تبدیل زباله‌های هسته‌ای به باتری با الماس

پنجره ایرانیان: زباله‌های هسته‌ای معمولا یک مشکل عمده زیست‌محیطی هستند اما ممکن است به‌زودی به یکی از منابع انرژی پاک تبدیل شوند.
  • یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 9:37

به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه بریستول روشی را برای تبدیل زباله‌های هسته‌ای به باتری با استفاده از الماس ابداع کرده‌اند.

قرار دادن یک ماده رادیواکتیو با دامنه کوتاه در یک الماس ساخت دست بشر می‌تواند بار الکتریکی کوچکی تولید کند. اگرچه محققان از یک ایزوتوپ نیکل برای آزمایشات خود استفاده کردند، اما درنهایت می‌توان این کار را با استفاده از ایزوتوپ کربن موجود در بلوک‌های گرافیتی نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای انجام داد.

باتری‌های تولیدشده در این رویکرد نمی‌توانند انرژی زیادی تولید کنند اما طول عمر آن‌ها با عمر خود تابش مرتبط است. محققان تخمین زده‌اند که یک باتری مبتنی بر کربن بتواند 50 درصد نیروی خود را در 5730 سال تولید کند. این باتری‌ها به‌احتمال‌زیاد در پهپادهای ارتفاع بالا، ضربان‌سازها، فضاپیماها و هر جای دیگری که تعویض باتری به‌سختی صورت می‌گیرد، استفاده خواهد شد.

البته کاربردی شدن این باتری‌ها هنوز تا دنیای واقعیت فاصله دارد. یکی از چالش‌ها، هزینه است. الماس بسیار گران بوده و شاید تبدیل مقادیر زیادی از زباله‌های هسته‌‏ای به باتری امکان‌پذیر نباشد.


ثبت نظر

ارسال