۷۰ درصد جمعیت تهران مازاد است

پنجره ایرانیان: نتایج یک تحقیق علمی نشان می‏ دهد بیش از ۷۰ درصد از جمعیت تهران نسبت به حد بهینه و اندازه مطلوب شهری مازاد است، چراکه تهران فقط می‌تواند برای ۲.۳ میلیون نفر زندگی مطلوب فراهم آورد، همچنین این تحقیق نشان می دهد منافع حاصل از مهاجرت به تهران همچنان تا سقف جمعیتی ۱۱.۵ میلیون نفری برای مهاجرین مثبت و تحریک کننده است.
  • چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت 11:5

به گزارش ایسنا، انجمن علمی اقتصاد شهری، بسترسازی برای اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در حوزه شهری را مورد بررسی قرار داده که «مقاوم سازی اقتصاد شهری از طریق بهینه‏ یابی جمعیت شهری» یکی از مقالات آن بوده است.

در این تحقیق اندازه کارا شهر برای شهر تهران در سطح ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار نفر عنوان شده که نشان می دهد جمعیت شهر تهران سال هاست از سطح کارا عبور کرده است.

یکی از مهمترین مشخصات که اقتصاد ایران نیز از آن رنج می‌برد بهره‏ وری اقتصاد است. بهره‏وری در سطح اقتصاد شهری به معنای برخورداری مناسب از صرفه‌های تجمیع (محلی و شهری) است. در واقع شهری که بتواند توازن مناسبی میان صرفه‌های تجمیع و اثرات ازدحام ایجاد کند به عنوان شهر کارا شناخته می‌شود. افزایش جمعیت از یک طرف صرفه‌هایی برای شهر ایجاد می‌کند، از طرف دیگر اثرات خارجی منفی و آثار ازدحام از جمله آلودگی، ترافیک و ... همگام با افزایش جمعیت ایجاد می‌شود. آن سطح از جمعیت که منجر به حداکثر شدن خالص صرفه‌ها شود اندازه کارای شهر شناخته می‌شود و با خود مقاومت اقتصاد شهری را همراه خواهد داشت.

این پژوهش که در "همایش بین المللی اقتصاد شهری" ارائه شده بیان می‌کند: همانطور که در شهرسازی برای مقابله با زلزله که زمان وقوع و ابعاد آن مشخص نمی باشد، تاسیسات و امکانات شهری را در برابر آن مقاوم (تاب آور) می‏سازند و به گونه‏ ای تاسیسات شهری و خدمات آن طراحی می گردد که در صورت وقوع زلزله کمترین آسیب به شهر وارد شده و در شهر بتواند به کارکرد خود ادامه دهد. در موضوع تاب آوری ملی و شهری نیز، زیرسیستم های اقتصادی، اجتماعی، حکمرانی، فناوری و زیست محیطی در اقتصاد ملی و اقتصاد شهری باید به گونه‏ ای طراحی شوند که بتوانند مخاطرات درونی و بیرونی را جذب کنند و خود را با محیط بسیار متحول با حفظ ثبات و کارکرد های سیستم، اطباق دهند.

 بر اساس این تحقیق، نسبت‌های مازاد که نشان دهنده درصد افراد مازاد بر جمعیت کارا است برای شهر تهران بالاتر و برابر با ۷۱ درصد و برای سایر کلان شهرها به ترتیب بزرگی اختصاص به مشهد، شیراز اهواز و اصفهان دارد.

با توجه به اینکه تمام شهرها از سطح کارای خود عبور کرده اند، تعدیل اندازه شهرها مطابق با اندازه کارا، اقصاد شهرها را در برابر تکانه ها مقاوم خواهد کرد.


ثبت نظر

ارسال