زیرساخت‌های اقتصادی دغدغه مشترک چابهار و گوادر:

چرخش از رقابت به سمت خواهرخواندگی

پنجره ایرانیان: استفاده از ظرفیت‌های سواحل دریای عمان از جمله توسعه قابل تامل خطوط ترانزیتی و ترانشیپی منطقه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایی مطرح شده که چه از سوی ایران و چه از سوی پاکستان با قدرت دنبال می‌شود، موضوعی که رقابتی سنگین را بین این دو کشور آغاز کرده است.
  • دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت 11:16

به گزارش خبرنگار ایسنا، ایران در حالی کار خود برای افزایش توان زیرساختی بندر چابهار را آغاز کرده و با قدرت آن را پیگیری می‌کند که این بندر باید پیش از هر زمانی خود را برای رقابت با یک رقیب منطقه‌ای آماده کند. رقیبی که در فاصله چند کیلومتری با چابهار و در خاک پاکستان قرار دارد.

بندر گوادر که در طول سال‌های گذشته از سوی کشور چین مورد توجه واقع شده و با سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در آن صورت گرفته به عنوان یکی از گزینه‌های جدی تبدیل شدن به مناطق اقتصادی محوری مطرح است، در صورتی که بنا بر رشد چابهار باشد قطعا به عنوان گزینه‌ای جدی برای رقابت مطرح خواهد بود.

در این بین قرار‌داد مشترک تجاری ایران با هند و افغانستان که به تاسیس دالان مشترک چابهار منجر خواهد شد نیز مزید بر علت شده تا پاکستان بیش از پیش احساس خطر کند.

با وجود این موضوع و برغم تهدید تلویحی مقامات پاکستانی نسبت به رقابت سنگین با ایران در حوزه دریایی منطقه اما در روزهای گذشته خبرهایی منتشر شده که نشان از عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دو کشور و قرار‌داد خواهرخواندگی میان چابهار و گوادر دارد. قرار‌دادی که در حوزه اجرا به عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک اقتصادی و اتصال ریلی دو بندر نیز منجر شود.

در کنار آن مشاور رییس جمهور چین نیز در طول روزهای گذشته به بندر چابهار ایران سفر کرده و مشاور‌ه‌هایی در این زمینه به طرف‌های ایرانی ارائه کرده که بن‌مایه آن نه تنها افزایش رقابت با گوادر نیست که حتی بر اشتراکات دو طرف نیز تاکید دارد.

به اعتقاد این مقام چینی در صورتی که زیربناهای اقتصادی در منطقه چابهار ارتقاء پیدا نکند، نمی‌توان انتظار داشت که این بندر رشدی جدی را تجربه کند. همچنین رقابت صرف با گوادر نیز به نفع هیچ یک از دو طرف نخواهد بود.

با توجه به سخنانی که از طرف یک مقام رسمی کشور چین به عنوان سرمایه‌گذار اصلی بندر گوادر مطرح شده، به نظر می‌رسد صحبت از رقابتی که میان دو کشور ایران و پاکستان در گرفته بود می‌تواند در آینده نزدیک به همکاری و حتی پیشبرد اهداف مشترک ختم شود.


ثبت نظر

ارسال