مقاوم سازی ساختمان‌ها در اولویت نخست قرار گیرد

پنجره ایرانیان:مدیرکل طرح های عمرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به شرایط زلزله خیز بودن ایران، مقاوم سازی ساختمان ها باید در اولویت کاری مسوولان ذیربط قرار گیرد.
  • چهارشنبه 30 مهر 1393 ساعت 15:12

به گزارش ایرنا، مهرالله رخشانی فر روز چهارشنبه در کارگاه آشنایی با روال های مقاوم سازی ساختمان های دانشگاه های کشور در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: دولت پیش از آغاز برنامه سوم توسعه، تهیه و تدوین آیین نامه و ضوابط مرتبط مورد نیاز برای مقاوم سازی ساختمان ها را در دستور کار خود قرار داده بود و در همان زمان دستورالعمل لرزه ای سازه ها نیز تهیه شد.

وی اظهار کرد: با وجود این دستورالعمل ها و ضوابط در مقاوم سازی ساخت و سازها باز همچنان شاهد بروز خسارات زیادی در برابر زلزله هستیم زیرا فقط نوشتن و تهیه دستورالعمل کافی نیست بلکه مهم اهمیت دادن به این مساله و اجرای آن است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.رخشانی فر ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه بر بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده با کمک منابع داخلی و خارجی تاکید شد که بعد از آن کار آغاز و مقرر شد تا 10 سال آینده عملیات بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده در سراسر کشور به پایان برسد.
وی افزود: بر این اساس هر نهادی متولی انجام اموری شد که وزارت علوم تحقیقات و فناوری بخش آموزشی و آگاه سازی عموم را بر عهده گرفت.رخشانی فر ادامه داد: بر اساس اجرای طرح مقاوم سازی بافت های فرسوده مشخص شد برخی ساختمان های دانشگاه های کشور بسیار فرسوده است و برخی نیاز به مقاوم سازی دارد.
وی افزود: در برنامه سوم توسعه برای انجام مطالعات ساختمان های دانشگاه ها برای اجرای طرح مقاوم سازی مبلغ 270میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت و در برنامه چهارم توسعه 5.5 میلیارد تومان اختصاص یافت که به 40 دانشگاه داده شد و در برنامه پنجم نیز تاکنون 10 میلیارد تومان اختصاص یافت که به 10 دانشگاه داده شده است.
رخشانی فر ادامه داد: در 10 سال گذشته مبلغی حدود 16 میلیارد تومان برای مقاوم سازی ساختمان های دانشگاه های کشور اختصاص یافت اما متاسفانه هنوز مطالعات آن به پایان نرسیده است.
وی تاکید کرد: در سال های اخیر شاهد حجم زیادی از ساخت و ساز در دانشگاه های کشور بودیم که متاسفانه در این سازه های جدید هم اصول مقاوم سازی رعایت نشده است.مدیر کل طرح های عمرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: باید مقاوم سازی ساختمان ها در کشور جدی تر گرفته شود تا در صورت بروز حادثه ای شاهد کمترین میزان تلفات باشیم.
سومین کارگاه آشنایی با روال های مقاوم سازی ساختمان های دانشگاه های کشور با حضور مرتضی رییسی رییس سازمان نوسازی مدارس کشور، مهرالله رخشانی مهر مدیرکل طرح های عمرانی وزارت علوم، محمد کاظم جعفری رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و جمعی از متخصصان این رشته در محل پژوهشگاه برگزار شد. 


ثبت نظر

ارسال