سیداحمد معتمدی خبر داد:

افتتاح برج فناوری دانشگاه امیرکبیر در آینده ای نزدیک

پنجره ایرانیان: رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از افتتاح برج فناوری این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.
  • چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 12:46

به گزارش خبرنگار مهر، سیداحمد معتمدی در افتتاحیه اولین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی‏ های سبز برای آینده پایدار گفت: اهدافی که در زمینه توسعه پایدار در دنیا مطرح می شود بسیار آرمانی و وسیع هستند که تقریبا تمامی زمینه ها را شامل می شود.

وی با بیان اینکه ایجاد زندگی سالم و ارتقای سلامت افراد نیز دیگر هدفی است که در توسعه پایدار، مدنظر قرار دارد، خاطرنشان کرد: این دانشگاه با توجه به اهمیت مقوله سلامت، اقدامات خود در این زمینه را در دانشکده مهندسی پزشکی و پژوهشکده های مرتبط پیگیری می کند.

معتمدی اظهار داشت: تامین دسترسی و مدیریت پایدار آب و سیستم فاضلاب برای همه نیز از دیگر اهداف توسعه پایدار است که دانشگاه امیرکبیر، تحقق این هدف را در دانشکده عمران و مراکز پژوهشی مرتبط دنبال می‏ کند.

وی  با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر، پنج الی شش محور توسعه پایدار را به عنوان رویکردهای اساسی فعالیت خود در حوزه‏ های آموزشی، پژوهشی و فناوری تعریف و مشخص کرده است، افزود: البته این امر، به معنای نادیده گرفتن سایر زمینه‏ ها نیست بلکه جهت‏ گیری ‏های ما با توجه به اولویت و نیازهای واقعی کشور را مشخص می‏ کند.

معتمدی بیان کرد: پایان دادن به فقر در تمام حالات و اشکالات در همه جا، یکی از اهداف توسعه پایدار به شمار می ‏رود که بسیار آرمانی به نظر می ‏رسد. البته حرکت در این مسیر، یکی از اهداف دانشگاه ها در تمام دنیاست.

تعریف پروژه هوشمندسازی شبکه برق کشور

رئیس دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: تامین دسترسی به انرژی قابل اتکا، پایدار و مقرون به صرفه برای همگان به عنوان دیگر هدف تعیین شده در توسعه پایدار محسوب می شود. این دانشگاه در این زمینه نیز اقدامات موثری انجام داده که تعریف پروژه هوشمندسازی شبکه برق کشور توسط گروه قدرت دانشکده مهندسی برق از جمله آنهاست.

وی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت ‏های پژوهش و نوآوری به عنوان یکی دیگر از اهداف توسعه پایدار مطرح است که ما باید در این زمینه حرکت های جدی تری داشته باشیم و خوشبختانه برای تحقق آن، احداث برج فناوری و افزایش مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده ایم.

معتمدی، افزایش آمار مراکز رشد دانشگاه امیرکبیر طی دو سال گذشته و فراهم آوردن زمینه مناسب برای رشد شرکت های دانش بنیان را از جمله اقدامات حمایتی این دانشگاه از فعالیت های نوآورانه ارزیابی کرد. وی یادآور شد: برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به زودی افتتاح خواهد شد.

ضرورت تغییر جهت گیری ها به سمت توسعه پایدار

بهرام ناصرنژاد، رئیس  دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اظهار داشت: امروز فعالیت‏ های صنعتی در دنیا رشد پیدا کرده است و می‏ توان  آلودگی ‏های زیست محیطی را از جمله عوارض این پدیده دانست.

وی فزود: سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۷ کمیسیونی به منظور توجه به مخاطرات محیط زیستی تشکیل داد و به صنایع مختلف توصیه کرد جهت‏ گیری ‏های خود را به سمت توسعه پایدار و فرآیندهای سبز تغییر دهند.

ناصرنژاد خاطرنشان کرد: دانشگاه  صنعتی امیرکبیر نیز سال‏ هاست دستیابی به اهداف توسعه پایدار را به عنوان شعار و رویکرد اصلی خود قرار داده و برگزاری کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار نیز در مسیر تحقق اولویت ‏های کشور و دانشگاه، در دستور کار قرار گرفته است.

 


ثبت نظر

ارسال