فناوری جدید انرژی خورشیدی توسط محققان داخلی

پنجره ایرانیان: محققان دانشگاه شهید چمران اهواز موفق شدند برای نخستین‌بار در کشور دانش فنی و فناوری طراحی و ساخت نوعی از سلول‌های خورشیدی فیلم نازک مبتنی بر "سیلیکن آمورف هیدروژنه" را تولید و نمونه‌های آزمایشگاهی آن را با موفقیت آزمایش کنند.
  • شنبه 22 اسفند 1394 ساعت 10:4

به گزارش ایسنا، این موفقیت در ادامه اجرای یک پروژه تحقیقاتی با عنوان "طراحی و ساخت سلول‌های خورشیدی سیلیکن آمورف هیدروژنه" برای شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با مدیریت دکتر عبدالنبی کوثریان دانشیار گروه برق دانشکده مهندسی حاصل شد و به تولید موفقیت‌آمیز سلول‌های خورشیدی موسوم به فیلم نازک نژاد دوم برای اولین‌بار در کشور انجامید.

دکتر عبدالنبی کوثریان خاطرنشان کرد: این طرح در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به ثبت رسیده و دارای کد شناسایی است.

کوثریان اضافه کرد: همچنین این نوع از سلول‌های خورشیدی در دمای بالا عملکرد بهتری نسبت به سیلیکن‌های کریستالی از خود نشان می‌دهند و حتی راندمان آن‌ها در دماهای بالاتر افزایش می‌یابد، در حالی‌که در نوع اول راندمان به‌شدت افت می‌کند. یکی از انگیزه‌های تیم برای انتخاب این نوع تکنولوژی نیز سازگاری آن با شرایط اقلیمی منطقه است که بتوان قابلیت‌های آن را بهبود بخشید و قابل رقابت کرد.

وی در پایان با اشاره به ایمن سازی سامانه، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه تست‌های بسیار متعدد و دقیق لازم بود، نصب اتصالات و ایمن‌سازی سامانه‌ها حداقل سه سال به طول انجامید.

 


ثبت نظر

ارسال