افراط و تفریط در ایرانیان موج می زند

پنجره ایرانیان: با توجه به مصرف بالایی انرژی در کشور که تقریبا۳/۳ برابر متوسط جهانی و ۷ برابر کشور ژاپن است موضوع بهره وری در انرژی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
  • یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 ساعت 14:24

بسیاری از کشورهای اروپایی همچون دانمارک با وجود اینکه بسیاری از روزهای آن ابری و بارانی است توانسته اند به کمک پنل های خورشیدی انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را تامین کنند. به همین دلیل در این کشور اصلا هوای آلوده وجود ندارد و آلودگی هوا برای این کشور شبیه به یک داستان تخیلی است.

بد نیست نگاهی به مصرف انرژی در بخش های مختلف داشته باشیم. حوزه حمل و نقل، بیشترین مصرف انرژی را به خود اختصاص داده و جایگاه های بعدی متعلق به  مصارف خانگی و تجاری است. البته در این میان حدود 40 درصد از انرژی در بخش ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده صحیح  و به جا از هر وسیله  و کالایی جدایی از اینکه در دین اسلام  به وفور به آن اشاره شده  باید از ابتدای دوران کودکی به فرزندان آموزش داده شود.

بماند که ما ایرانیان افراط و تفریط را در هر موضوعی به درجه اعلای آن رسانده ایم. موضوع مصرف انرژی نیز یکی از این مسائل است که تفاوتی چندانی به فصل آن ندارد. در تابستان آنقدر دمای خانه را کاهش می دهیم که بعضا در شب ها برخی از خانواده ها پتو بر سر خود می کشند و یا در فصل زمستان که دمای خانه را آنقدر افزایش می دهیم که در و پنجره خانه را باز و با یک لباس نازک اوقات خود را در خانه سپری می کنیم.

تصور کنید دنیایی را که روزی از خواب بیدار شوید و ببینید آبی برای نوشیدن ، گازی برای پخت و پز و انرژی برای روشنایی  نداشته باشید. جهان بدون این منابع غیر قابل زیستن و تصور است . چه شده که ما خودخواه شده ایم و آینده را نمی بینیم و تنها در زمان زندگی می کنیم در حالیکه که با کوچکترین صرفه جویی که هزینه ای را هم برای ما ندارد می توانیم آیندگان را نیز از این منابع بهره مند سازیم.حال هم که به فصل تابستان نزدیک می شویم دور جدید این فرهنگ نادرست استفاده از انرژی را در انرژی های الکتریکی و برق شاهد هستیم.

به گفته رئیس گروه مدیریت انرژی ساختمان سازمان بهره وری انرژی سال گذشته  از میزان 45 هزار و 800 هزار مگاوات تولید انرژی الکتریکی در حدود 16 تا 18 هزار مگاوات یعنی یک سوم بار الکتریکی  مربوط به بار سرمایشی کشور بوده است.

احمدرضا توکلی گفت:  در سال های گذشته بیشترین راندمان کولرهای آبی در محدوده  G بوده که با بررسی های صورت گرفته  و نیز حمایت های  سازمان بهره وری انرژی از تولید کنندگان در حال حاضر کولرهای آبی موجود در کشور همگی دارای برچسب انرژی A هستند که با این اقدام حدود 20 تا 30 درصد از مصرف انرژی الکتریکی کولرهای  کاسته شده است.وی ادامه داد:  طبق پیشنهاد این سازمان که مورد تصویب هیت دولت در سال 92 قرارگرفته، ورود کولرهای گازی کمتر از درجه A به کشور ممنوع شده است.

توکلی گفت: به ازای افزایش یک رده دررتبه انرژی در حدود 12 تا 13 درصد از مصرف انرژی کولرها کاهش می یابد و این موضوع در افزایش راندمان این تجهیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.وی با بیان اینکه : تنظیم دمای آسایش چه در فصل تابستان و چه در فصل زمستان  یکی از اقدامات بدون هزینه شهروندان در جهت  کاهش مصرف انرژی است گفت:  در دنیا دمای آسایش 28 درجه است ولی در کشور ما  به دلیل فرهنگ سازی نادرست دمای آسایش در فصل تابستان به  18 درجه می رسد.

رئیس گروه مدیریت انرژی ساختمان سازمان بهره وری انرژی  بیان داشت: در فصل تابستان که دمای خارج از خانه 40 درجه است برخی از شهروندان  دمای داخل اتاق را بر روی 18 درجه تنظیم می کنند و این کار نه تنها باعث اتلاف انرژی از طریق جداره های ساختمان می شود بلکه برای سلامت افراد نیز مضر است.

وی ادامه داد: اگرفرهنگ سازی  مناسب در این خصوص صورت بگیرد با افزایش دمابه میزان یک درجه درتابستان کولرها  تقریبا به طور متوسط 4 تا 5 درصد از مصرف انرژی کاهش می یابد و با این کار جلوی خاموشی برق یک منطقه عظیم گرفته خواهد شد.وی گفت: البته نباید فراموش کرد که مصرف انرژی ساختمان ها به اقلیم هم بستگی دارد  و ما 5 اقلیم درکشور داریم که کولرهای آبی برای اقلیم خشک و کولرهای گازی تنها در اقلیم  مرطوب یعنی مناطق شمالی و جنوبی کشور توصیه می شود.

 توکلی با بیان اینکه سهم هزینه های انرژی در سبد خانواربسیار کم است بیان داشت: پیشنهاداتی از طریق سازمان بهروه وری انرژی به وزارت نیرو و هئیت دولت در خصوص افزایش حامل های انرژی داده شده است.وی با تاکید بر اینکه شرط افزایش قیمت حامل های انرژی در سبد خانوار افزایش نیافتن دیگر مولفه ها است گفت: افزایش قیمت های انرژی به صورت مرحله ای و با تصویب مجلس صورت خواهد گرفت.

رئیس گروه مدیریت انرژی ساختمان سازمان بهره وری انرژی  افزود: در بحث بهینه سازی مصرف انرژِی 2 نکته وجود دارد که نخست بحث درست مصرف کردن و ساخت ساختمان های استاندارد است که به وسیله آن اتلاف انرژی را به حداقل برسانیم و در مرحله دوم باید بتوانیم از منابع تجدید پذیر مانند: خورشید،آب، باد، زمین گرمایی و... در خصوص تامین انرژی بهره ببریم که متاسفانه ما در مرحله اول در جا می زنیم.وی گفت: کشور ما بالاترین پتانسیل را در امر استفاده از انرژی خورشیدی دارد به همین منظور مطالعات و بررسی های زیادی در خصوص استفاده از انرژی های نو صورت گرفته است. ولی مشکلاتی بر سر راه آن است.

توکلی با بیان اینکه  استفاده از انرژی ها نو مانند ساخت آبگرمکن اخورشیدی که دارای هزینه مناسبی می باشد.مستلزم ایجاد زیر ساخت های مناسب است گفت: حمایت های دولت و اینکه مراکز و ادارجات دولتی از این طرح استقبال کنند می تواند هزینه های بالای انرژی را جبران کند.وی ادامه داد: به خاطر دارید که زمان ورود لامپ های کم مصرف استقبال چندانی از شهروندان صورت نگرفت و با فرهنگ سازی درست و صحیح، شهروندان به این نکته پی بردند که استفاده از لامپ های کم مصرف چقدر در کاهش هزینه ها تاثیر گذار است .

رئیس گروه مدیریت انرژی ساختمان سازمان بهره وری انرژی با  بیان اینکه بحث دیگر استاندارد سازی ساختمان ها و بر حسب مصرف انرژی است گفت: در مورد خرید یک وسیله الکتریکی این فرهنگسازی در بین مردم به وجود آمده که باید دارای برچسب انرژی باشد باید در خصوص خرید خانه های دارای برچسب انرژی نیز این اقدام صورت گیرد.وی افزود: سازمان بهره وری انرژی اولین قدم را در سال 88 در بحث برچسب انرژی ساختمان ها را برداشت.  ولی اگر بتوانیم این استاندارد را الزامی کنیم گام خوبی در جهت کاهش مصرف انرژی برداشته ایم.

توکلی در خاتمه گفت: آیین نامه ای را در دست اجرا داریم که بتوانیم ساختمان های وزارت نیرو را در به صورت پایلوت به این برچسب ها مجهز کنیم و در مرحله بعدکلیه ساختمان ها را در دستور کار قرار دهیم.


ثبت نظر

ارسال