در نشست مرکز معماری ایران مطرح شد:

یکی از عجیب‌ترین شهرهای دنیا را داریم

پنجره ایرانیان: مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» گفت: «طراحی فضای مرده» موضوع این دوره از مسابقه است. البته قرار نیست این مسابقه برای مشکلات معماری، راه حل نهایی بدهد. هدف ما این است که دانشجوها را حساس کنیم تا بتوانند فضاهای مرده را به محل زندگی تبدیل کنند.
  • یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 ساعت 8:56

به گزارش ایسنا، کامران افشار نادری ـ مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» ـ اظهار کرد: دانشجویان معماری باید بتوانند مهارت‌های لازم را در حوزه طراحی‌، تئوری‌ و موضوع‌های فنی فرا بگیرند‌. طبیعتا دانشگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی همه این‌ها باشند و فاصله میان تئوری و صنعت را پر کنند. با توجه به این موضوع، موسساتی مانند «مرکز معماری ایران» می‌توانند اهداف هویتی را تعریف کنند و کسانی را که مایل هستند به موضوعات تخصصی وارد شوند، بپذیرند.

این معمار بیان کرد: فرهنگ معماری را افراد نمی‌سازند، بلکه برخی از عوامل در آن دخیل هستند. کار تئوریک زمانی ارزش دارد که بتوانیم مصداق آن را در دنیای واقعی خیلی سریع بیان کنیم. من این مسابقه را دوست دارم، زیرا به دنبال فانتزی‌های فکری نیست و حول موضوعات واقعی می‌چرخد.

افشار نادری با بیان این‌که هر دانشجوی معماری پیش از ورود به بازار کار، با موضوعات کوچک و عینی روبه‌رو می‌شود، گفت: اگر از همین موضوعات کوچک مانند فضاهای مرده شروع کنیم، بعدها می‌توانیم به موضوعات پیچیده‌تر بپردازیم. ما باید این ایده‌های ساده را بسنجیم و تئوریزه کنیم. البته ممکن است روزی برای همین موارد، نیازمند پیچیده‌ترین تئوری‌ها و حوزه‌هایی مانند فلسفه انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی شویم.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره اهمیت برگزاری مسابقه، اظهار کرد: بسیاری از معماران برتر با مسابقات مطرح شده‌اند و در حال حاضر مولد فرهنگ هستند. ممکن است امروز گمان کنیم که دانشجویی جایزه‌ای را برنده و همه‌چیز تمام می‌شود؛ اما همین فرد ممکن است در آینده، مهم‌ترین جایزه معماری دنیا یعنی «پریتزکر» را برنده شود.

افشار نادری درباره استفاده از معماری اسلامی در معماری امروز ایران گفت: به‌صورت تحت‌الفظی نمی‌توانیم این موضوع را به معماری امروز وارد کنیم، زیرا برخلاف گذشته، فضاهای ما گسترش عمودی دارد و مصالح ما نیز عوض شده است. ما نباید با نوستالژی به عقب برگردیم، زیرا شکست می‌خوریم، بلکه باید با درک مفاهیم سبک و زیباشناسی، کار جدیدی انجام بدهیم.

او ادامه داد: ممکن است در ایران با کمبود تکنولوژی مواجه باشیم، اما توانایی زیادی در معماران ما وجود دارد و باید خیلی دقیق به تحقیق، مطالعه و اکتشاف بپردازیم و خلاقیت خود را باز بگذاریم.

این معمار که هفتم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری مسابقه دانشجویی «معمار برتر» در مرکز معماری ایران سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از معماری سنتی و بازگشت به آن، اظهار کرد: ما در تاریخ خود سنت‌های زیادی داریم و باید ببینیم که می‌خواهیم به کدامیک برگردیم. اگر بخواهیم به هر کدام از معماری‌های سنتی مناطق مختلف رجوع کنیم، 99 درصد معماری کشور را دور ریخته‌ایم. ما انتظار داریم در این زمینه برداشت عمیقی از فرهنگ معماری ایران وجود داشته باشد و براساس آن اقدام شود.

مجتبی فاطمی ـ مدیرعامل مرکز معماری ایران ـ نیز مهم‌ترین دغدغه این مرکز را اشتغال برای مهندسان و معماران فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها دانست و گفت: روزی، قبولی در مقطع کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد با دانشگاه تهران برابر بود؛ اما امروزه با کاهش تعداد افراد متولدشده در دهه 60 و همچنین رشد بادکنکی دانشگاه‌ها، افراد از طریق اس‌ام‌اس قبول می‌شوند و مانند تلویزیون و یخچال، مهندس تولید می‌شود. ما شاهد بحران بی‌کاری در رشته معماری هستیم، اشتغال امری فراسازمانی و ملی است و همه باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

او اظهار کرد: ما بعد از 10 فعالیت، هنوز در پیچ و خم گرفتن بسیاری از مجوز‌ها هستیم؛ اما هیچ کسی از طرف دولت نیامده به ما بگوید چه خبر؟ با این وجود، این مرکز توانسته است توسعه یابد و حدود 120 شغل ایجاد کند.

وی با اشاره به این‌که نظام مهندسی با این تعداد افراد فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها مشکل دارد، گفت: من تا به حال کسی را ندیده‌ام که به این موضوع بپردازد و تعجب می‌کنم که چرا نمایندگان مجلس، نامه‌ای را برای تشکر در این زمینه، به وزارت علوم نوشته‌اند، تنها کسی که به این موضوع واکنش نشان داد، اکبر ترکان ـ رییس سازمان نظام مهندسی ـ بود که در نامه‌ای به وزیر علوم گفت که چرا با این تعداد، در حال تولید مهندس هستیم؟!

مدیر عامل مرکز معماری ایران همچنین اظهار کرد: در موضوع پل زدن میان دانشگاه و حرفه نباید از دنیا عقب بمانیم، بلکه باید ارتباطات آموزشی را بیشتر کنیم و به‌روز باشیم. ما حواس‌مان هست که اگر کسی را از خارج می‌آوریم، با فرهنگ ایران آشنایی داشته باشد و کار خوب را به کاریکاتور تبدیل نکند. به همین دلیل بخش بین‌الملل را راه‌اندازی کردیم و با کشورهای فرانسه و ایتالیا مذاکرات داشتیم. همچنین قرار است با همکاری دانشگاه فلورانس، دوره معماری پایدار را در ماه سپتامبر برگزار کنیم. از سویی امیدواریم با امکانات خوابگاهی خوبی که برخی دانشگاه‌های خارجی دارند، بتوانیم دانشجویان را برای تحصیل به آنجا بفرستیم.

فاطمی با اشاره به مسابقه دانشجویی «معمار برتر» ادامه داد: ما به‌شکل عمدی، مخاطب این مسابقه را دانشجویان قرار دادیم و هر دانشجویی در هر مقطعی از سراسر ایران می‌تواند در آن شرکت کند. موضوع این مسابقه همواره معضلات شهری شهرهای بزرگ بوده است.

وی اظهار کرد: موضوع دوره اول این مسابقه «بام» و دوره بعد «نمای شهری» بود. درباره نمای شهری می‌توانیم به برخی، جایزه تمشک طلایی بدهیم، زیرا به طور شگفت‌انگیزی زشت هستند. ما یکی از عجیب‌ترین شهرهای دنیا را داریم که از وسط ساختمان‌های آن، اتوبان رد می‌کنیم. او اضافه کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که توسعه‌یافتگی از بین بردن بافت قدیمی نیست. به همین علت موضوع این دوره را «طراحی فضای مرده» انتخاب کردیم.

گفتنی است، آثار ارائه‌شده به سومین دوره مسابقه دانشجویی «معمار برتر» با موضوع «معماری فضاهای مرده» نیمه اول خردادماه امسال داوری و نمایشگاهی از این آثار برگزار می‌شود.


ثبت نظر

ارسال