کاهش مالیات ساخت و فروش واحدهای قبل از سال ۹۵

پنجره‌ایرانیان؛ قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی از کاهش مالیات ساخت و فروش مسکن برای واحدهایی که پروانه ساخت آن‌ها برای قبل از ۱۳۹۵ است، خبر داد.
  • یکشنبه 4 تیر 1396 ساعت 9:54

به گزارش ایسنا، محمدقاسم پناهی با اعلام این خبر که کلیه واحدهای ساخته‌شده یا در حال ساخت که پروانه ساخت آن‌ها مربوط به قبل از سال ۱۳۹۵ است، مشمول مالیات ساخت و فروش موضوع آیین‌نامه ماده ۷۷ اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم به میزان ۱۰ درصد علی‌الحساب بر اساس ارزش معاملاتی املاک نخواهند بود، گفت: این واحدها صرفا بابت فروش و انتقال آن مانند سایر املاک مشمول مالیات نقل‌وانتقال موضوع ماده ۵۹ قانون که به میزان پنج درصد ارزش معاملاتی است می‌باشند.

قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور افزود: به‌این‌ترتیب با عنایت به مصوبه اخیر دولت، مالیات واحدهای ساخته‌شده و در حال ساخت که پروانه ساخت آن‌ها تا پایان سال ۱۳۹۴ صادر شده، کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آیین‌نامه ماده ۷۷ (اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص مالیات ساخت و فروش مسکن به ساختمان‌هایی تعلق می‌گیرد که پروانه ساخت آن‌ها از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ به بعد صادر شده باشد، گفت: با توجه به اینکه مراحل ساخت و فروش مسکن تقریبا ۱۲ الی ۱۸ ماه طول می‌کشد، این آیین‌نامه به‌گونه‌ای تنظیم شده است که اثر اجرای اخذ مالیات در سال‌های آتی آن ملموس خواهد بود.

پناهی تاکید کرد: با عنایت به آیین‌نامه جدید مصوب دولت در ساخت و فروش ساختمان نوساز که پروانه ساخت آن‌ها از سال ۱۳۹۵ به بعد صادر شده، میزان ارزش‌افزوده زمین که تا زمان فروش ساختمان ایجاد می‌شود، مشمول مالیات ساخت و فروش نمی‌شود، به عبارتی مالیات ساخت و فروش صرفا به سود حاصل از ساخت اعیانی بر روی عرصه (زمین) تعلق می‌گیرد و سود حاصل از اضافه ارزش زمین درهرحال مشمول مالیات ساخت و فروش نمی‌شود.

 


ثبت نظر

ارسال