انرژی‌های نو، جایگزین مطمئن سوخت‌های فسیلی

پنجره ایرانیان: حمایت دولت از بخش خصوصی می‌تواند به توسعه انرژی خورشیدی در ایران کمک کند و این کمک به دلیل کاهش آلودگی و مصرف سوخت‌های فسیلی توجیه‌پذیر است.
  • یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ساعت 10:14

سعید منصور افشار، کارشناس اقتصاد انرژی اظهارکرد: امروزه انرژیهای نو و تجدیدپذیر به  علت پاک بودن و سازگاری با محیط زیست مورد توجه ویژه ای در کشورهای توسعه یافته قرار دارد و باید در کشورمان بیش از پیش به کارکردهای مثبت استفاده از این انرژیها توجه کرد. وی افزود: در کشورهای توسعه یافته در کنار صنایع مرتبط با انرژی خورشیدی و سلولهای فتوولتاییک به عنوان یک صنعت با فناوری بالا، ده‌ها بخش و صنعت دیگر نیز امکان توسعه دارند و حمایتهای مشخص دولتها سبب می‌شود این صنایع با شتاب بالایی رشد کند.

استاد دانشگاه امیرکبیر ادامه داد:  تمام کارشناسان بر این اعتقاد هستند که مهمترین پیامد ادامه استفاده از سوختهای فسیلی، بیماریها و مشکلات زیست‌محیطی است و بهره گیری از انرژیهای پاک می تواند آینده بهتری را برای هموطنان رقم بزند. افشار افزود: در ایران با توجه به مدیریت تولید و فناوری فنی و مهندسی، توانایی تولید در بخشهای مختلف انرژیهای نو را داریم اما برای استفاده از دانش فنی و برنامه های پیش بینی شده نیازمند عزمی ملی هستیم.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از اتلاف بیشتر انرژی در کشور که روند صعودی را طی می کند و با توجه به مزایای استفاده از انرژیهای پاک مانند انرژی خورشیدی بخشهای صنعتی و دولتی باید پیشگام استفاده از این انرژی باشند. کارشناس اقتصاد انرژی تصریح کرد: حرکت کشور باید به سوی فناوریهای دوستدار محیط زیست باشد و  سیاستهای زیست محیطی به منظور کنترل آلودگیها در بخشهای صنعتی کشور با تاکید بیشتری دنبال شود.

افشار تاکید کرد: استفاده از این انرژیها نیازمند هزینه قابل توجهی در ابتدای راه است، اما در طول زمان نه تنها هزینه ها بازخواهد گشت، بلکه از انتشار بسیاری از آلاینده ها جلوگیری می شود و به تناسب آن در بسیاری از هزینه ها مانند هزینه توسعه بیمارستانها و تامین دارو صرفه جویی خواهد شد.وی با بیان این که شرکت هوراند  به عنوان بخش خصوصی اولین گام خود را برای رسیدن به توسعه پایدار بردارد، گفت: در این مسیر یک ساختمان چهار طبقه  رابه عنوان پایلوت در نظر گرفتیم که برق مورد نیاز آن از سال ١٣٨٨ تاکنون از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود.

افشار ادامه داد: در این ساختمان برای ذخیره انرژی از لامپهای ال.ای.دی استفاده شده است که این امر موجب کاهش ٦,١ برابری مصرف برق شده است و ساختار روشنایی ساختمان به گونه ای طراحی شده است که با حرکت در اطراف آن روشن و پس از خارج شدن از محدوده، لامپ خاموش خواهد شد. به گفته مدیرعامل شرکت هوراند، این ساختمان با تولید ٦ کیلووات ساعت برق فتوولتائیک از متصاعد شدن حدود پنج تن گاز دی اکسید کربن به فضا جلوگیری می کند.


ثبت نظر

ارسال