حفظ سرمایه‌ها درگرو نگهداشت استاندارد ساختمان‌ها؛

بهینه‌سازی ساختمان‌ها پرهزینه نیست

پنجره‌ایرانیان: مدریت استراتژیک در نگهداشت (نگهداری و تعمیرات) ساختمان و تاسیسات، سیستم‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه نگهداشت، به‌کارگیری مواد و مصالح نوین و آموزش و فرهنگ‌سازی ازجمله مقولاتی است که سالیان سال در تمامی جهان اجرایی شده و باعث افزایش صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی و حفظ سرمایه‌های ملی از طریق مدیریت دارایی شده است.
  • شنبه 9 اردیبهشت 1396 ساعت 18:37

به گزارش صما، متأسفانه ایران در این خصوص از حرکت جهانی عقب‌مانده و همچنان در مقوله تعمیر و نگهداری حرفی برای گفتن ندارد. به‌تازگی سپاه با ایجاد کمیته راهبردی نت و بهینه‌سازی انرژی ساختمان به‌عنوان پیشرو وارد این مقوله شده و در نظر دارد از این طریق در حفظ سرمایه‌های سازمانی و ملی گام‌های مطلوب‌تری بردارد.

در این زمینه رییس مرکز مطالعات مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه در خصوص لزوم تشکیل کمیته راهبردی نت بابیان اینکه مفهوم نگهداشت در ساختمان‌های مسکونی مقوله‌ای است که کمتر به آن پرداخته‌شده است گفت: مبحث تعمیر و نگهداری در ساختمان مدت‌هاست در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته موردتوجه قرارگرفته است. تمامی ساختمان‌ها پس از ساخت نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. نحوه تعمیر و نگهداری نقش بسزایی در افزایش هزینه‌های ساختمان در زمان بهره‌برداری دارد.

رضا غفارپور بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در اثر اعمال سیستم مناسب نگهداری از انجام تعمیر در سطح وسیع جلوگیری شده و درنتیجه از هزینه قابل‌توجه تعمیر در سطح وسیع کاسته می‌شود.

وی گفت: مدیریت نگهداری ساختمان، یکی از موضوعات مهم در مدیریت ساختمان است که تاکنون در کشور ایران موردتوجه جدی قرار نگرفته است.

غفارپور بابیان اینکه با توجه به این مطلب، تعمیر و نگهداری ساختمان و مدیریت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است خاطرنشان کرد: بااینکه اهمیت این بخش از صنعت و فنّاوری ساختمان از سوی محافل علمی و تحقیقاتی معتبر جهان اعلام گشته متأسفانه در بعد کاربردی و علمی آن‌گونه که بایدوشاید موردتوجه قرار نگرفته و سرمایه‌های زیادی از طریق ساختمان مسکونی به هدر می‌رود.

کارشناس بهینه‌سازی انرژی سپاه با ذکر این مطلب که سپاه سال‌هاست که به اهمیت موضوع نت (نگهداری و تامیر ساختمان) در ساختمان‌ها اشراف دارد گفت: بر این اساس کمیته راهبردی نت و بهینه‌سازی انرژی ساختمان سپاه شکل گرفت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین بابیان اینکه اگرچه سپاه متولی امر در این مقوله (نگهداری و تعمیرات) در کشور نیست گفت: این ارگان در تلاش است که با استفاده از این موضوع، صرفه‌جویی مطلوبی در سرمایه‌های ملی داشته و آن را به‌عنوان یک کار اجرایی به سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر نشان دهد.

غفارپور گفت: مطالعات اجرایی نت در دو بخش نت مکانیزه ساختمان و بهینه‌سازی انرژی (برچسب انرژی) بوده و در این خصوص استانداردهای درون‌سازمانی مطلوبی داشته و به دنبال گفتمان‌هایی در خصوص گسترش این استانداردها به‌کل کشور هستیم.

وی بابیان اینکه بحث برچسب انرژی، تعمیرات و بهینه‌سازی باید باهم و توأمان در نظر گرفته شود گفت: در این صورت است که هزینه‌ها کاهش محسوسی خواهد داشت.

این کارشناس بهینه بابیان اینکه سپاه نیز این مقوله را به‌تازگی شروع کرده خاطرنشان کرد: سپاه در راستای تحقق تدابیر رهبری در خصوص مدیریت انرژی، طرح مدیریت جامع انرژی بهره‌ور (مجاب) را تهیه‌کرده است. این طرح به‌عنوان یک طرح سیستمی و فرآیند محور گامی بلند را در طراحی یک سیستم مدیریت انرژی در سازمان خود برداشته است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای نت (نگهداری و تعمیرات) هوشمندانه و مکانیزه هستیم، گفت: ما با پیگیری تلفیق مفهومی نت ساختمان و مدیریت انرژی؛ ارتقای رتبه انرژی را برای ساختمان‌های موجود به‌عنوان یک سیاست جدی دنبال می‌نماییم. 

غفار پور با انتقاد از این‌که تخصیص بودجه تعمیر و نگهداری سازمان‌ها همواره بر اساس تفکر غلط متراژ است گفت: با ارتقای جایگاه برچسب انرژی می‌توان در تخصیص سرمایه‌ها گزیده‌تر رفتار کنیم. در یک‌کلام باید گفت بودجه‌های تعمیرات ساختمانی باید بر اساس برچسب انرژی تخصیص پیدا کند. 

این کارشناس در پاسخ به اینکه چرا ساخت‌وساز استاندارد و توجه به مقوله نگهداری و تعمیرات برای مالکان و سازندگان امری پرهزینه قلمداد می‌شود گفت: به‌طورکلی این مقوله در وهله اول پرهزینه است اما بدون تردید بازگشت هزینه‌های صرف شده کوتاه‌مدت خواهد بود. در ابعاد بعدی قانون و نظارت‌های تحکمی برای اجرای این بند برای سازندگان گنجانده نشده در حال حاضر این مقوله اختیاری و جریمه‌ای در پی ندارد. این مورد به‌شدت نیازمند بازنگری است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین در ادامه در خصوص هزینه الحاق شده توسط اجرای بند به بند استانداردها و ضوابط به ساختمان گفت: استفاده از مصالح استاندارد و مؤثر در بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها 10 تا 15 درصد به ازای هر مترمربع به قیمت نهایی می‌افزاید. بدون تردید این افزایش مطلوب سازندگان در هیچ کشوری نیست اما اگر الزامات قانونی باشد بدون تردید سود نهایی مطلوبی را به جامعه وارد خواهد کرد.

وی در این خصوص تصریح کرد: بر این اساس رویکرد سپاه به‌هیچ‌عنوان ارزان‌سازی نیست این ارگان به دنبال ساخت‌وساز اصولی بوده و هیچ ساخت‌وساز استانداردی با ارزان‌سازی مطابقت ندارد.

غفار پور گفت: بهینه‌سازی ساختمان‌ها یک موضوع انتخابی نیست بنابراین باید مسئولین در خصوص اجباری کردن آن گام‌های اساسی ایجاد کنند.

وی در خصوص چشم‌انداز کمیته راهبردی نت و بهینه‌سازی انرژی ساختمان سپاه گفت: بدون تردید هیچ تلاشی بی‌مزد نمی‌ماند هزینه تشکیل این کمیته کم اما برآیند آن زیاد خواهد بود. بدون تردید با دریافت نظریات متعدد از سازمان و ارگان‌ها می‌توانیم گام مطلوبی در بهینه‌سازی انرژی داشته باشیم.

غفار پور درنهایت گفت: سپاه همان‌طور که در عرصه‌های مختلف تاکنون سعی کرده پیشتاز باشد درزمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی نیز باید به اتخاذ تدبیرهای مناسب ازجمله دستگاه‌های پیشگام در این زمینه باشد.

 


ثبت نظر

ارسال