مدیرعامل آذر صنعت: دلالان، عامل برهم زننده بازار هستند

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت آذر صنعت گفت: مشکلاتی همچون تحریم، محدودیت واردات، نوسانات نرخ ارز و کمبود مواد اولیه همگی بر فعالیت واحدهای تولیدی اثر منفی گذاشته است، اما مهم‌ترین عامل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و رکود تولید، حضور دلالان و واسطه‌ها در هر بازار است؛ چراکه این افراد بدون توجه به دیگران و فقط با فکر حفظ منافع شخصی بازار را در دست گرفته‌اند و با نفوذ خود موجب کمبود مواد اولیه در بازار شده‌اند.
  • یکشنبه 2 شهریور 1399 ساعت 13:32

مهرداد ترکی‌نژاد ایرانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: پیش‌تر علاوه بر تولیدات داخلی، میزانی شمش آلومینیومی نیز از کشور عراق وارد می‌شد که با محدودیت‌های اعمال‌شده در خصوص واردات، میزان عرضه در بازار داخلی به‌شدت کاهش یافته و درواقع تقاضا از عرضه پیشی گرفته است؛ این درحالی‌که قیمت آلومینیوم روزبه‌روز افزایش می‌یابد. حدود یک ماه گذشته قیمت شمش خالص شرکت ایرالکو 21 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که اکنون به بیش از 30 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. این جهش صعودی قیمت‌ها مشکلات عدیده‌ای را برای تولیدکننده‌ها ایجاد کرده است. افزایش قیمت‌ها به‌مرور رونق و توان تولید را از صنایع می‌گیرد و از طرفی محدودیت واردات موجب می‌شود تقاضا افزایش یابد و تولیدکننده داخلی از عهده پوشش این بازار برنیاید.

وی افزود: ما قصد داشتیم علاوه بر بازار داخل، صادرات محصول را نیز در برنامه کاری خود قرار دهیم و در جهت رشد اقتصاد کشور و ارزآوری گام برداریم، اما تقاضای مشتریان داخلی به حدی زیاد است که محصولی برای فروش خارجی باقی نمی‌ماند. در حال حاضر با دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو قرارداد داریم و به شرکت سایپا باید در طول مدت سه ماه حدود سه هزار تن محصول آلومینیومی تحویل دهیم اما متاسفانه تامین مواد اولیه برای این حجم تولیدی کار بسیار دشواری است و اکنون با این معضل مواجه هستیم. تا چندی پیش، آلومینیوم آف‌گرید از کشورهای عراق، گرجستان و ارمنستان وارد می‌کردیم اما با ممنوعیت واردات، به این منابع دسترسی نداریم. یک شرکت چینی نیز تقاضای سفارش و همکاری دارد اما به دلیل تمرکز بازار داخلی، قادر به قبول سفارشات خارجی نیستیم.


ثبت نظر

ارسال