بیضایی:

افزایش وام مسکن خلاف سیاست دولت است

پنجره ایرانیان:یک کارشناس مسکن در مناظره وام مسکن گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی برای افزایش وام خرید مسکن خلاف سیاست اصولی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود است، چون باعث تورم می‌شود.
  • شنبه 15 شهریور 1393 ساعت 0:11

به گزارش فارس،‌ فرهاد بیضایی در برنامه تلویزیونی مناظره با بیان اینکه رکود و تورم دو معضل اساسی فعلی کشور است، گفت: آنچه که باید به آن توجه کنیم این است که از چه سیاستی برای خروج از رکود به صورت غیرتورمی استفاده کنیم.مدیر گروه سیاست‌گذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: شاید برخی از طرح‌هایی که مطرح می‌شود، عامه‌پسند باشد، اما برخی از آنها تبعات منفی زیادی را به دنبال دارد.

وی افزود: گفته می شود که در کشورهای پیشرفته 80 درصد با قیمت مسکن را دولت به صورت وام پرداخت می‌کند، اما باید توجه کرد که آن کشورها پیشرفته هستند و مازاد مسکن آنها با کشور ما بسیار متفاوت است و متاسفانه در نظام برنامه‌ریزی بخشی کشورمان برخی نهادها خلاف سیاست‌های دولت را انجام می‌دهند.

بیضائی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت خروج غیر تورمی از رکود است، افزود: در بسته تحلیلی دولت به درستی به این مسئله اذعان شده که سیاست تحریک تقاضا منجر به تولید بیشتر نمی‌شود و توانمندی خانوار را کمتر می‌کند و با ایجاد تورم تبعات منفی به دنبال دارد، اما وزارت راه از طریق افزایش وام خرید سیاست تحریک تقاضا را دنبال می‌کند.

بیضایی گفت: طبق آمار در سال‌های گذشته 50 تا 70 درصد پروانه‌های ساختمانی کاهش یافته و در این شرایط افزایش وام صحیح نیست و برای کالایی که تولید نشده را مردم بخرند که این باعث افزایش تورم می‌شود.وی اضافه کرد:‌این سیاست فعلی وزارت راه و شهرسازی در افزایش وام خرید مسکن خلاف سیاست اصولی دولت برای کنترل نرخ تورم است و باید در آن تجدیدنظر کنند.


ثبت نظر

ارسال