چگونه یک پنجره استاندارد بسازیم؟(بخش سوم)

مهندس علی شریف ‏زاده، واحد فنی شرکت هورامکو

در دو بخش پیشین این مقاله، مبحث مواد اولیه ساخت در و پنجره مورد بررسی قرار گرفت و توضیحاتی در خصوص پروفیل یو.پی.وی.سی، پروفیل‏ های تقویت ‏کننده و و یراق‏ آلات ارائه شد. موضوع بخش سوم این مقاله انبارش مواد اولیه می‏ باشد، که در ادامه با هم می ‏خوانیم:
  • سه شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 1:38

2- انبارش مواد اولیه

انبارش و جابجایی صحیح مواد اولیه به‏ خصوص پروفیل های یو.پی.وی.سی از مهم ترین نکاتی است که در حفظ کیفیت آنها و درنتیجه کیفیت نهایی محصول تاثیر مستقیم دارد. پروفیل های یو.پی.وی.سی بسیار آسیب‏ پذیرند و می ‏بایست از آنها دربرابر ضربه، حرارت، اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی محافظت کرد. این حساسیت می‏ بایست از مبداء (کارخانه تولید پروفیل) تا مقصد (محل مصرف پروفیل) اعم از بارگیری در کارخانه تولیدکننده پروفیل، حمل و تخلیه و کلیه جابجایی‏ های داخلی در کارخانه تولید در وپنجره رعایت شود.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید


یکی دیگر از مواردی که می‏ تواند باعث تخریب پروفیل های یو.پی.وی.سی گردد، انحناء پیدا کردن آنها دراثر وزن پروفیل می ‏باشد. چنانچه پروفیل یو.پی.وی.سی مدت زمانی در این وضعیت بماند، دفرمگی در آن ماندگار شده و مشکلات عدیده‏ای را در تولید و همچنین عملکرد محصول نهایی به دنبال خواهد داشت. از اینرو بهتر است که تمام سطح زیرین پروفیل روی تکیه‏ گاه قرارگیرد و حتی ‏الامکان از نگهداری پروفیل روی تعداد محدودی خرک اجتناب کرد. درصورت استفاده از خرک برای نگهداری پروفیل‏ ها توجه به این نکته لازم است که فاصله بازوهای خرک نمی ‏بایست از 75 سانتیمتر بیشتر باشد.

پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی را می‏ بایست در فضایی بسته و به دور از حرارت مستقیم و همچنین نورخورشید نگهداری کرد. چیدمان این پروفیل‏ ها می‏ بایست به‏ صورت افقی باشد. در هنگام انبارش پروفیل ‏ها، باید بسته‏ بندی سر و ته کلیه پروفیل‏ ها را باز کرد تا هوا براحتی بتواند از داخل آنها عبور کرده، مانع تشکیل آب در داخل آنها گردد.

 حداقل دمای انبار پروفیل می ‏بایست 17+ درجه سانتیگراد باشد. در صورتی که فراهم کردن چنین شرایطی برای انبار امکان‏ پذیر نباشد، لازم است پیش از مصرف پروفیل‏ ها ، آنها را حداقل به مدت 10 ساعت در سالن تولید در چنین دمایی نگهداری کرد.

از آنجا که این پروفیل‏ ها درمقابل ضربه بسیار حساس و آسیب پذیرند، ممکن است به هنگام برداشتن و گذاشتن پروفیل‏ ها روی یکدیگر، خراشیدگی بر سطوح آن ایجاد شود. لذا توصیه می ‏شود ارتفاع چیدمان پروفیل‏ ها برروی یکدیگر از یک متر تجاوز نکند.

3- ابعاد برداری

ابعادبرداری نهایی زمانی صورت می‏ گیرد که محل نصب پنجره ‏ها آماده بوده و دیگر هیچگونه تغییرات ابعادی در آنها نداشته باشیم. توجه داشته باشید که در برخی مواقع نصب فلاشینگ‏ ها توسط کارفرما در مراحل ابتدایی کار صورت نمی ‏گیرد. از اینرو فرد اندازه‏ گیر می‏ بایست اطلاعات لازم را دراین خصوص از مدیر پروژه کسب کند.

درهنگام ابعادبرداری و اندازه ‏گیری محل‏ های مذکور، فرد اندازه‏ گیر باید به همه جوانب کار توجه ویژه داشته باشد. درذیل به برخی از آن ها اشاره می‏شود:

الف) چارچوبی که قراراست پنجره درون آن نصب شود از چه نوع مصالح ساختمانی می ‏باشد. در واقع جنس مصالح ساختمانی به‏ کار رفته، تعیین کننده روش نصب و مواد مورد نیاز برای نصب می‏ باشد.

ب) آیا سطحی که قرار است پنجره روی آن بنشیند و نصب شود، دارای شکل هندسی خاص ( مانند فریم پنجره ‏های قدیمی) یا سطحی صاف است. به عبارت دیگر شکل سطح نشیمنگاه پنجره، درمرحله طراحی برای انتخاب نوع فریم پنجره (معمولی یا بازسازی یا ... ) بسیار تعیین کننده است.

ج) چه موانعی مزاحم باز و بسته شدن پنجره به داخل یا خارج است. این موضوع در طراحی پنجره بسیار حائز اهمیت است. به‏ عنوان مثال دربرخی از ساختمان‏ ها، وجود سقف کاذب یکی از موانع برای باز شدن پنجره ‏ها به داخل محسوب می‏شود که لازم است در طراحی پنجره ‏ها با در نظر گرفتن کتیبه یا افزودن پروفیل اکستنشن، این مشکل را حل کرد.

د) جهت بازشو و نیز نوع بازشوی پنجره مشخص گردد. این مورد نیز یکی از مواردی است که با توجه به فضای ساختمان و نوع کاربری آن و نیز محل قرارگیری دیوارهای مجاور تعیین می‏شود.

ه) مشخص کردن موقعیت قرارگیری پنجره در ساختمان از نظر اینکه در چه ارتفاعی از ساختمان قرار گرفته و آیا در مقابل وزش باد و باران قرار دارد یاخیر. دانستن این نکات درهنگام طراحی مهندسی و محاسبات استاتیکی بسیار لازم وضروری است.

و) مشخص کردن پنجره ‏هایی که دریک نما و یک وجه از ساختمان دیده می‏ شوند. این موضوع نیز درهنگام طراحی پنجره ‏ها بسیار حائز اهمیت است چراکه می بایست پنجره‏ های یک نما با یکدیگر از نظر ارتفاع کتیبه‏ ها، تقارن اشکال و به‏ طور کلی رعایت اصول معماری و زیبایی ساختمان همخوانی داشته باشند.

با در نظر گرفتن کلیه نکات ذکرشده، فرد اندازه‏ گیر می ‏بایست طول و عرض محل نصب پنجره را در3 نقطه کناره ‏ها و وسط اندازه ‏گیری کرده و کمترین اندازه را به‏ عنوان ملاک طول یا عرض ثبت کند.

 

 

توجه کنید که فقط اندازه ‏گیری در نقاط گفته شده کافی نیست. به منظور مشخص شدن وضعیت چارچوب نصب پنجره، لازم است از تراز بودن چهار ضلع چارچوب اطمینان حاصل گردد. برای این منظور از ترازهایی با طول بلند استفاده می‏ شود.

شکل زیر ابعاد برداری اصولی از یک چارچوب نصب پنجره را نمایش می‏ دهد.

 

 

 

دقت در اندازه‌گیری بسیار مهم است و به همین دلیل، نیمی از کیفیت نصب در گرو اندازه‌گیری صحیح می‌باشد. در این مرحله ابعاد به‏ دست آمده پس از کسر بادخور مناسب جهت تولید به کارخانه ارسال می‏ گردد.

 این بادخور به منظور تزریق مواد درزبندی از قبیل فوم و سیلیکون می ‏باشد.

به شکل زیر توجه کنید.

 

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 118-مرداد96

 


ثبت نظر

ارسال