انعقاد نخستین قرارداد فروش تضمینی برق خورشیدی شهرداری

پنجره ایرانیان؛ نخستین قرارداد فروش تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده توسط شهرداری تهران، منعقد شد.
  • دوشنبه 8 آبان 1396 ساعت 18:27

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسن جعفری ورامینی قائم مقام این مرکز با تاکید بر اینکه در حال حاضر کلیه کشورها از جمله ایران با مشکل انرژی روبه‏‌رو هستند، گفت: نگرانی فعلی درباره انرژی ناشی از این واقعیت است که منابع نفت و گاز که از مهم‌ترین انواع انرژی هستند، محدود و پایان‌پذیرند. از طرفی پدیدار شدن بسیاری از پدیده‌های نامطلوب محیط زیستی مربوط به مصرف حامل‌های انرژی و سوخت‌های فسیلی است، چرا که مصرف آنها، علاوه بر انتشار آلاینده‏‌ها، باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین می‌‏شود.

وی ادامه داد: جهان نیازمند تصمیم‌گیری‌هایی تعیین‌کننده و اقداماتی قاطع در کوتاه‌مدت است تا از تاثیرات و پیامدهای بیشتر بحران‌های محیط زیستی به ویژه تغییرات اقلیم جلوگیری گردد. در این راستا، یکی از بهترین و موثرترین راه‌حل‌ها، جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر است.

جعفری افزود: این تغییر رویکرد و نگرش نیازمند شناساندن انرژی‌های تجدیدپذیر، آموزش وسیع و تعیین استراتژی‌های کارا جهت مرسوم کردن استفاده از این نوع انرژی ها در زندگی روزمره‌ی مردم و تغذیه‌ی صنایع، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلانشهر ایران، در بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی (میانگین سالانه ۵۸/۴ کیلوات ساعت بر مترمربع) پتانسیل بالایی دارد، گفت: کاربرد انرژی‌های پاک علاوه بر کاهش مصرف سوخت و کاهش حامل های انرژی موجب کاهش اثرات حاصل از آلایندگی سوخت‏‌های فسیلی نیز می‌شود که خود یکی از فاکتورهای اصلی توسعه‌پایدار شهری و از اهداف مدیریت شهری در سال های اخیر در تهران بوده است.

قائم مقام مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه‌پایدار به دیگر مزایای گسترش استفاده از انرژی‏‌های تجدیدپذیر از جمله کاهش هزینه‏‌ها در شهرداری تهران با توجه به اینکه این منبع خدادادی و رایگان است، اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر موجب فرهنگ‌سازی و ارتقا سطح آگاهی مردم و مسئولان نسبت به مقوله کاربردهای متنوع انرژی‌های تجدیدپذیر و تشویق سازمان‌ها و نهادهای دولتی به استفاده از این نوع انرژی‏‌ها نیز خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلووات نیروگاه‌‏های کوچک مقیاس خورشیدی تحت نظارت مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نصب و راه‌اندازی شده که اکثر این نیروگاه‌‏ها با ظرفیتی کمتر از ۲۰ کیلووات در ساختمان‏‌ها یا بوستان‏‌های شهرداری تهران نصب شده‌‏اند.

لازم به ذکر است، اولین قرارداد فروش تضمینی برق نیروگاه‏‌های خورشیدی نصب شده توسط شهرداری تهران، مربوط به ساختمان نیلو واقع در منطقه ۶ شهرداری تهران است که در شهریورماه سال جاری منعقد گردید. ساختمان نیلو واقع در خیابان حضرت ولیعصر(عج) با مساحت زیربنای ۱۳۵۰ مترمربع، در ۵ طبقه با کاربری اداری، مجهز به یک نیروگاه ۱۰ کیلوواتی، آبگرمکن خورشیدی با ظرفیت ۴۰۰ لیتر و توربین بادی ۴۰۰ واتی به‏‌عنوان یکی از ساختمان‏‌های انرژی شهرداری تهران است.


ثبت نظر

ارسال