مصطفی رسولی مطرح کرد:

کوثر پروفیل اراک به برندی مطرح تبدیل می‌شود

پنجره ایرانیان؛ شرکت کوثر پروفیل اراک از جمله تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی در کشور است که طبق گفته مصطفی رسولی مدیرعامل این مجموعه، تبدیل شدن به یکی از برندهای این حوزه را در دستور کار دارد. به گفته رسولی: این شرکت از سال 1394 به‌رغم وجود کالاهای وارداتی توانست با دانش داخلی و فن تولید مرغوب تیغه کرکره، مقطع خاص آلومینیوم، فروش هندریل، پروفیل توری پنجره، قیمت جام بالکن، پروفیل نمای خشک، مقاطع نمای شیشه‌ای، پروفیل پارتیشن، پرده زبرا، پروفیل، پنجره لولایی، پروفیل پنجره کشویی همپا با موارد خاصی سهم مهمی در بازار داخلی این حوزه داشته باشد.
  • دوشنبه 26 شهریور 1403 ساعت 21:54

در روزهای برگزاری شانزدهمین نمایشگاه در و پنجره تهران، فرصتی دست داد تا با مصطفی رسولی مدیرعامل این مجموعه، گپ و گفتی داشته باشیم. آنچه در ادامه آمده است، مشروح این گفتگو است:

در آغاز بحث اگر موافق باشید درباره مجموعه کوثر پروفیل اراک حرف بزنیم. اینکه چه کار می‌کنید و چه تولیداتی دارید...

ما در این مجموعه، تولیدکننده پروفیل آلومینیوم هستیم و انواع پروفیل با مقاطع مختلف را تولید می‌کنیم. در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم خوشبختانه فناوری‌های روز به کشور ما منتقل شده است ما نیز، پنجره‌های دوجداره، شیشه‌های دوجداره با عرض‌های متنوع تولید می‌کنیم. به ویژه در پنجره‌های ترمال بریک که پنجره‌های اروپایی به حساب می‌آیند پیشرفت خوبی داشته‌ایم. در این پنجره‌ها با لاستیک‌های ای‌پی‌دی‌ام خیلی باکیفیت و مرغوب، عملا تفاوت‌های اساسی به وجود آمده است و از آن شکل سنتی که قبلا درهای سرویسی و پنجره‌های مرتبط با آن که با میلگرد جفت می‌شد، خارج شده و عملا نسل جدید پنجره‌های آلومینیومی است. به همین دلیل به تولیدکنندگان،  انبوه‌سازان و تامین‌کنندگان که پنجره‌های یوپی‌وی‌سی استفاده می‌کردند پیشنهاد می‌کنم از این محصولات استفاده کنند که مزیت‌های فراوانی دارد. 

 این مزیت‌ها که می‌گویید، چیست؟

به نظرم یکی از مهمترین مزایا این است که این پنجره‌ها، فلز است و مقاومت آن نسبت به موارد مشابه، مشخص است. مزیت دیگر این است که شما اگر سال‌های متمادی از این محصول استفاده کنید، افت قیمتی پیدا نمی‌کند. به‌ویژه در شرایطی که افزایش قیمت آلومینیوم وجود دارد و روزبه‌روز این محصول، قیمت بیشتری پیدا می‌کند. در این صورت اگر سال‌ها از این نوع پنجره استفاده کنید و نهایتا بخواهید آن را تعویض کنید، می‌توان آن را به قیمت روز بفروشید. مزیت بعدی این است که می‌توانید با لاستیک‌های مناسب در و پنجره را آب‌بند و هوابند کنید. مورد بعد این است که در و پنجره‌های آلومینیومی با «فیکسر»های آلومینیومی و «پانچر»های نسل جدید مونتاژ می‌شود بنابراین این پنجره‌ها دیگر افتادگی نخواهند داشت. شما می‌توانید این در یا پنجره‌ها را در اندازه‌های مختلف تولید کنید فقط باید توجه داشته باشید که با توجه به‌اندازه پنجره، پروفیل مناسب استفاده کنید.

ظاهرا این مزیت که می‌شود از پروفیل‌های الومینیومی برای ساخت پنجره‌هایی که در طبقات بالا استفاده می‌شود، از موارد مورد تاکید این صنعت است...

بله همینطور است. یک واقعیت در قالب‌سازی ما وجود دارد که می‌توانیم پروفیل‌هایی بسازیم که برای پنجره‌هایی با عرض و ارتفاع زیاد بسازیم برای همین در طبقات بالا که فشار باد بیشتر است می‌توانیم از این پروفیل‌ها استفاده کنیم.

در حوزه فعالیت شما، کارهای جدید هم قابل انجام است؟ اینکه مثلا در هر دوره، محصولی جدید به بازار ارائه دهید...

بله! ما روی یک پروفیل کشویی کار می‌کنیم که به نام ساچمه‌ای معروف است. پنجره‌هایی با عرض و ارتفاع زیاد که هم‌سطح با تراس می‌توان آن را کار گذاشت و آبرو دارد یا پنجره‌های نسل جدید که بازار به سمت استفاده از آن می‌رود. در این حوزه، هرروز فناوری جدید به بازار می‌آید.  پروفیل‌ها لولایی به کشویی وکشویی و به لولایی تبدیل می‌شود. روزبه‌روز دارد طراحی جدید می‌آید. این‌ها به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن قالب‌سازی در این زمینه است که به نسبت پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی ارائه محصولات جدید را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌سازد. در این صنعت طراحی‌های جدید هم وجود دارد. لاستیک‌های آب‌بند، هوابند مختلفی در محصولات به کار می‌رود و نسل‌های جدید دروپنجره راهی بازار می‌شود.

یکی از سوالات که برای مشتریان مهم بوده، این است که پروفیل شما از لحاظ قیمتی با پروفیل یوپی‌وی‌سی چقدر تفاوت دارد؟

پاسخ به این سوال، البته بستگی به نوع پروفیل دارد. اگر پروفیل‌های نرمال مد نظر باشد، قیمت‌ آن‌ها با پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی که در کلاس A هستند برابر است. اما اگر محصول ترمال بریک مد نظر باشد، قیمت حدود دو برابر است چون محصول ترمال بریک این مزیت را دارد که ضریب انتقال حرارتی بالاتری دارد و با توجه به پلی‌آمیدی که بین پروفیل نمای بیرون و داخل استفاده می‌شود، می‌توانید تفاوت رنگ داشته باشید یعنی نمای بیرون یک رنگ و نمای داخل رنگی دیگر داشته باشد. علاوه بر آن این پلی‌آمید، رسانا بودن پروفیل را از بین می‌برد.

همان‌طور که گفتید، آلومینیوم نرمال که قدیم در ساختمان‌ها  به کار می‌رفت، قابلیت فروش بعد از سال‌ها را داشت آیا ترمال بریک هم همین خاصیت را دارد؟

بله همین است. اما یک تفاوت دارد. این محصول به دلیل اینکه در ساختار آن پلی‌آمید به کار رفته است؛ اندکی افت قیمت دارد که البته زیاد نیست. به هر حال در زمانی اینکه قرار باشد پنجره‌ها را در هنگام تعویض یا تخریب ساختمان بفروشید، وزن پلی‌آمید از کل محصول کم می‌شود

گاهی معمول است که برخی از شرکت‌ها برای اطمینان‌بخشی به مشتریان، نام پروژه‌های معروفی را می‌برند که مشتریان بدانند از محصول آنها در چه پروژه‌هایی استفاده می‌شود. شما هم در چنین پروژه‌هایی حاضر بوده‌اید؟

ما در حال حاضر پروژه‌ای بسیار سنگین به نام کوهسار در پردیس در دست اجرا داریم. این پروژه از پروژه‌های شاخص قرارگاه خاتم است که 180 تن پروفیل از ما خریداری شده و در حال تحویل آن هستیم. ما به آن‌ها ضمانت‌نامه ده ساله داده‌ایم. ما در پروژه شهید خرازی نیروی زمینی سپاه با افتخار حضور داریم و ویندور سپاه هم هستیم. مهمتر اینکه از پروفیل‌های ما در مرکز زلزله‌شناسی استفاده شده است. مرکزی که برای استفاده از محصولات بسیار سختگیر است.

در کوثر اراک، کار تحقیقاتی هم انجام می‌دهید؟

ما در زمینه تحقیق و توسعه کارهای زیادی انجام داده‌ایم که درباره پروفیل ساچمه‌ای و ... عرض کردم اما اینکه واحد مستقل و مستقری در این زمینه داریم، خیر. کارهایی که در این زمینه انجام می‌دهیم به صورت برونسپاری است و زیر نظر شخص خود من کار می‌کند.

درباره نمایشگاه دو نظر متفاوت وجود دارد برخی می‌گویند، این رخدادها برای صنعت سرگرمی است و برخی هم معتقدند برای صنعت بسیار مفید و کاربردی است شما جزو کدام دسته‌اید؟

به نظر من نمایشگاه قطعا به صنعت کمک می‌کند ودر این شکی نیست. دست کم این کمک را می‌کند که بیشتر همکاران می‌آیند و اعلام حضور می‌کنند. برخی نیز این اولویت را دارند که محصولات جدیدی که طراحی می‌کنند و می‌خواهند به بازار ارائه کنند، به عنوان یک مرکز در نمایشگاه رونمایی می‌شود .

چه برنامه‌هایی برای آینده دارید و دورنمای آینده شما در کوثر اراک چیست؟

ما به امید خدا، طرح توسعه‌ای در زمینه ریخت داریم و می‌خواهیم ریخت بیلت را در مجموعه توسعه دهیم. مضاف بر آن یک پرس تمام اتومات هم به زودی به مجموعه اضافه خواهیم کرد.

این‌ها برنامه توسعه شما است. دورنمای شما چیست؟ درآینده برای کوثر اراک چه می‌بینید؟

من به وضوح کوثر اراک را  جزو برندهای مطرح این حوزه می‌بینم.

سوالات من تمام شده است اگر سخن پایانی دارید بفرمایید...

خیر! از شما تشکر می‌کنم.

 

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این مطلب اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال