توصیه عبده‌تبریزی به فروشندگان زمین

پنجره ایرانیان؛ بازار زمین هنوز حباب قیمتی دارد؛ بنابراین اگر فکر کنیم قیمت زمین تغییر کرده و آن را نفروشیم، تصمیم غلطی است. همچنین در مورد واحدهای تجاری حباب قیمتی وجود دارد و هر جایی که بخش زمین ارزش بالایی دارد، حباب قیمتی بروز کرده است.
  • شنبه 12 اسفند 1396 ساعت 11:50

به گزارش ایسنا، حسین عبده تبریزی در اختتامیه پنجمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در عنوانی که برای این همایش در نظر گرفته شده، موضوع اینکه محیط کسب و کارچه نقشی در توسعه پایدار دارد امری مهم بوده و می‌توانم متغیرهایی که مربوط به رشته خودم است را توضیح بدهم.

وی ادامه داد: سه متغیر اصلی در حوزه کار ما وجود دارد که شامل نرخ سود، نرخ ارز و در نهایت کسری بودجه می‌شود که این سه موارد بر نرخ تورم تاثیر بسزایی می‌گذارد.

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار افزود: ما نگران هستیم که یکی از دستاوردهای مهم دولت را از دست بدهیم و آن این است که بالاخره دولت تورم را توانست کنترل و آن را تک رقمی کند. پدیده‌ای که دولت یازدهم و دولت جدید زیاد با آن آشنا نبوده این است که نرخ تورم را پایین آورده ولی نرخ سود بالا ماند. این مشکلی است که از آغاز دولت یازدهم با آن روبه‌رو شدیم و تشخیص درستی در رابطه با آن صورت نگرفته است.

وی افزود: من از اول معتقد بودم که بانک مرکزی باید دخالت کند و نرخ را پایین آورد؛ در نتیجه نرخ تورم کاهش پیدا کرد ولی سود کاهش پیدا نکرد و این امر دو دلیل عمده داشت. ابتدا اینکه بودجه خانوار ما از سال 1386 به شدت کاهش پیدا کرده و در حال حاضر نسبت به آن سال حدود 38 درصد از درآمد سرانه خانوار روستایی مان کاسته شده و حدود 17 درصد از درآمد خانواده ها در شهرها نیز کم شده است.

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: به دلیل آنکه تقاضای کل کاهش پیدا کرده، زمانی که محصولی گران می‌شود، مصرف کننده آن را مصرف نمی‌کند و این باعث می‌شود این روند بر نرخ تورم تاثیر بگذارد.

عبده تبریزی اضافه کرد: بخش قابل ملاحضه‌‎ای از بودجه شامل حقوق می‌شود که قسمتی از آن مربوط به بازنشستگان بوده و دولت امکانات زیادی ندارد که یک کار جدید را سامان بدهد. یکی از متغیرهایی که شرایط کسب و کار را بر هم می‌زند، این است که بازار ارز پرنوسان و دائم در حال تغییر باشد و آرامش فکری را از یک سرمایه‌گذار بگیرد.

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص بازار پول خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش‌ صندوق‌های بورسی و سپرده‌های بانکی معتبر از حوزه‌های سرمایه‌گذاری قابل توصیه به شمار می‌آید.


ثبت نظر

ارسال