یک عضو کمیسیون عمران:

احیای بافت فرسوده مشروط به دو عامل است

پنجره ایرانیان؛ یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تا مادامی که دولت یارانه سود تسهیلات یا تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی پرداخت نکند و شهرداری‌ها عوارض صدور پروانه ساخت و جواز پایان کار را تخفیف ندهند، بسیار بعید است که بافت فرسوده احیا شود.
  • چهارشنبه 11 بهمن 1396 ساعت 10:6

سید احسن علوی در گفت‌وگو با ایسنا با مثبت ارزیابی کردن سخنان تلویزیونی رییس جمهور گفت: بافت فرسوده سال‌هاست که مطرح می‌شود اما با وجود تصویب قانون اقدام خاصی در این باره انجام نشده است.

وی ادامه داد: قانون احیای بافت فرسوده صراحت دارد که مالکان این بافت از پرداخت ۵۰ درصد عوارض معاف هستند، علاوه بر آن احیای بافت فرسوده نیازمند پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و ارائه تراکم مکفی است.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی تغییر بافت هویتی با تغییر هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بافت فرسوده پس از بازسازی و احیای آن را اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: وقتی بافت فرسوده نوسازی یا احیا می‌شود، هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن لاجرم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. با نوسازی این بافت میزان تعلق خاطر ساکنان جدید به مرور زمان کاهش خواهد یافت چراکه با نوسازی این بافت تمایل افراد برای فروش و جابه‌جایی از یک سو و وارد شدن فرهنگ‌های جدید به آن افزایش می‌یابد، چراکه با تخریب یک ساختمان فرسوده یک یا دو طبقه ساختمانی جدید با طبقات بیشتر جایگزین می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آرام آرام ساکنان جدید با فرهنگ‌های مختلف در بافت فرسوده احیا شده سکونت پیدا می‌کنند و هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این بافت را تغییر می‌دهند.

علوی در عین حال برای حفظ هویت کالبدی بافت فرسوده پس از نوسازی پیشنهاد داد: از معماری ایرانی - اسلامی استفاده شود.


ثبت نظر

ارسال