بیضایی:

دولت طرحی برای تولید مسکن ندارد

پنجره ایرانیان:مدیر دفتر اقتصاد وزارت راه گفت: تقاضای سرمایه‌ای مسکن در سال جاری به حداقل رسیده است و بیضایی کارشناس مسکن گفت: در سال ۱۴۰۴، ده میلیون و 500 هزار نفر به این جمعیت اضافه می‌شوند و ما طرحی برای تولید مسکن از سوی دولت نمی‌بینیم.
  • جمعه 14 شهریور 1393 ساعت 23:52

به گزارش فارس،‌در ادامه برنامه مناظره بخش مناظره دو نفره بین بیضایی و چگینی انجام شد.در این بخش بیضایی اظهار داشت: در دولت قبل تولید مسکن خوب بود اما سیاست دولت برای رساندن تولید به توزیع وجود نداشت و تقاضای سرمایه‌ای افزایش پیدا کرد.

چگینی گفت: اگر معاملات مسکن را به صورت ماهیانه رصد کنید، در زمانی که معاملات افزایش پیدا می‌کند، معاملات سرمایه‌ای وجود دارد و هنگامی که کاهش پیدا می‌کند، معاملات سرمایه‌ای از آن خارج شده است به طوری که در سال جاری تقاضای سرمایه‌ای مسکن به حداقل خود رسیده است.

بیضایی در پاسخ گفت: ‌الان  دولت سیاستی برای حمایت از عرضه ندارد در قانون حق بهره‌برداری از زمین ذکر شده اما این دولت آن را منتفی کرد.

چگینی گفت: در 8 سال گذشته سیاست‌هایی سمت تقاضا و آئین‌نامه ماده 14 کلا تعطیل شده بود و برنامه‌های طرح جامع مسکن 9 محور و 55 برنامه اجرایی داشت که فقط حق بهره‌برداری از زمین را انجام دادند و بقیه را رها کردند.وی افزود: یکی از نقدهایی که به مسکن مهر وارد بود، مکان‌یابی نامناسب و نبود امکانات زیربنایی بود چون عموما خارج از محدوده شهری بود.

چگینی گفت: برنامه دولت ساماندهی این وضعیت است و تلاش خود را انجام می‌دهد که مسکن مهر را تمام کند و در حوزه تأمین مالی آن بجای استفاده از پول پرقدرت که تورم‌زا است از بازپرداخت پول مردم استفاده کند و همانطور که مشاهده می‌کنید، کاهش تورم حاصل شده است.

وی اضافه کرد:‌اینکه 150 یا 300 هزار وام داده شود، مهم نیست و مهم راه‌اندازی صندوق است. ما می‌خواهیم سازوکار صندوق راه بیفتد و بعد بانک‌ها اجازه ورود به این عرصه را دارند و می‌توانند وام به گروه‌های مختلف با اشکال مختلف پرداخت کنند مثلا پرداخت وام با نرخ حمایتی برای اقشار کم درآمد و یا اولویت دادن به بافت فرسوده، صنعتی‌سازی یا خانه اولی‌‌ها یا اینکه تولید صنعتی را حمایت کنیم.

بیضایی در ادامه پاسخ داد: این طرح 130 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه ایجاد می‌کند.وی اضافه کرد:‌ در سرشماری سال 90 مرکز آمار به پدیده تورم جمعیتی اشاره می‌کند و متاسفانه وضعیت نامناسب مسکن در ازدواج جوانان مؤثر است و باعث شده که در سال گذشته فقط 700 هزار ازدواج ثبت شود.وی ادامه داد: طبق گزارش رئیس ثبت احوال از 7 میلیون 800 هزار زوج در سن ازدواج 6 میلیون زوج ازدواج نکرده اند و یک میلیون دختر و 2 میلیون پسر در تجرد قطعی هستند.

بیضایی گفت: در افق سال 1404، ده میلیون و 500 هزار نفر به این جمعیت اضافه می‌شوند و ما طرحی برای تولید مسکن از سوی دولت نمی‌بینیم، دولت حامیان تولید مسکن را به جلسات خود دعوت نمی‌کند و توان اجرای سیاست‌های خود را هم ندارد.وی اضافه کرد:‌در استرالیا نسبت وام خرید به وام ساخت حفظ شده است و سؤال مشخص ما از دولت این است که با چه طرحی می‌خواهید از تولید مسکن حمایت کنید.وی گفت: در مدلی که دولت دارد، اول پس‌انداز انجام می‌شود و بعد وام یعنی آورده اول و بعد قرض داده می‌شود درحالی که شرایط اقتصادی ما نشان می‌دهد که مردم در فراهم کردن آورده مشکل دارد.


ثبت نظر

ارسال