روشی جدید برای کاهش گازهای گلخانه ‏ای

پنجره ایرانیان: برای کاهش گاز دی‌اکسید‌کربن نمی‌توان میلیون‌ها بطری نوشیدنی گازدار تولید کرد تا گاز‌ دی‌اکسید‌کربن را مصرف کنیم.
  • چهارشنبه 9 تیر 1395 ساعت 9:19

به گزارش انرژی‌هاب، اما محققین دنبال راه جدیدی برای کاهش گاز‌ دی‌اکسید کربن و گاهش گرمایش زمین هستند و راه‌های بسیار متفاوتی ابداع کرده‏اند. دریافت کربن و ذخیره‌سازی آن که(CCUS) نامیده می‌شود یک استراتژی دیگر کنار انرژی خورشید و سوخت‌زیستی است که می‌تواند روشی برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای باشد.

اگر این روش به صورت گسترده در سراسر بخش تولدی ایالات متحده اجرا شود، می‌توان صد‌ها میلیون تن گاز‌های گلخانه‌ای صنعتی را می‌توان دریافت نمود و از آزادسازی آن‌ها در اتمسفر جلوگیری کرد. اما چالش اصلی بهینه‌سازی و اقتصادی کردن این روش است.

آزمایشگاه ملی آمریکا بر روی روشی کار می‌کند تا این دریافت و ذخیره انرژی به صورت اقتصادی قابل اجرا شود. آن‌ها به روشی جالب رسیده‌اند و آن اینکه گاز دی‌اکسید‌کربن در تولید کیسه‌های پلاستیکی و بسته‌بندی از اتالن قابل دریافت و استفاده اقتصادی است.

این گاز دریافت شده در سوال خلیج مکزیک قابل دریافت و با ارسال آن به زمینه‌های نفت و گاز نزدیک می‌توان تا ۱۵ درصد استخراج نفت را افزایش داد. همچنین این تیم دریافتند که این دی‌اکسید‌کربن را می‌توان در طول لوله‌های مرتبط از خلیج تا می‌سی‌سی‌پی قابل استفاده برای افزایش کیفیت استخراج نفت است. این مقیاس بزرگ استفاده از گاز دی‌اکسید‌کربن می تواند این پروسه را اقتصادی کند.

باید قبول کرد برای خیلی از کشور‌ها از جمله چین و هند استفاده از انرژی فسیلی و زغال‌سنگ برای تولید الکتریسیته بسیار ارزانتر است. اما مقیاس‌ بزرگ دریافت و ذخیره‌سازی دی‌اکسید‌کربن در این نیروگاه‌ها می‌تواند برای کاهش اثرات تخریبی محیط‌زیست استفاده کرد.

محققین دریافته‌اند که برای کاهش اثرات زیست محیطی و کاهش گرمایش زمین به چند استراتژی همزمان نیاز است در غیر این صورت مبارزه با گرمایش زمین غیر ممکن است.


ثبت نظر

ارسال