تفاهمنامه‌ ورود بخش خصوصی به بهسازی و نوسازی

پنجره ایرانیان: امضای تفاهم نامه شرکت عمران و بهسازی بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت توسعه متوازن مسکن ایرانیان منطقه ۱۶ شهر تهران، محله سیروس تهران، شهر مشهد و استان مازندران در اولویت برنامه‌های بهسازی قرار گرفتند.
  • چهارشنبه 26 فروردین 1394 ساعت 9:49

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت توسعه متوازن مسکن ایرانیان که امروز سه شنبه ۲۵ فروردین در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به امضا رسید بدین شرح است:

«به‌منظور بازآفرینی پایدار و ارتقای هویت و کیفیت ساختمان‌ها و فضاهای شهری در محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های بهسازی و نوسازی و در راستای تحقق اهداف، اصول، راهبردها و سیاست‌های «سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری»، موضوع مصوبه شماره ۷۴۹۰۰/۴۸۶۰۱هـ مورخ ۲/۷/۱۳۹۳ هیئت‌وزیران، این سند بر اساس تفاهم مشترک فی‌مابین «شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران»، که در این متن «شرکت» نامیده می‌شود، به نمایندگی آقایان محمدسعید ایزدی و مجید روستا و «شرکت توسعه متوازن مسکن ایرانیان»، که در این متن «توسعه‌گر» نامیده می‌شود، به نمایندگی آقایان محمدعلی یزدان‌پناه و محمد خوشرو، مبادله می‌شود. این تفاهم‌نامه به پشتوانه تجربه  «گروه توسعه ایرانیان» در پایلوت (در منطقه ۱۶ شهر تهران) و شکل‌دهی به یک الگوی ویژه توسعه‌ای و راهبردی برای نوسازی بافت‌های فرسوده، ناپایدار و ناکارآمد شهری، به‌منظوربهره‌گیری از ظرفیت‌های دو طرف برای تحقق مشارکت همه ذی‌مدخلان جهت قوام‌یابی الگوی عملیاتی «توسعه‌گر» و نیز تمهید زمینه گسترش و تکثیر این الگو به سایر مناطق به امضاء رسید و به‌موجب آن توافق شد، در قالب الگوی «توسعه‌گر»، اقدامات لازم برای اجرایی شدن موارد زیر به انجام رسد:

۱. برنامه‌ریزی و اقدام مشترک برای تدوین الگوی طراحی، شهرسازی و معماری مناطق و محله‌های هدف منطبق بر الگوی اسلامی- ایرانی؛ و تلاش برای زمینه‌سازی اجرای آن از طریق جلب مشارکت و توافق نهادهای ذی‌مدخل.

۲. برنامه‌ریزی و اقدام مشترک فرهنگی- اجتماعی برای آگاهی‌بخشی و ترغیب ساکنان مناطق هدف، جهت جلب مشارکت ایشان برای نوسازی و بهسازی محل سکونت خود، با همکاری نهادهای محلی.

۳. برنامه‌ریزی و اقدام مشترک برای ترویج الگوی کاری «توسعه‌گر» میان تصمیم‌سازان و صاحب‌نظران و نیز نهادهای ذی‌ربط به‌عنوان یک الگوی عملیاتی توسعه‌ای از طریق شیوه‌های مختلف ازجمله: تنظیم و برگزاری نشست، کارگاه، دوره‌های تخصصی وبازدید از مناطق هدف.

۴. برنامه‌ریزی و اقدام برای تسهیل و تسریع فرآیندها و کارهای اجرایی «توسعه‌گر» از طریق همکاری و هماهنگی «شرکت» با سایر نهادهای ذی‌ربط.

۵. زمینه‌سازی برای تقویت و گسترش «طرح شمس ایرانیان» (طرح ویژه «توسعه‌گر» برای هدایت منابع مالی مردمی به‌سوی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و توزیع عادلانه منافع حاصله) با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حاکمیتی و نهادی «شرکت».

۶. زمینه‌سازی و اقدام مشترک تشویقی و ترویجی برای جلب سرمایه‌گذاران و نیز راه‌اندازی نهادهای مالی منطقه‌ای و محلی برای تقویت فرآیند نوسازی و بهسازی محدوده‌ها و محله‌های هدف.

۷. تلاش برای نهادینه کردن و تثبیت سازوکار همکاری عملیاتی دو طرف در راستای گسترش الگوی «توسعه‌گر» به سایر مناطق از طریق مبادله تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌نامه‌های چندجانبه با سایر نهادها؛ و نیز از طریق تلاش برای اعطا و تفویض اختیارات به «توسعه‌گر» و صدور مجوزهای ویژه از سوی نهادهای ذی‌ربط در جهت پیشبرد عملیات، با اخذ گواهینامه موضوع «ماده ۴» قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری.

۸. برنامه‌ریزی و اقدام برای مستندسازی تجارب و ارزیابی دوره‌ای اقدامات به‌منظور بهبود و ارتقای سازوکارها و فرآیندهای همکاری مشترک

با عنایت به برنامه‌ریزی و توافق انجام‌یافته، علاوه بر منطقه ۱۶ شهر تهران، محله سیروس در تهران، شهر مشهد و استان مازندران (با تمرکز بر شهرهای بابل، ساری و آمل) به ترتیب اولویت برای اجرایی شدن همکاری دو طرف در مرحله گسترش الگوی یادشده تعیین شدند و دو طرف توافق کردند امکانات و ظرفیت‌های مقدور خود را برای تحقق این هدف به‌کارگیرند. علاوه بر همکاری‌هایی که در قالب کلی این تفاهم صورت خواهد پذیرفت، در هر یک از مناطق هدف، تعدادی طرح و پروژه مشخص (ساختمانی و غیر آن) که به فرآیند و یا الگوی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مربوط است، با شراکت و یا همکاری مستقیم دوطرف انجام خواهد شد.

بدیهی است ذیل هر یک از موارد فوق، بسته به موضوع، تنظیم اسناد اداری و حقوقی و امضای قرارداد دوجانبه (و عنداللزوم چندجانبه با سایر نهادها) لازم خواهد بود.»


ثبت نظر

ارسال