ایرانی درباره این موضوع بد است...

بله در همه حوزه‌های خاطرات نامناسبی وجود دارد مثلا در زمینه لوازم خانگی یا صنعت خودرو و .... تجربیات خوبی وجود ندارد. ما اساس این موضوع را طور دیگری مطرح می‌کنیم ما از وارانتی صحبت می‌کنیم یعنی تضمین تعویض داریم. ما قرار نیست چیزی را تعمیر کنیم.  بدون قید و شرط محصول را تعویض می‌کنیم آن هم با هزینه خود شرکت. حتی نیازی هم نیست مشتری کرایه حمل و نقل را بدهد. چون مطمئنیم که هیچ اتفاقی برای این محصول نمی‌افتد.

در نمایشگاه شانزدهم حاضر هستیم. اگر قرار باشد این دوره را با دوره‌های قبل مقایسه کنید چه خواهید گفت؟

ما هر سال در این نمایشگاه شرکت کرده‌ایم اما امسال همانطور که ملاحظه می‌کنید، شرکت‌کننده کم شده و بازدیدکننده هم همین‌طور. البته این به دلیل شرایط بد اقتصادی در کشور است چون بسیاری از پروژه‌ها؛ متوقف شده‌اند و مردم هم علاقه‌ای ندارند در این رخدادها شرکت کنند اما ما وظیفه خود می‌دانستیم بیایم. ما در این زمینه رسالت اجتماعی داریم تا به اطمینان مردم پاسخ دهیم. و این پیام را بدهیم که در کنار بزرگان صنعت می‌ایستیم و آن را سر پا نگه می‌داریم. 

اگر به عنوان کلام پایانی مطلبی مانده بفرمایید...

امیدوارم تمام همکاران در صنعت ساختمان موفق باشند.

 

 

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این مطلب اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال