نوبخت اعلام کرد:

دلیل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

پنجره ایرانیان؛ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره انتقادات مطرح‌شده نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با توجه به سهمی که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا داشته باشند با ارائه توضیحاتی گفت این خودروها اثر چندانی در کاهش آلودگی هوا در شهرها نداشته و پایین ماندن تعرفه موجب ایجاد رانت می‌شد.
  • دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 10:25

به گزارش ایسنا، امروز (سه‌شنبه) سازمان برنامه‌وبودجه نشست خبری با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس این سازمان برگزار کرد. در چند روز اخیر این دومین نشست خبری در سازمان برنامه‌وبودجه است که با محور تبیین برنامه‌های اشتغال بودجه ١٣٩٧ برگزار می‌شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه یادآور شد که پیش‌بینی دولت ایجاد یک‌میلیون و ٣٣ هزار شغل در سال آینده است که حدود ٣٢٧ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در برمی‌گیرد. از این مبلغ بیش از ٧٣ هزار میلیارد تومان در طرح تولید و اشتغال و ٢٥٤ هزار میلیارد تومان در بودجه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود.

چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بالا رفت؟

در جریان توضیح رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره برنامه دولت برای تحول در حمل‌ونقل درون و برون‌شهری به‌منظور ایجاد شغل و کاهش آلودگی هوا، این موضوع مطرح شد که چرا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را هم از پنج به ٤٥ درصد افزایش داده درحالی‌که می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود؟ نوبخت دراین‌باره گفت که آنچه در عمل می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود، خودروهای برقی هستند که تعرفه آنها صفر است. اما خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابراین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود ازاین‌رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم.

تغییر قیمت حامل‌های انرژی منوط به تصمیم مجلس

اما در جریان بررسی تبصره (١٨) لایحه بودجه سال آینده که در آن درآمد ١٧ هزار و ٤٠٠ میلیاردی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی‌شده بود، با توجه به انجام مخالفت‌هایی در مجلس برای افزایش قیمت بنزین که نرخ ١٥٠٠ تومانی آن مطرح بود، اخیرا نرخ ١١٥٠ تومانی در مجلس مطرح شد. نوبخت درباره تایید و یا رد این پیشنهاد گفت که مجلس مبلغ ١٧.٤ هزار میلیارد تومانی را به ١٠ هزار میلیارد تومان کاهش داده و محل تامین آن را به فروش املاک تملیکی تغییر داده است. ازاین‌رو برای هر تغییر در قیمت حامل‌ها منتظر نظر و مصوبه مجلس هستیم.

وی دراین‌باره که عملکرد نشان داده که فروش املاک قاچاق و سایر املاک تملیکی در سال به ١٠٠٠ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، بنابراین چرا این پیشنهاد تصویب شده است، گفت که این پیشنهاد دولت نبوده و باید استدلال مجلس را درباره این اقدام پرسید.

دلار جواب نگرفت

در ادامه این جلسه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در پاسخ به سوال ایسنا درباره جریان اخیر بازار ارز توضیحاتی ارائه کرد. او در مورد این‌که وی بارها تاکید کرده بود که دلار 4200 تومانی مورد تایید دولت نیست و قیمت غیررسمی به شمار رفته به‌زودی تعدیل می‌شود، اما در روزهای گذشته باوجود انتظاراتی که برای کاهش قیمت وجود داشت از مرز 4400 تومان هم عبور کرده و اختلاف قیمت از شهریورماه تاکنون به حدود 700 تومان رسیده و می‌تواند رانت‌های خاص خود را به همراه داشته باشد، در این شرایط برنامه دولت برای بازار ارز چیست، گفت که سیاست دولت حفظ ارزش پول ملی بوده و همچنان بر آن تاکید دارد. ازاین‌رو همکاران من همواره در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به دنبال سیاستی هستند که بتوان این مهم را محقق کرد.

نوبخت درباره این‌که شما معتقدید که باید صرافی‌ها خود را با قیمت‌های واقعی منطبق کنند اما در همین حال شاهدیم که بانک مرکزی قیمت‌های پایه اعلامی به صرافی بانک‌ها را حتی بالاتر از آنچه که در روز قبل رقم خورده و اعلام می‌کند عاملی بر افزایش قیمت دلار است، اظهار کرد: تا جایی که مطلع هستم همواره تاکید ما بر همین سیاست حفظ ارزش پول ملی بوده است و البته در جریان این اتفاق خاص که بانک مرکزی قیمت پایه را بالا اعلام کند، نیستم، ولی در هر صورت سیاست بر این است که بتوان در مقاطع مختلف حتی شرایطی که ناشی از مسائل سیاسی و یا سایر جهات است بازار را کنترل کرد.


ثبت نظر

ارسال